Jump to content

Recommended Posts

Posted

Een goedenavond,

In een Oostenrijkse tv-show over tuinieren gebuikt de beste man continu hoornspaanders bij zijn planten voor langdurige langzame stikstof afgave. In het biologische moestuinboek wat ik heb staat dat ze langzaam stikstof en fosfaat afgeven. In Nederland kan ik het alleen nog maar vinden in één webshop (Baldur) welke het product denk ik uit Duitsland haalt (Duitstalige verpakking).

Ik overweeg om dit te bestellen om volgend jaar onder mijn zaailingen te strooien bij het planten. Ze zeggen dat hoornspaanders niet zo fel zijn dat de wortels beschadigen. Nu dus mijn vraag. Is dit een goede meststof?

En als je in een situatie met vaste mest en compost zou werken en verder zo natuurlijk mogelijk zou willen werken. Is dit dan naast kalium voor de vruchtgeving een soort gelijke goede extra boost? In de zoekfunctie op het forum kon ik er (nog) niks over vinden, dus ik ben benieuwd of er ervaringen zijn

Vriendelijke groeten,

Holland

Posted

http://edepot.wur.nl/31351

Gaat over meel i.p.v. snippers en over teelt in potten (containers), dus een gesloten systeem i.t.t. de tuin.

Hevig spulletje...d.w.z. zeer hoge dosis stikstof. Zeer weinig van gebruiken in de praktijk, lijkt me, in verband met risico van overbemesting. Zou in Nederland toch te verkrijgen moeten zijn.

Je snapt natuurlijk dat het hoorn- en hoefmeel niet van de hoefsmid komt

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Posted

Hoornmeel is in Nederland te verkrijgen bij Thielens meststoffen in Tilburg.

Ook het merk Viano heeft het, zeker in België, in haar assortiment.

Posted

Dankuwel voor uw reacties Dan zou ik zeker op moeten letten met dosering. Daar ben/was ik nog wel eens slordig mee Een ander punt wat ik even in moet lezen is het feit dat ik het in de volle grond wil gebruiken en die beste man van de televisie het eigenlijk ook voornamelijk in containers gebruikt.

Vriendelijke groeten,

Holland

Posted

In de groene koemestkorrels van het merk Culterra is hoornmeel toegevoegd. Misschien handiger dan zelf wat gokken

O.a. te koop bij Van der Wal dat waarschijnlijk niet zo ver bij jou vandaan is.

https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/meststoffen_en_potgrond

(Ik bestel daar zelf geregeld online en heb er steeds goede ervaringen gehad)

Posted

Die ziet er goed uit WeKnow, verrijkt met beender- bloed- en hoornmeel. Dus ook wel wat kalium aanbod. Ga 'm opschrijven voor volgend jaar

Vriendelijke groeten,

Holland