zaaizee Geplaatst: 20 oktober 2014 Geplaatst: 20 oktober 2014 Van de volkstuinvereniging heb ik een stukje grond toegewezen gekregen. Er zijn twee stukjes grond en ik mag kiezen welk stukje grond ik wil. Als tip kreeg ik van de tuinbaas te horen: neem het droge stukje grond. Dat stukje grond ligt ongeveer in het midden van het complex. Het natte stukje grond ligt aan de rand van het complex en is veel stiller gelegen en dat spreekt me erg aan. Ik wil net gaan mailen dat ik voor het droge stukje grond ga. Maar opeens ga ik twijfelen, misschien dat ik toch voor dat natte stukje grond moet kiezen? Ik wil graag een permacultuur-cirkel maken en nu las ik: De bedden zijn verhoogd door de modder van de paden op de bedden te gooien, zo krijg je een verhoogd bed principe waardoor je minder snel op de grond loopt en dit goed los blijft. Mijn vraag is: als ik de bedden verhoog is het toch juist goed/praktisch als de tuin aan de natte kant is? De kans dat de paden in de cirkel onder water komen te staan is dan natuurlijk voorspelbaar. Maar als ik de grond voor de verhoogde bedden nu eens uit de greppel haal? Ik moet (als ik voor het natte stukje grond ga) toch een greppel graven (om het stukje land heen) om het water weg te laten lopen ik hoop dat ik duidelijk ben Quote
weknow Geplaatst: 20 oktober 2014 Geplaatst: 20 oktober 2014 Het gaat er vooral om dat de grond niet te nat en vast blijft of kan wegspoelen. Probeer eens te onderzoeken of dat aan de hand is! Alleen wat vochtiger is niet zo een probleem. Bedden verhogen geeft enige soelaas als dat je probleem is, maar lijkt me dan niet een echte oplossing bij grond die het water niet goed opneemt of lang drassig blijft. Kun je eens kijken wat er gebeurt bij een flinke regenbui...? ik denk dat morgen of woensdag daarvoor een kans is. Stroomt er water naar je stuk en blijft het staan? Als er na heel veel regen na enkele uren nog water staat in je tuin, dan zou ik die niet nemen! Zie je beekjes ontstaan, is dat ook een slecht teken. Wat je wilt is grond waar water niet blijft staan en in ieder geval vrij snel in de bodem wegtrekt. (Te) droog is makkelijker te verbeteren: ...voeg systematisch veel compost toe aan de bovenlaag en de waterhuishouding verbetert. Maar grond die het water niet kwijt kan (of alleen door wegspoelen = erosie) is veel minder geschikt. De planten krijgen veelal geen zuurstof of je teeltlaag spoelt steeds weg. Daar is moeilijk tuinieren. Freezen lijkt dan te helpen, maar is iedere keer je grondstructuur (en bodemleven) vernielen. (In mijn ogen is freezen sowieso een compleet onzinnige handeling in een moestuin om ook nog andere redenen). Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
loes Geplaatst: 20 oktober 2014 Geplaatst: 20 oktober 2014 Waarom kan je met compost de waterhuishouding van een droog stuk grond wel verbeteren maar bij een nat stuk niet? Hangt ook af van de oorzaak. Als de grond luchtiger is loopt het water sowieso al beter weg. Met verhoogde bakken voorkom je erosie. Ik zit ook op natte grond. In de achtertuin hebben we de tuin met borders/bakken verhoogd, gevuld met luchtiger losse grond(vraag me af of de grond uit de greppel daarvoor geschikt is). Bevalt zo goed dat we de voortuin ook verder gaan ophogen. We hebben het pad juist betegeld onder afschot zodat het water weg stroomt zonder voedingsstoffen mee te voeren en de grond niet nog natter maakt. In de achtertuin is een zandpad sowieso al niet praktisch. Quote
