Ga naar inhoud

Wat heb je net gegeten? (uit eigen tuin) #3

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hier net de eerste maiskolf als voorgerechtje. De bevruchting is niet optimaal, heb maar 4 planten dus geniet van elke hap.

Zo het hoofdgerecht met snijbonen uit eigen tuin met gekregen aardappelen.

En tussendoor nog aardbeien gesnoept.

Wat je van een paar vierkante meter al kan oogsten vind ik echt enorm!

20170824171146-1512x201646291503590159.jpg

Geplaatst:

Laatste dagen:

Blijf smullen van de Padronnetjes. Volgend jaar weer zoveel planten daarvan.

Teriyaki kip met veel tuingroenten en rijst.

En het tweede courgettesoepje nu van eigen courgettejes..

Prutje met ui, knoflook, tijm, tomaatjes, aubergine voor op brood.

En... had nog overrijpe bananen liggen... en bramen... en samen werd dat mijn eerste zelfgemaakte ijs! (behalve dan die vormpjes die je volgooit met iets). In een platte bak en steeds ff roeren en het is heerlijk.

Fijn hoor dat er zoveel te kiezen valt.

Geplaatst:

Als lunch verse eigen gemaakte tomatensoep met pistolet kruidenboter met kruiden uit eigen tuin.

Kruiden in de boter; colakruid, knoflook, oost-Indische kers en bieslook.

20170826123824-1512x201694571503765059.jpg

20170826123832-1512x201666931503765163.jpg

Geplaatst:

Een salade met oa druiven uit de tuin en wat danish blue en vleesvrije spek uit de lokale super als bijganger bij de soep en quiche.

Het smaakte goed en ik vond het een plaatje om naar te kijken met alle contrasterende kleuren. Goed bedacht van manlief!

2f068e3409d2bec6e67694eb1c07f802.jpg

Geplaatst:

703b5db9bc15ee267b2c59c0452ed819.jpg

Een Thaise curry met van alles een beetje uit de tuin. Wat boontjes, ui, knof, en 3 bladeren flinke snijbiet, borage en blokjes kipfilet met rijst. Ik vond het echt heerlijk, maar manlief die eigenlijk alles lust vond het ' wel mwah'... beetje tegenvaller dus.

Geplaatst:

Die Manlief moet zn naam wel eer aan doen en een beetje waarderen wat voor heerlijkheden jij hem voorschoteld... Misschien is ie wat verwend? Het ziet er heerlijk uit en smaakt vast nog beter.

Geplaatst:

rijst, boontjes, vleesje ketjap, zoetzuur van komkommer en tomaat met blokjes tahoe

dzz: beetje drogen met keukenpapier, blokjes snijden van 1x1x1 cm, kruiden met P&Z, komijn , laospoeder, nootmuskaat, gember en husselen in een grote schaal

vlak voor het bakken in flink hete olie even schudden met zelfrijzend bakmeel en dan afbakken; goede ketjap erover

Geplaatst:
bloemkool aardappel curry uit boekje van Panjabi

twee dagen achtereen, 2e dag met wortel en meer peper

Nou ja zeg... heb ik dat boekje ook net voor me liggen... Op zoek naar inspiratie voor de geoogste groentes.

Is dat de curry van blz. 156?

Denk dat ik voor de curry van de volgende bladzijde ga.

Geplaatst:

yep, beetje meer kleur erin gedaan, was goed

(boekje ook trouwens, wat een prima beschrijving van alles, ook de achtergrond)

Geplaatst:

Curry met boontjes en Tomatillo's (en peper, ui en knoflook natuurlijk). Helaas niet het voorgenoemde recept gedaan maar een potje Butterchicken van Patak's opengetrokken. En helaas viel dat ook weer bitter tegen. Jammer... rook namelijk heerlijk en is goed merk. Maar smaakte erg zoet en niet naar de kruiden waar het naar rook. En toch moest ie maar eens weg, spul kan niet altijd in de kast blijven staan. En nu er niet meer intrappen en géén zakjes mix en potjes saus meer kopen want ik vind ze toch nooit goed genoeg... Gewoon zelluf doen.

