Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2015)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hier ook dahlia's uitgegraven. De laatste, de hoge.

Maar wat een onhandelbaar grote knollen zeg

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik had begin dit voorjaar zelf dahlia's gezaaid en ook daar zaten al beste knollen aan. Verder nog wat van de Intratuin en van Kwekerij Hiddink. Zelfde soort Dahlia, maar die van Hiddink zat veel meer knol aan dan aan die van de Intratuin

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

ai, net niet ontsnapt aan de grondvorst hier happy0004.gif

straks ff snel de laatste dahlia's eruit halen en de yacon en de knolselder en de stekken binnen zetten en de appels en de stoofperen en de winterbanden monteren

pffff...en het is pas maandag...

edit: tsja, ook 1,5 kuub mest ondergewerkt en verspreid, was even vergeten dat dat er ook nog lag, de winterbanden kon ik niet meer tillen, pfff

• 2 weeks later...
Geplaatst:

deze week veel opgeruimd, takken gesnipperd voor bij de bessen, bladcompostbak afgevuld (voor nu dan hè...),

alle pepers geplukt, peruvian arancio, mooi maar héét

bollen geplant, Praxiskoopje

wat kali gegeven aan het aardappelveldje to be

kalk gegeven (dat spoelde lekker in van de week )

Geplaatst:

Zonder jas buiten gewerkt. Ik heb stengels verzameld van de maïs, de zonnebloemen, de zonnekroon, de bronzen venkel en van de wilgenroosjes o.a. Deze door mijn minitakkenversnipperaar gejast en het haksel op verschillende bedden gestrooid.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

De bevroren Canna's deels gehakseld en met mest vermengd in het compostvat.

Twee enorme kluiten opgegraven voor volgend jaar, maar de rest laat ik zitten: veel te groot en te onhandelbaar geworden

Ik heb trouwens ook zaad. Is moeilijk tot ontkiemen te bewegen (stratificeren), maar als je me je adres PB-t stuur ik wat op.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

sloten van het grote hek geprobeerd goed te krijgen...welwillende medeleden hadden er grafiet, wd40, kruipolie en iets geels in gedaan

toen ging het niet meer open....

zal het nog eens goed doorspuiten met slotspray en anders ???

eruit halen? wassen in benzine? doorsmeren daarna?

Geplaatst:

Ik zag vandaag dat er iets groens opkwam tussen het stro achterin de tuin, toch wel een heel stel stevige kleine sprietjes. Blijkt het tarwe te zijn. Ik zit nog te twijfelen of ik het er uit moet halen of gewoon lekker moet laten staan als groenbemester.

Geplaatst:

slot doorgespoten met heel flesje slotspray, gaat weer wat beter

boerenkool geplukt, zat vol met kleine bloterikjes, van mij mag het gaan vriezen!

thuistuin flink onderhanden genomen, 4 zakken blad en 3 zakken hazelnoottakken gesnipperd, dat blad gaat in de groenbak want we hadden thuis veel schurft in de appeltjes dit jaar; gewied en gezien dat het goed was

Geplaatst:

Taberry, loganberry en die andere berry waarvan de naam me even ontschoten is, plus de kiwibessen bekeken bijgesnoeid, de grond schoongemaakt en een dikke laag bladaarde toegevoegd. Keyhole verder leeggemaakt. 2 gewortelde tayberrystekken opgepot. Bladaarde toegevoegd bij de pioenrozen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Dahlia's er uit gehaald. Muizenmeloentje bedekt en naar de schuur verhuisd (had hem daarvoor al tegen het huis aan gezet zodat hij geen last van grondvorst zou hebben). En besef dat ik dus ben vergeten fruitstruik stekken te maken dit jaar. Zag wel dat aan de zwarte bes knoppen aan het zwellen zijn, zou nog een poging kunnen wagen.

Geplaatst:

3 pakken guano van het tuincentrum geleegd in een grote sluitbare bak. Nog een beetje vinassekali er bij en er staat een mooi mixje voor volgend jaar klaar .

Wel mooi voor de portomonnee als er een tuincentrum gaat verbouwen/sluiten en alles met 70% korting weg gaat. Die Guano en vinassekali zijn dan ineens een heel stuk beter te betalen. Meteen maar 3 pakken guano meegenomen voor weinig.

Ach ja, de een zijn dood...

Geplaatst:
beetje gerommeld, niet de moeite waard om hier te posten, lees dit maar niet

Vandaag was een van de honden in een onbewaakt ogenblik in mijn verhoogde bak(je) gesprongen waar dit jaar de aardappelen in hadden gestaan, en was blijkbaar op zoek gegaan naar een mol of muis, of naar Nieuw-Zeeland. En terwijl ik dat weer mopperend aan het fatsoeneren was, vond ik opeens twee puntgave aardappels. Dat is toch bizar.

Geplaatst:
3 pakken guano van het tuincentrum geleegd in een grote sluitbare bak. Nog een beetje vinassekali er bij en er staat een mooi mixje voor volgend jaar klaar .

Wel mooi voor de portomonnee als er een tuincentrum gaat verbouwen/sluiten en alles met 70% korting weg gaat. Die Guano en vinassekali zijn dan ineens een heel stuk beter te betalen. Meteen maar 3 pakken guano meegenomen voor weinig.

