Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Varkens vraag..


Ikkes

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik heb me net vandaag aangemeld en nu al een vraag.

We hebben nu voor het tweede jaar een 2 tal varkens buiten in de wei lopen.

De vorige bewoners sliepen altijd in hun hok en de huidige eigenlijk helemaal niet.

Sterker nog, het lijkt wel een omgekeerde wereld, deze doen hun behoefte in het hok en slapen buiten

 

Zeker nu het koude weer eraan komt heb ik ze gevoelsmatig toch liever binnen uit de wind.

Opsluiten is niet echt een optie, varkens te sterk of deur te slap

Alhoewel ze een mooi groot nest maken elke avond vraag ik me toch af of ik me met de vorst zorgen moet gaan maken.

Ze zijn nu zo'n 4 tot 5 maanden oud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Ikkes, ik heb dan weer een aantal vragen voor jou

 

Wat voor een varkens (ras) heb je?

Is het alleen een wei? Of staan er ook bomen/struiken waar ze onder liggen (en dus beschutting aan hebben)?

Hoe groot is het hok? Is hun mest wel goed? Mooie drollen, dus niet te dun?

Dat mooie grote nest maken ze buiten? In een kuil o.i.d.?

 

Als je echt zeker weet dat ze buiten slapen (dus 's avonds / 's nachts met een zaklamp gaan kijken), en niet gewoon heel laat gaan slapen en heel vroeg weer buiten staan... dan zou ik ze toch echt even een paar dagen opsluiten binnen. Met wat pallets moet je de boel wel wat steviger kunnen maken. Dit gaat dan alleen maar op, als het hok groot genoeg is natuurlijk. Bij hokjes zoals wij hebben (IBC tanks), werkt dat niet.

 

Een (te) groot hok zorgt er vaak voor dat ze in een hoek gaan poepen en plassen. Daar is nou eenmaal de ruimte voor, hun hoek waar ze slapen houden ze dan schoon. Als er genoeg ruimte is voor een binnen toilet, waarom zou je 's nachts dan naar buiten gaan om je behoefte te doen? Zo zijn mensen ook

Maar goed, dat is een gedeelte van de theorie, die niet echt op gaat als ze überhaupt niet binnen slapen.

 

We hebben op dit moment 2 zeugen lopen, met elk 9 à 10 biggen. 1 van die zeugen gaat netjes in haar hok liggen, al is die misschien wat krap. Maar krap is lekker warm, dus iedereen stapelt en past er mooi in. De biggen kunnen er lekker drinken bij hun moeder, en overdag lopen ze buiten. Of liggen ze in het hok terwijl hun moeder aan de wandel is.

 

De andere zeug wou niet in haar hok. Ze ging er buiten liggen, en de biggen dus ook. We hebben geprobeerd om haar er in te krijgen, want ze is dat hok gewoon gewend en het past echt wel

Dat werkte, maar de biggen bleven gewoon op een hoopje buiten liggen. Stopten we die 1 voor 1 in het hok bij hun moeder, dan sprong hun moeder weer op en wipte ze er uit!

Tja... we hebben ze buiten dus maar een flinke berg stro gegeven, en er de volgende dag een mooie uitbouw aan gebouwd. Ruim genoeg, vrij open, maar toch overdekt en met een paar hoeken waar biggetjes lekker in weg zouden kunnen kruipen.

Denk je dat ze daar nu in ligt? Mooi niet! Ze ligt er net buiten, en de biggetjes ook. Lekker in een kuil, tegen de dikke warme buik van hun moeder.

Tja... wat kan je er dan nog meer aan doen? Hopelijk kiezen de biggen de komende dagen wel voor het hok, en komt hun moeder dan bij ze liggen. Tot nu toe is er geen 1 die het te koud heeft, niemand doet suf en ze rennen vrolijk rond overdag.

 

Zodra het gaat regenen zullen ze sowieso wel onder het dakje gaan liggen... wat doen jouw varkens bij regen?

 

Tjonge... lang verhaal weer. Sorry

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben gek op lange antwoorden en wedervragen dus leef je uit.

