Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2015)


Jorg

Aanbevolen berichten

ja, bladcompost is top voor potgrond en bij de aardbeien, er hoeft trouwens geen of weinig kalk bij

 

(ik denk dat het idee van zure bladcompost komt van de term looizuur in het eikenblad, de pH van dat spul ligt in de orde van 6,2-7,1 volgens deze bron; het meeste looizuur is ook erg goed oplosbaar dus je eikenbladcompost laag houden en door laten regenen lijkt mij prima, net zoals bij de mulchlaag eigenlijk)

 

maar eikenblad gaat hier wel langzamer dan 1 jaar, ik gok een jaar of 3, daarom gebruiken we eiken- en beukenblad alleen als mulch bij de bessen en komt er in de bladcompostbak alleen essen, esdoorn, berk, linde, populier (want die staan hier in de buurt )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren heb ik vaste planten van achtertuin in voortuin (is moestuin-af) geplant.

Artisjokken ook, al zou dat niet of moeilijk kunnen. is ook bij de kardoen gelukt.

Dagelijkse pluk-kruiden terug naar de achtertuin, zodat ik niet meer twee deuren uit hoef om te plukken.

Bloembollen die vorstvrij bewaard moeten worden, gerooid en in een emmer met grond in de schuur gezet.

Tweede compostvat dat ik een paar maanden geleden gekocht en in gebruik genomen had, weer verkocht om plaats te maken voor een appelboom.

Vandaag dat vat leeghalen en wegbrengen.

Kas opgeruimd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat (4-jaar oude) aspergeplanten verplant, en dieper gezet dan dat ze stonden. Ook heb ik wat aardbeien uitgeplant, en per ongeluk sjalot gris opgegraven die ik blijkbaar niet had geoogst deze zomer. Ze waren alweer mooi uitgelopen als polletje, dus ik heb ze terug gezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, bladcompost is top voor potgrond en bij de aardbeien, er hoeft trouwens geen of weinig kalk bij

 

(ik denk dat het idee van zure bladcompost komt van de term looizuur in het eikenblad, de pH van dat spul ligt in de orde van 6,2-7,1 volgens deze bron; het meeste looizuur is ook erg goed oplosbaar dus je eikenbladcompost laag houden en door laten regenen lijkt mij prima, net zoals bij de mulchlaag eigenlijk)

 

maar eikenblad gaat hier wel langzamer dan 1 jaar, ik gok een jaar of 3, daarom gebruiken we eiken- en beukenblad alleen als mulch bij de bessen en komt er in de bladcompostbak alleen essen, esdoorn, berk, linde, populier (want die staan hier in de buurt )

Hier in de wijk voornamelijk eiken helaas.

dat het zure niet schadelijk is had ik hier op het forum geleerd. Ik kreeg in het begin opmerkingen uit de buurt omdat ik het blad op de voortuin laat liggen. Dat zou kwalijk zijn omdat het eikenblad is. Niets van waar gelukkig. In het voorjaar haal ik de grootste bergen weg, de onderste laag is dan al aan het verteren. Vandaar dat ik stiekem hoop dat bladcompost iets sneller gaat dan 3jaar.

 

(nu een paar jaar later zijn de opmerkingen: wat is de grond mooi los. Niet spitten, eikenblad laten liggen, kleigrond niet kapot laten vriezen, gemeentecompost als mulchlaag. Ik doe alles wat niet 'hoort')

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu het hier zo genoemd wordt. Vorig jaar is er toch nog redelijk wat eikenblad op de composthoop en tuin terechtgekomen. In het voorjaar het eikenblad nog onverteerd teruggevonden op de bedden en bij het omscheppen van de compost.

 

Maar sindsdien eigenlijk niets meer van teruggevonden, bedenk ik mij nu.

 

Het was gemengd met ander materiaal, maar het is wel binnen een jaar volledig verdwenen dus.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik geloof dat het vandaag niet veel scheelde, zo koud.

 

Aardappels gerooid en een dikke prei geoogst.

Emmer mest gehaald en gemengd met dahlia-afval in de nieuwe compostton.

De inhoud van afgelopen jaar over het land verspreid. Wat blijft er toch weinig van over... ik heb hem zó vaak tot de rand toe gevuld, ook vele emmers mest ingekieperd, maar ik had nog geen halve ton compost over. Wel heel mooi, met veel wurmen.

Ik ben nu zo enthousiast dat ik bij huis ook maar een composthouder van gaas heb gezet. Ook om volgend jaar genoeg voedsel te hebben voor mijn nieuwe hobby: vleesetende planten

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie, RobO

 

De buienradar zei dat het na de middag een paar uur droog zou blijven en ik wilde dolgraag verder met die compostton en de dahlia's.

En wat denk je: hé-lé-máál natgeregend...

en toch genoten

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vlak voor de buien nog zomerwortels geoogst, en verse veldsla.

Kinderen en kleinkind aten mee. Aardappeltje erbij. Weer een heerlijke maaltijd van opa's tuin.

Afgelopen zaterdag hebben we groot onderhoud gepleegd op de tuinen.

Alle riet uit de sloten getrokken. Zwaar werk voor iemand die zijn dag doorbrengt achter een toetsenbord,

Maar de slootkanten liggen er weer strak bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stond je tuin onder water RobO

 

Had een tijdje terug wat jonge aardbeiplantjes van de tuin in balkonbakken gedaan. Dacht toch echt gaatjes geboord te hebben. Maar heb net 1 van de bakken leeg kunnen gieten, zo te ruiken was er heel wat aan het "composteren" in die bak. Al staan er nog wel wat groene blaadjes tussen gelukkig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yosha, áls je de gaatjes al geboord had, te klein misschien, dat ze dichtslibben?

 

De hele omgewaaide stellage van tonkinstokken opgeruimd, akebia tot de grond gesnoeid.

Passieflora verplant naar de kas.

Alle stokken en touwen van de muur gehaald.

Blad en snoeisel op tegelpad tussen kas en schutting (60cm breed) neergelegd om te slinken tot er plaats is in het compostvat.

Stalen gereedschap gestaalborsteld, in de vaseline gezet.

Opgeruimd.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

dahliaveldje geruimd en geschoond, veel mooie knollen maar onze Twiggy's waren er niet best aan toe helaas (te veel hemelwater) toch maar wat nieuwe kopen

 

note to self: volgend jaar de zwakkere dahlia's eerder uit de grond halen RobO!

 

verder mooie knolselders geoogst. 2-3 kg per stuk

 

(die stonden dus op een stuk waar nog nooit knolselder had gestaan, ze zijn 2 keer zo groot als het andere rijtje!

met dezelfde basisbemesting!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Winterandijvie opgeruimd, Er zat veel rot in en weinig hart. Laatste witlof gerooid en te dogen gelegd. verder nog maar een keer de hele tuin geschoffeld en grondig ontdaan van onkruid. Laatste rijtje zomerwortels gerooid. Zo raakt er steeds weer een nieuw bed leeg.

Een paar lege bedden zijn in oktober ingezaaid met winterrogge. Dat begin nu een mooi groen gazon te worden,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...