Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Ervaring met zelfgemaakt wasmiddel

Featured Replies

Geplaatst:

Ook ik maak zelf wasmiddel op basis van het recept van 80gr zeep op 5l water. Ik gebruik meestal Marseillezeep, sun bevat een bleekmiddel. Voorhee maakte ik ook en witte was versie, met soda, maar de witte was wordt prima schoon zonder soda. Als onze was erg vies of geel is, voeg ik gewoon los soda toe aan de zeepbol, no problem.

Wij blijken tamelijk gehecht aan ons geurtje van de wasverzachter. Tegelijkertijd probeer ik milieu enportemonnaie te sparen. Ons compromis is dit: verdeel een fles geconcentreerde wasverzachter over zes lege flessen (ik gebruik oude van de wasverzachter die ik heb bewaard). Voeg ongeveer anderhalf tot twee keer die hoeveelheid azijn toe, en vul aan met water.

Voor ons werkt dit geweldig, als het langer staan omdat je minder wast zou ik een halve fles per keer gebruiken en drie flessen maken. Ik spaar zo per keer dat ik wasverzachter koop vijf flessen wasverzachter uit.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

• 2 weken later...
Geplaatst:
Ons compromis is dit: verdeel een fles geconcentreerde wasverzachter over zes lege flessen (ik gebruik oude van de wasverzachter die ik heb bewaard). Voeg ongeveer anderhalf tot twee keer die hoeveelheid azijn toe, en vul aan met water.

Voor ons werkt dit geweldig, als het langer staan omdat je minder wast zou ik een halve fles per keer gebruiken en drie flessen maken. Ik spaar zo per keer dat ik wasverzachter koop vijf flessen wasverzachter uit.

Hier ben ik nieuwsgierig naar, want ben ook erg gehecht aan mijn wasverzachtergeur! Maar... als je fles half vol met verzachter is en je vult dat met 1,5/2 x die hoeveelheid azijn: waar laat je dan het water? [emoji849]

Geplaatst:

Nee, de fles is niet halfvol met wasverzachter, die wordt verdeeld over zes flessen. Er zit dus in elke fles 1/6 deel. Dan aanvullen met azijn tot ongeveer de helft (of iets minder, even exoerimenteren) en dan afvullen met water. Als je de helt gebruikt, omdat je geen zes flessen tegelijk wilt maken, kun je een halve fles verdelen over drie lege flessen en volgens hetzelfde principe werken.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Ow ja.. dat zijn die ogen die half dicht zitten. Gewoon overheen gekeken, sorry. Word snotverkouden vrees ik. Ga ik ook proberen. Lijkt me wel wat.

Geplaatst:

Allesreiniger:

1/4 afwasmiddel (ik ga proberen met eigen zeep van reuzel en houtas)

1/4 natuurazijn (ik heb eigen gemaakte appelazijn)

Mmm natuurazijn, is dat ook gewoon witte azijn?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Doe jij dan ook tachtig gram soda en idem geraspte zeep op vijf liter water Indy?

Jazeker

Geplaatst:

Ik hen eczeem, en daardoor ook ervaring met eigen wasmiddel maken, marseillezeep en soda. Ik heb het een jaar gedaan. Ik kreeg vaak last van extra eczeem van gewone wasmiddelen. Echter werd de was na een half jaar toch heel wat minder wit. Nu gebruiken we weer het wasmiddel van de Aldi waar ik gelukkig ook tegen kan.

Geplaatst:
  • Auteur

Ook hier nogal gehecht aan de geur van de wasverzachter:) ik doe een mini scheutje (ong. 1/5 van de aanbevolen hoeveelheid) wasverzachter en dan een flinke scheut azijn. 1/10 ongeveer, dat werkt ook prima voor mij.

En wat ons ook enorm helpt is de waterontharder in de kelder. Sinds we die hebben kan ik van alle schoonmaakmiddeltjes incl wasmiddel de helft gebruiken voor hetzelfde resultaat.

Het gebruiken van was nootjes doe ik soms als afwisseling. Heb het idee dat alleen maar met die nootjes wassen niet helemaal voldoende is

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.