weknow Geplaatst: 20 oktober 2014 Geplaatst: 20 oktober 2014 Compost verbetert alle grond, Loes. Maar als je goed leest, is bij een natte tuin niet het probleem dat de grond niet goed is of kan zijn, maar dat de bodem geen lucht krijgt of de vruchtbare grond kan wegspoelen. Door wat hoger te gaan zitten (Zaaizee heeft het over een pakweg 10 cm., dat is iets heel anders dan in verhoogde bakken) maak je eigenlijk een tuin bovenop je tuin. Voor een natte, slechte waterhuishouding, tuin bestaan best oplossingen.....maar die vragen ook een flinke investering en zijn ingrijpender. Dan denk ik eerst aan draineren indien mogelijk, of afwatering en ook ophogen/bakken kunnen goede mogelijkheden zijn. Maar ik heb nu geprobeerd een antwoord te geven op de twijfel die Zaaizee heeft: een beslissing tussen 2 tuinen op een complex en haar enkele tips aan de hand gedaan om dat beter te kunnen beoordelen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
loes Geplaatst: 20 oktober 2014 Geplaatst: 20 oktober 2014 je zegt het zelf, compost verbeterd alle gronden. mijn ervaring is dat compost ook de luchtigheid van de grond verbeterd, daarmee dus ook het zuurstof en de waterafvoer. verhogen van 10cm is niet totaal iets anders dan een verhoogde bak. je zet enkel een rand om je grond heen om te voorkomen dat de vruchtbare grond wegspoelt. een verhoogde bak hoeft niet direct tig cm hoog te zijn om een verhoogde bak te heten. de flinke investering van het verhogen van de tuin valt mee. bakken kan je maken van vanalles wat je voor handen hebt (hout, stoeptegels enzovoort). de bakken vullen kan geleidelijk. met grond van de tuin, schone grond van elders, gratis compost(gemeente), eigen compost, blad, houtsnippers, enzovoort. hier gaat het verhogen ook niet in 1x, het is maar net wat ik voor handen heb. Quote
Bit Geplaatst: 20 oktober 2014 Geplaatst: 20 oktober 2014 Ik zou denk ik voor het wat drogere stuk op het moestuincomplex gaan, dat heb ik althans een paar jaar geleden wel gedaan. Ook ik kon een stuk verderop aan de rand van het complex een tuin krijgen. Niet dat dat verder vergelijkbaar is hoor. Maar een nattere tuin die leeg staat kan ook ándere nadelen hebben: ander onkruid : vaste plakaten met riet / brandnetels / kweek, whatever. ik zou daar ook naar kijken indien mogelijk.Alle tuinen kan je , als je geduld hebt, heel goed verbeteren. Neemt alleen veel tijd en ook best inspanning. Net wat je wil hoor. Aan de rand van ons complex waan je je volledig in de vrije natuur, heerlijk rustig enzo. Maar nu, na jaren, blijkt ons hele complex eigenlijk wel rustig en zit ik eigenlijk prima. Hoger, droger. Dan heb ik de tuin ook nog eens verder opgehoogd voor aanvang. Die 'nattere' tuinen verderop die blijven leeg of iemand probeert het en stopt er weer mee.Een echt natte tuin is lastig hoor. Dat vraagt heel veel ingrepen of heel veel tijd. Is het zware klei ? Voor dat je dat 'doorlatender' hebt door middel van opbrengen dikke mulchlagen enzo, dan ben je wel even verder. Zo'n klei pakket is niet met 1 of 2 seizoenen opeens een stuk beter doorlatend. Zeker niet als er een storende laag zit op wat diepte. Daar helpt geen worm ofzo tegen. Quote
mw vogel Geplaatst: 20 oktober 2014 Geplaatst: 20 oktober 2014 hoi zaaizee,als de 'tuinbaas' het complex goed kent en hij raadt je het drogere stuk aan, dan zou ik zijn advies opvolgen.het is ook nog eens sympathiek van hem, want het natte stuk raakt hij geheid minder makkelijk kwijt.ben het ook met Bit eens: rust vind je toch wel, maar slechte grond blijft een probleem.te zien aan de plaats zul je met klei te maken hebben en dan is droog een relatief begrip he succes ermee! Quote
Piroska Geplaatst: 20 oktober 2014 Geplaatst: 20 oktober 2014 Ik zou ook voor het droge stuk gaan, stel je krijgt een regenachtige zomer,wat in Nederland niet zo gek is en je staat alleen maar klei te stampen en slakken te vangen etc. Ik heb zelf dit jaar een kleddernatte tuin gehad en dat ophogen schiet niet echt op daar ben je wel even een tijdje mee bezig. Ik snap het aantrekkelijke van een tuin aan de rand van het complex maar ik zou er toch even goed over nadenken. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
