postkantoortje Posted October 11, 2014 Posted October 11, 2014 Heb sinds kort een kasje en ben geraniums en fuchsia's nu daarin aan het stallen, zodat ze in ieder geval droog staan. Tot welke temperatuur kan ik ze daarin laten staan? Oftewel bij welke temperatuur kan ik ze beter naar binnen, naar de zolder brengen? Ik snap uiteraard dat ik niet moet wachten tot het vriest, maar ik lees her en der nogal tegenstrijdige berichten, vandaar deze vraag aan de deskundigen. Quote
Bit Posted October 11, 2014 Posted October 11, 2014 Bij echte vorst ja. Eigenlijk is het wel zo simpel. Voorspellen ze de eerste vorsten. Een mini-klein nachtvorstje zullen ze, aan de droge kant weggezet in je kasje, prima overleven. Daarna als er echte nachtvorsten worden voorspeld, zullen ze daar wel weg moeten. Heel veel zaken die geen vorst verdragen zijn in najaar en winter eigenlijk beter af, als je ze zo lang mogelijk koel houdt. Koel = wel vorstvrij, maar koel ( onder de 8 gr ). Dat is bevorderlijk voor de planten om echte winterrust te houden. Komen ze te warm te staan is dat een groeiprikkel. Vocht is ook zo'n prikkel. Koel en aan de droge kant houden dus. Je wilt in de winter geen groei.Heel wat zaken gaan bij mij pas bij echte vorst naar binnen. Ik hou alles zo lang mogelijk buiten. Droog. Hebben we 3 dagen vorst en wordt het daarna weer een tijdlang ruim boven nul, gaat alles weer naar buiten. Soms zijn er winters, dat ik die planten maar 2 of 3 x naar binnen heb moeten nemen.Heel gedoe overigens. Moet je er allemaal maar voor over hebben. Zitten er overigens ook nog wel verschillen tussen de soorten planten. Een balkongeranium / zomergoed, kan eigenlijk geen vorst hebben. Sommige Fuchsia's dan weer wél. Meesten niet trouwens.Zijn er nóg meer uitzonderingen: een half graadje vorst op jouw thermometer, kan best betekenen dat de planten net géén vorst hebben gehad. Of andersom. Komt soms heel nauw. Heeft ook met vocht te maken, wind, etc etc. Ik heb heus wel eens de fout gemaakt, dat ik dacht : dat kunnen ze wel hebben, en dat het dus toch nét fout afliep.Andersom komt ook voor. Een Brugmansia kan echt 0 vorst hebben ( geadviseerde minimumtemp: + 2gr ) Maar is bij mij op de tuin wel eens aan de groei gegaan waar het volgens de thermometer -7 was geweest.Beter geen risico lopen. Maar uitzonderingen zijn er altijd. Quote
postkantoortje Posted October 11, 2014 Author Posted October 11, 2014 Dank voor de uitgebreide beantwoording:-) Quote
Recommended Posts