 

Het zijn Piétrain varkens volgens zeggen gekruist met Bentheimer maar dat weet ik niet zeker.

De wei is ..ja een wei het grenst aan een houtwal met hoge bomen waar ze onder kunnen, dit doen ze nu eigenlijk alleen om te graven daar zijn ze heer en meester in.

Ik heb ze er nog nooit op kunnen betrappen dat ze er onder slapen..ja als het warm is lagen de vorige bewoners eronder of in het water..ze zijn verwend en hebben een eigen zwembad.

 

Het hok is een huisje van 3.5 bij 3.5 meter met een luifel van zo'n 2.5 mtr eraan, hier bouwen ze hun "nest" onder(lijken wel vogels) inderdaad in een kuil.

Ze liggen dus wel droog maar ja wel buiten, uit de wind lijkt me prettiger.

Het wordt gebouwd van een complete baal stro zo'n 1.5 meter rond en een ruime halve meter hoog, ze passen er beide met gemak in/onder/tussen.

Ze hebben goeie stevige mest echte drollen zeg maar geen drijfmest.

 

Dat met zekerheid buiten geslapen wordt is me sinds vanochtend wel duidelijk..ik had het hok schoongemaakt gisteren en een nieuwe baal stro erin gegooid, ik laat de baal altijd heel ze vinden het leuk om deze zelf uit elkaar te trekken en te verdelen..Vanochtend lag het meeste weer buiten onder de luifel netjes als "nest" gebouwd.

Ze horen mij natuurlijk allang aankomen en staan dan al voor het hek met een berg stro op de kop/rug om brokken te schreeuwen.

 

Wel leuk hoe slim ze zijn, na 3 weken weten ze feilloos dat ze eerst een stukje achteruit moeten zodat ik in het verblijf kan komen zonder me nek te breken...

 

Nou dat dus, en bedankt voor je verhaal/antwoord/wedervraag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, dat zijn normaal geen varkens die veel kou kunnen hebben. Nou is het nog niet ECHT koud geweest, voor varkens die onder een afdak in een berg met stro liggen tenminste....

 

Als je ze echt binnen wilt hebben, dan zou je hun plekje onder het afdak eens kunnen blokkeren met iets. Zodat ze daar niet meer kunnen liggen.

Maar goed.. zolang ze gewoon gezond zijn, en er uit zichzelf gaan liggen, lijkt het mij niet echt een probleem. Ik denk dat ze met natter en nog kouder weer wel naar binnen gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke bedankt voor je antwoord ik heb straks nog even gekeken maar ze hebben nu elk snippertje stro uit het hok gehaald en ze zijn wederom aan het kamperen.

Wellicht moet ik ze dan toch maar gaan leren een kampvuur te maken.

In de tussentijd al wat van je blog gelezen en vast gesteld dat we redelijk bij elkaar in de buurt wonen.

 

Maar goed ik kijk het wel even aan, mocht het nu de komende weken echt koud worden dan ga ik ze eens een nacht of wat opsluiten..

Ze zijn nog niet echt groot dus zoveel kou kunnen ze vast nog niet hebben..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik heb een poging ondernomen "het tuig" op te sluiten, kansloos...schreeuwen schreeuwen schreeuwen.

Om een uur of 22.00 gisteren had ik er zat van en de deur weer open gezet, ze slapen weer heerlijk onder hun afdakje in hun eigen stro nest.

Ik weet het ook niet en ga er dan maar vanuit dat als ze het echt koud krijgen dat ze naar binnen gaan, het is maar een mtr. verder dan liggen ze binnen.

Eigenwijze beesten dat zijn het....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 2 maanden later ...

Zo lang geleden maar ja.. ik was het ww kwijt en een aantal keer opgevraagd en die mail bleek te verdwijnen in de spam map die daarna automatisch verwijderd word.

Hoe dan ook, Ja de varkens slapen nu braaf binnen.

Ze groeien als kool en zijn nog steeds erg luidruchtig.

Helaas gebruiken ze hun hok nog steeds als toilet, dus vaak schoonmaken is de oplossing geworden.

 

Met het moestuin sezioen voor de deur heb ik het account gelukkig weer in orde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...