Ach ja, de een zijn dood...

Het zal wel een ontzaglijk domme vraag zijn, maar guano is toch vogelpoep? Vinassekali moest ik even googlen maar is dus ook mest. Dus je gebruikt dat om te bemesten? Waarom is dat beter dan gewoon je eigen compost?

(Trouwens wel helemaal eens met dat leegverkoop van een tuincentrum errug prettig is, behalve voor het tuincentrum. Ik woon ongeveer naast een tuincentrum dat al twee keer over de kop is gegaan (en steeds een doorstart maakt) en man, wat kan je daar dan leuke dingen vandaan halen voor een prikkie.)

Geplaatst:

de voedingswaarden van eigen compost zijn niet zo hoog, guano levert veel meer, zoek maar eens op "mestwaarde" hierboven

dus als je begint met arme grond werkt dat beter dan alleen compost

(leverde veel meer eigenlijk, volgens deze aardige bron zelfs 30 keer zoveel als runderstalmest ...kijk, dat vindt de RobO nou weer aardig, zoek je op mestwaarde guano en kom je zo een historisch artikel tegen, en besef je weer dat in de voedselproductie de voeding van de planten zelf een van de cruciale factoren was en is)

Geplaatst:

Het zal wel een ontzaglijk domme vraag zijn, maar guano is toch vogelpoep? Vinassekali moest ik even googlen maar is dus ook mest. Dus je gebruikt dat om te bemesten? Waarom is dat beter dan gewoon je eigen compost?

(Trouwens wel helemaal eens met dat leegverkoop van een tuincentrum errug prettig is, behalve voor het tuincentrum. Ik woon ongeveer naast een tuincentrum dat al twee keer over de kop is gegaan (en steeds een doorstart maakt) en man, wat kan je daar dan leuke dingen vandaan halen voor een prikkie.)

Guano is van oudsher vogelpoep wat is opgedroogd. meestal (of altijd) ging het dan om zeevogels. Ik weet natuurlijk niet of je ongelooflijk wordt afgezet en of je de verpakking nog moet geloven tegenwoordig.

Het schijnt dat er ook aardig wat sporenelementen in die guano zitten. Dat was eigenlijk de eerste gedachte om het te kopen, naast de zeer lage prijs. Die vogels eten veel vis en de elementen van de vis zitten daar dus ook in. Net als zeewier zal hier dus ook relatief veel sporenelementen in zitten. Althans zo ver gaat de theorie.

Het stikstofgehalte in de guano is alleen zo hoog, das wel jammer. We gebruiken ook al lichtelijk culterra. Vandaar dat ik die vinassekali er door heb gemengt.

@pippi: Je hebt inderdaad gelijk met dat je het beste compost kan gebruiken. Alleen zit hier inderdaad weinig N-P-K-Mg in. Als je de compost goed hebt gemaakt zitten er wel veel (goede) bacteriën, schimmels, overige microorganismen, sporenelementen en veel humus.

Lekker de grond afdekken met compost dus! Alleen jammer dat de verhouding compost - grootte van de tuin nooit gelijk is , tenminste als je alleen eigen compost gebruikt.

Geplaatst:
@pippi: Je hebt inderdaad gelijk met dat je het beste compost kan gebruiken. Alleen zit hier inderdaad weinig N-P-K-Mg in. Als je de compost goed hebt gemaakt zitten er wel veel (goede) bacteriën, schimmels, overige microorganismen, sporenelementen en veel humus.Lekker de grond afdekken met compost dus! Alleen jammer dat de verhouding compost - grootte van de tuin nooit gelijk is , tenminste als je alleen eigen compost gebruikt.

Ik heb een klein tuintje.

Toch zou je - als je het heel simpel bekijkt - in het algemeen genomen voldoende compost moeten kunnen krijgen met alleen de grondstoffen van je eigen tuin, als je daar constante begroeiing (dus bijvoorbeeld ook groenbemesters in de winter) hebt. Want in een natuurlijk systeem moet de grond het ook doen met alleen lokale materialen, en dat leidt in de regel toch tot prima compost.

Oh ik ga wel erg off-topic. Even denken wat ik vandaag in mijn tuin heb gedaan. Ik heb wat takjes van de conifeer in de voortuin geknipt en er een kerstachtig houten bakje mee gevuld met kaarsen en een kerstman en dennenappeltjes enzo. Die conifeer gaat er binnen afzienbare tijd uit, maar zo heeft hij nog even wat nut. Ik erger me al jaren aan die boom, hij ruikt niet eens lekker.

En er komt vanonder het stro in de achtertuin weer iets nieuws op, daar heb ik even naar staan staren. Het ziet er niet uit als een bekend onkruid, geen idee wat het wel is, dus ik wacht even af.

Geplaatst:
Alleen jammer dat de verhouding compost - grootte van de tuin nooit gelijk is , tenminste als je alleen eigen compost gebruikt.

ja, die ervaring hadden we hier ook; we slepen dus allerlei organisch materiaal van onverdachte herkomst naar onze compostbakken zoals keukenafval, blad, mest met stro, snipperspul, bagger uit de sloot (staat vnlk duinkwelwater in)

dit jaar met 5 bakken van 1 kuub voor t eerst de hele tuin kunnen bedekken met een dunne laag (200 m2 met een laagje van 5 cm),

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...