zaaizee Geplaatst: 21 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 21 oktober 2014 (aangepast) weknow: Wat je wilt is grond waar water niet blijft staan en in ieder geval vrij snel in de bodem wegtrekt. Maar grond die het water niet kwijt kan (of alleen door wegspoelen = erosie) is veel minder geschikt. De planten krijgen veelal geen zuurstof of je teeltlaag spoelt steeds weg. Daar is moeilijk tuinieren. Freezen lijkt dan te helpen, maar is iedere keer je grondstructuur (en bodemleven) vernielen. (In mijn ogen is freezen sowieso een compleet onzinnige handeling in een moestuin om ook nog andere redenen) In mijn ogen ook geen goed idee en waar ik zeker liever niet voor kies. loes: Ik wil graag een permacultuur-cirkel maken. Thuis heb ik tien (MM) bakken en die gaan erg goed. Vandaar dat ik nu in de volle grond wil. Een aantal jaren geleden twee prachtige permacirkels in België meegemaakt en in gewerkt. Een permacirkel is echt mijn ideaal. Het is een heerlijk gevoel om in zo'n cirkel te vertoeven. weknow: Ja precies - je maakt een tuin bovenop je tuin - dat zeg je goed! Ik denk wel hoger dan 10 cm boven de grond, misschien wel 40 cm.. Tenminste die cirkels in België waren toch zeker hoger dan 10 cm naar mijn gevoel Bit: Een echt natte tuin is lastig hoor. Dat vraagt heel veel ingrepen of heel veel tijd. Zo'n klei pakket is niet met 1 of 2 seizoenen opeens een stuk beter doorlatend. Tijd! Dit neem ik meteen van je aan. Ik heb ook eigenlijk geen zin om me in hardcore bodemleven te gaan verdiepen. Ook al die dingen die straks op me af komen omdat ik die van te voren niet zie aankomen.. Straks wil ik gewoon starten en alles mooi maken! Ik heb een heel handige bouwende vriend en die ziet dit soort dingen als draineren ed. toch iets luchtiger, vandaar mijn twijfel. mw vogel: Rust vind je toch wel, maar slechte grond blijft een probleem. Te zien aan de plaats zul je met klei te maken hebben en dan is droog een relatief begrip Wijs..je kopt de bal er in. Piroska: Ik heb zelf dit jaar een kleddernatte tuin gehad en dat ophogen schiet niet echt op daar ben je wel even een tijdje mee bezig. Ik snap het aantrekkelijke van een tuin aan de rand van het complex maar ik zou er toch even goed over nadenken… Ja heeeel aantrekkelijk! Dus daar ben ik wel een tijdje mee bezig.. @allen Echt, dank jullie wel, ben heel blij met deze informatie en op deze manier een goeie keuze kunnen nemen. De beslissende mail is net de deur uit en ik ga voor het droge stukje grond. Ik vind dat ik als beginnend boertje maar eens een toontje lager moet gaan zingen en het niet moeilijker moet maken dan het al is. Nogmaals dank! PS weknow op jou aanraden zal ik nu zeker gaan kijken op het land hoe het water gaat en staat, niet onbelangrijk idd 21 oktober 2014 aangepast door Gast Quote
Erny Geplaatst: 21 oktober 2014 Geplaatst: 21 oktober 2014 Goeie beslissing... én... als het natte landje over een paar jaar toch weer leeg staat dan kan je die er misschien alsnog bij nemen?... Quote
zaaizee Geplaatst: 21 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 21 oktober 2014 Precies zo is het Erny! Voel me zo trots nu met mijn èchte tuin.. Quote
zaaizee Geplaatst: 23 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 23 oktober 2014 Vandaag op het land geweest en gekeken hoe het water gaat en staat. Dit is mijn landje, keurig hoor En dit is het natte stukje grond, nou duidelijk toch? Zo blij met deze beslissing, goeie keuze gemaakt dankzij jullie en er staat nog van alles lekkers op ook! Quote
weknow Geplaatst: 23 oktober 2014 Geplaatst: 23 oktober 2014 Oogsten zonder eerst te zweten...? Het is je gegund! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Holland Geplaatst: 23 oktober 2014 Geplaatst: 23 oktober 2014 Idd! Een mooie snelle oogst Gefeliciteerd met uw tuintje! Quote Vriendelijke groeten, Holland
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.