Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Verenigingen, bijeenkomsten of lezingen

Featured Replies

Geplaatst:

Een goedenmiddag,

Ik weet dat er al een topic is over moestuin gerelateerde evenementen, echter wou ik er even eentje speciaal aanmaken omtrent dit onderwerp. Een tijdje speel ik al met gedachte dat ik mij wel zou willen aansluiten bij een natuur- of tuinvereniging. En dan bedoel ik eigenlijk iets anders dan lid worden van een volkstuin. Ik speel met deze gedachte omdat ik via forums wel mijn ei kwijt kan omtrent dit onderwerp, maar in "real life" eigenlijk weinig mensen ken die het ook leuk vinden hier over te praten of naar activiteiten/lezingen/bijeenkomsten te gaan. Nu zag ik op school (tijdelijk in Deventer) een blaadje hangen van een jongerennatuurstudievereniging. Echter kijk je op hun site, wordt het meeste weer "ver" weg georganiseerd. Eigenlijk speel ik met de volgende dilemma's die mij ervan weerhouden om lid te worden van zo een vereniging:

1. De afstand, veel van deze dingen worden verder weg georganiseerd. Onder jongeren leeft het naar mijn idee meer in het midden en westen van het land dan in oost-Nederland. Wat ook komt doordat dit natuurlijk dunner bevolkt is.

2. Dat brengt me meteen bij dilemma twee. Leeftijdsopbouw. Er zijn wel zulke organisaties in oost-Nederland (Achterhoek), maar met alle respect voor de ouderen onder ons , lijkt het mij toch leuker om ergens bij betrokken te zijn waar ook leeftijdsgenoten actief zijn.

Daarom dacht ik laat ik eens een specifiek topic openen. Of mensen zoiets weten of wanneer er eens leuke bijeenkomsten of lezingen zijn landelijk of regionaal, los van markten etc. welke in het andere evenemententopic worden aangehaald.

Geplaatst:

Misschien is Velt iets om te overwegen?

Velt staat voor Vereniging voor Ecologisch Leven en Tuinieren.

Een grote vereniging die in Vlaanderen al ruim 40 jaar bestaat en de laatste jaren in Nederland ook sterk groeit. Geregeld komen er ook Nederlandse afdelingen bij (waar voldoende leden zijn en enkele mensen de kar willen trekken). Ze hebben een interessant tijdschrift "Seizoenen" dat 6x per jaar verschijnt, doen aan samen-inkoop van spullen (hier o.a. zaad, pootgoed, fruitplanten, biologisch meel) en geven vele cursussen, workshops en opleidingen. Lidmaatschap kost 30 Euro per jaar en heeft vele voordelen. Als je lid bent, kun je meedoen met alle bijeenkomsten en activiteiten in alle afdelingen. De moestuinbijbel (Het Velt-handboek) is trouwens net in een geheel vernieuwde editie verschenen.

Dit is het adres naar hun website:http://www.velt.be/Joomla/index.php

Dit is een kaartje met waar in Nederland afdelingen zijn (je kunt klikken om plaatselijke activiteiten te zien)

http://www.velt.be/Joomla/index.php?option=com_inuwbuurt&Itemid=381

En dit is hetzelfde kaartje voor Vlaanderen:

http://www.velt.be/Joomla/index.php?option=com_inuwbuurt&land=0

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
  • Auteur

Dat ben ik inderdaad ook aan het overwegen WeKnow. Echter heb ik nog lichtelijk mijn twijfels bij ecologisch, ik sta daar voor open en ben daar ook echt in geïnteresseerd. Echter schroom ik er zo nu en dan ook niet voor om gangbare methoden toe te passen en heb ik ook geen slecht woord over voor de gangbare landbouw in het algemeen. Dat weerhoud mij er een beetje van, omdat ik niet 100% ecologisch ben en ook niet zeker weet of ik dat wel wil zijn.

Geplaatst:

Ik snap goed wat je bedoelt Holland, maar ik denk dat we ons in dit geval toch beter kunnen focussen op overeenkomsten dan verschillen. Ik ben zelf ook niet 100% biologisch, ecologisch of bv vegetarisch maar je kunt ook streven naar een bepaald % waar jij je persoonlijk fijn bij voelt. We hoeven niet allemaal voor dezelfde voetbalclub te zijn en van dezelfde films te houden, of op dezelfde politieke partij te stemmen.