Geplaatst:

Edit; mijn tekst en foto is steeds niet zichtbaar. Misschien met een andere volgorde wel te zien? Als ik op bewerkt druk, staat het er nl wel... heel vreemd.

Ik ben aan het sapvasten. Dit was mijn ontbijt. En lunch eigenlijk ook Met oa Nieuw-Zeelandse spinazie uit de zadendoos, broccoliblad, aardbeiblad, brandnetel, paardenbloemblad en wortel( was onkruid ook maar direct aan het eruit trekken tijdens het snoeien en dacht, Hey, dat kan er natuurlijk ook bij!), waterkers, rode snijbiet en een halve limoen. Was echt het lekkerste sapje wat ik de afgelopen 3 dagen heb gedronken.

718c0f4af9f521558a8de10482f13fa2.jpg083b7dc8ed619eaafeb4f85e37fcfb65.jpg

Geplaatst:

@ Mellie: sapvasten? Jeutje wat akelig gezond ben jij! Hoop dat t bevalt

@Ernie: goed idee van de tomatensoep. Had net zin in iets hartigs. Beetje kruidenboter op n broodje ernaast en we zijn weer klaar voor middag!

@Prettiggestoord.

Jaloers! Wil ook eieren van eigen kippen. Maar wordt volgend jaar pas...

@Joriek:

Pannenkoeken hadden wij gisteren. Helaas zonder eigen appeltjes. Ik blijk de appelbomen veel te veel op de wind gezet te hebben. En die westelijke zeewind hier heeft ze er allemaal uitgeblazen. Dit najaar maar es wat op puzzelen. In plaats daarvan hadden we spek en rozijnen. Ook best te doen!

En nu even wat ik eigenlijk wilde schrijven (maar jullie posts leidden me af )

Vanavond wordt de eerste butternut geslacht en met wat aardappel en stukjes worst ertussen in de oven geroosterd. Wat tuinkruiden erbij en t moet heel lekker worden! Als t enigszins toonbaar wordt, naast lekker, post ik later nog wel n fotootje!

Edit:

Loop een beetje vast. Veel kruiden combi's die ik online vind, gaan uit van een Aziatischer mix. Met komijn enzo. Maar mijn lief is daar niet bijster van. En daar we dit nog veel moeten gaan eten het najaar, ga ik liever op 'safe' met de rozemarijn-route. Maar weet niet of dat vloeken in de kerk is, butternut met pieper, rozemarijn en zeezout...

249ed0c57530870cf0d926b3374bc39d.jpgb85a31237f4da571b207d7f19ac1cffc.jpg

Enfin. Ik ponder er nog wat over. Goede ingevingen zo binnen nu en anderhalf uur zijn welkom

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

@Charly niet binnen je tijdsbestek, maar wellicht voor een volgende x. Met pompoen combineert heel veel. Rozemarijn kan, net zoals alle Italiaanse kruiden eigenlijk wel, maar wat echt verrukkelijk is, is balsamicosiroop en heel veel knoflook over de pompoen. Dan roosteren.

Wat je ook kunt doen, is je pompoen door de helft en dan roosteren. Ongeveer een uur nodig. Afhankelijk van de grootte, maar ga maar van minstens 60 min uit. Vervolgens het vruchtvlees eruit scheppen en een soort mousse maken met bv wat thijm. Heel lekker!

Dat sapvasten is vooral akelig vrees ik en vooruit, ook gezond idd

Gisteren gewoon gegeten en zowaar 1572 Gr snijbonen geplukt. Hiervan waren er 4 stuks paars! Yes! Leuk voor de kinderen. Ze zijn direct rauw opgepeuzeld alsof het het heerlijkste snoepje ooit was

Roti kip ermee gemaakt en vandaag de restjes opgewarmd en de overige snijbonen gekookt en met wat aardappels en worst gegeten. De kinderen kregen de roti.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...