Het is gewoon leuk om mensen te leren kennen die in je straatje passen, en dan zeg ik altijd maar dat je bij dit soort groeperingen meer kans maakt dan in het cafe om de hoek.

“The cost of sanity is alienation” - Terence McKenna

Geplaatst:
  • Auteur

Precies zo denk ik er ook over Is alleen altijd de vraag hoe andere er tegen aan kijken. Met alle respect, maar soms kom je ook biologische mensen tegen en daar valt gewoon niet mee te praten. Goed=Goed en slecht=slecht en daar zit ik niet echt op te wachten

Ik denk dat ik me maar eens aanmeld bij Velt om het eens te ervaren wat het is

aangepast door Gast

Geplaatst:
  • Auteur

Heb me net aangemeld bij Velt

Geplaatst:

@ Holland.

Als je erbij bent, bepaal je automatisch mee het gezicht van een vereniging.

Zelf ken ik Velt al van toen ik mijn eerste moestuin had. Was toen een jaar of 20 en arm, maar hun boekjes haalde ik in de bibliotheek. Zij waren toen de enigen waar je informatie over meer natuurlijk moestuinieren kon krijgen en hebben heel veel invloed gehad, zeker in Vlaanderen, op alle vormen van landbouw en tuinieren. Gezocht en geexperimenteerd op zoek naar goed werkende manieren en methoden waarop ook het milieu en gezondheid van mensen, dieren en gewassen voorop stond.

Intussen ben ik 38 jaar ouder, ben vaak verhuisd, heb vele tuinen gehad, maar ruim 3 jaar geleden een kleine moestuin (180 m2) naast ons huis erbij kunnen kopen en daar kan ik doen wat ik altijd al wilde: Gewoon lekker en gezond mijn eigen groenten/fruit verbouwen. Toen ben ik ook weer op zoek gegaan naar Velt en lid geworden.

Intussen hebben ze me gestrikt voor het bestuur van de afdeling in deze regio en na wat aarzelen (wat je doet moet je goed kunnen doen) heb ik "ja" gezegd. Of ik een drammer ben en anderen probeer te bekeren, weet ik niet: Ik denk het niet, maar weet natuurlijk niet hoe anderen mij zien.

Maar ik doe en ben niet anders dan ik ben omdat ik bij die vereniging ben. Natuurlijk spreekt zorg voor het milieu en gezondheid en dierenwelzijn me wel aan en hou ik er - binnen redelijke grenzen - best rekening mee. Maar er is niemand die controleert of ik wel fanatiek genoeg zou zijn, ha, ha. Daar ben ik ook veel te eigenwijs voor om dat te pikken. Ik tuinier vooral voor mijn plezier...wil er lol in hebben, maar om het bewust en gezond te doen, hoort helemaal bij de lol.

Ik heb ook veel contact met mensen uit het dorp en de streek in verband met tuinen. Kletsen en uitwisselen en ruilen met buren of mensen die verder op een tuintje hebben. Die weten meestal niet dat ik bij Velt ben en ik laat ze hun ding op hun manier doen en zij mij. Maar af en toe wissel je uit, vertel je elkaar over wat je teelt en hoe. Geen problemen daar. Ook van die buren leer ik veel...of van allerlei boeren en agrariers die je kent.

Daarnaast dit forum, waar ik (soms virtueel, maar ook in het echt) ook allerlei verschillende mensen ontmoet en "spreek". Daar kan ook iedereen zijn wie hij is en - natuurlijk - probeer je je wat sociaal op te stellen....

Bij Velt kom ik allemaal verschillende mensen tegen. Moeilijk om die in een hokje te stoppen. Is dat niet bij elke vereniging zo? Je gaat om met wie je wil, toch...en haalt de info die je zoekt en waar je wat aan hebt.... Ieder zal zijn eigen goede redenen hebben om erbij te gaan. Natuurlijk zal dat waar Velt als vereniging voor probeert te staan, ieder wel wat aanspreken.... maar zo drastisch en radicaal is dat toch niet...rekening houden met de natuur, niet zo maar spuiten als het anders kan, je grondje en tuintje gezond houden, gezonde groenten en fruit proberen te telen......?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
  • Auteur
maar zo drastisch en radicaal is dat toch niet...rekening houden met de natuur, niet zo maar spuiten als het anders kan, je grondje en tuintje gezond houden, gezonde groenten en fruit proberen te telen......?

Nee dat klopt

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.