Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Voorzaaien


heavythibaut

Aanbevolen berichten

Is heel persoonlijk, het is maar net wat je zelf het fijnst vindt en waar je de ruimte voor hebt. Er is denk ik geen beter, maar anders. Ik zaai zelf altijd in witte plastic bekertjes gevuld met zaai en stekgrond waar ik dan met markeerstift op schrijf wat erin zit. Werkt voor mij het prettigst

 

DSC01502x20941420152470.jpg

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel groenten hoef je helemaal niet voor te zaaien, die kunnen zo in de volle grond! Sommige lukken zelfs helemaal niet als je ze binnenshuis wilt opkweken...

Zelf gebruik ik nooit turfbakjes: drogen uit of gaan schimmelen, erg onhandig vind ik.

Gewoon plastic bakjes waar gehakt ofzo in heeft gezeten doen het prima. Potgrond (of een alternatief ) erin, zaadjes, licht, lucht en vocht en dan naar gelang van de soort een keer overpotten of direct in de grond.

Voorbeeld: erwten zaai ik altijd voor vanwege de muizen en duiven Er passen 30 erwtjes in een bakje, hebben niet veel grond nodig om te ontkiemen. Ook niet veel tijd trouwens, want na een dag of 8 kunnen ze al naar buiten. Schiet lekker op, kan er weer iets anders in de bakjes!

Succes met zaaien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier ook zaaitrays wegens compact in gebruik, je hebt ze in alle soorten en maten en nemen dus een minimaal aan plaats in en je kan er een bijhorende bak bijkopen om het water op te vangen wat ook belangrijk is anders moet je voortdurend op zoek naar iets om eronder te plaatsen. Nadeel voor mij is de beperkte mogelijkheden om dan bij te houden wat je er precies hebt ingezet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

daar heb je labeltjes voor. die labeltjes kan je vervolgens in de tuin er ook bij plaatsen.

 

en bij meerdere soorten per zaaitray bijv niet 2 soorten tomaten naast elkaar zaaien, maar zaai daar een andere groente tussen. dan is het bij opkomt ook duidelijk waar het ene soortje begint en ophoud.

 

ik werk ook het liefst met zaaitrays. maar niet van die grote bakken, ik heb maar een klein tuintje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maak meestal persblokjes, makkelijk te planten of verplanten, in twee maten klein 5 cm en groot 10 cm

wel goed vochtig houden en diep genoeg planten

 

wij zaaien heel veel voor ivm de mee-eters op de tuin, dit jaar ga ik ook wortelen voorzaaien in een goot

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik een zaaitray en wel deze . http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/details/kweekplaten/tuinartikelen/diverse-tuinhulpjes/planten-en-verplanten samen met de transportbak voor deze tray om zo de plantjes water te geven langs onder .

 

Ik zaai zoveel mogelijk voor (behalve wortel gewassen)

- makkelijker te doseren dan een rijtje te zaaien in de volle grond en in bakjes geen wortelbeschadiging tegenover samen in een bedje bakje te zaaien wel een monnikenwerk bij grotere hoeveelheid van zelfde soort .

-tijdens de ontkieming periode gemakkelijk onkruid vrij te houden dan een gans kweekbed

- beter mogelijk om aan vruchtopvolging te doen tijdens het seizoen

 

Gemakkelijk om planten uit te halen en duurzaam vind ik deze tray . Ieder zijn idee maar volgens mij kan het niet de bedoeling zijn dat je biologische groenten wil kweken maar daardoor een hoop afval produceert zoals trays die na 1 of 2 keren voor te zaaien deze eigenlijk niet meer bruikbaar zijn . Koffiebekers denk ik ook niet echt duurzaam .

 

Met persblokjes heb je ook geen afval en mijn ouders hebben ook een staan om 8 tegelijk te maken . Maar ik gebruik deze niet omdat ik de volgende bedenking mee heb.

-we willen allen sterke gezonde planten kweken en hier is een gezond wortelgestel voor nodig . Daarom willen we luchtige potgrond of dergelijke . Met persblokjes moet de grond nat gemaakt worden omdat de grond zodanig samen geperst moet worden om in zijn vorm te blijven dat het droog niet gaat . Dus moeilijker voor de jonge plantjes een groot gezond wortelgestel aan te maken . Wortelgestel is veel compacter . Ben soms verbaast hoe groot plantjes zijn in tuincentra zonder dat wortels uit blokjes komen tegenover dat ze hier zijn tegen dat wortels langs onderen te voorschijn komen . kunnen wel gezonde planten zijn maar zeker met veel compactere wortelgestel ,minder grond er rond waar de plant voedsel en water uit de grond kan nemen (sneller nodig om water te geven ).

 

Vorig jaar enkele planten mee genomen uit tuincentra en voor het planten langdurig gedopt , maar bij het rooien van de planten vond ik wortelkluit toch heel beperkt persblokje was nog te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je persblokjes zichtbaar blijven en niet doorgroeid raken zijn ze toch te droog geweest of te ondiep geplant of de grondstof had teveel stevigheid/turf denk ik

de kunt is het blokje zo te maken dat het net niet uit elkaar valt als je het hebt gemaakt: wij mengen wat potgrond met een klein schepje wit zand en water tot een modderbrij

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik nogal eens de volgende trays www.vlaamszaadhuis.com/winkel/details/k ... verplanten , maar je moet ze in de gaten houden ivm uitdrogen. Wat ook onhandig is, is dat je niet kan schuiven als ze groeien e.d.

ik ben meer fan van P9 potjes. Die werken veel flexibeler. Een nadeel is dat je meer substraat nodig hebt.

Tot op heden is mij vrijwel alles gelukt.

Momenteel al in p9 sla, bloemkool, wintertui, ui kelsai, spitskool.

In isomo bakken van 30cm diep radijs, spinazie, wortels, snijsla, rucola en kervel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

 

Zie hier allemaal zaai trays voorbijkomen die gekocht worden....

Misschien leuke tip voor nu of om te onthouden:

Had laatst bij verschillende tuincentra dit soort trays gratis meegenomen. Hier hadden met kerst de mini kerst sterretjes ingezeten en worden daarna bij de dozen gelegd.

Had er bij Overvecht 2 weken terug 5 meegenomen met dacht stuk of 50 gaten.

Die hebben overigens ook mini kweek kasjes nu met 70% korting omdat er nieuw assortiment aan komt had er 2 gekocht en was €4,20 kwijt!!!

 

Gr Jeroen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik nogal eens de volgende trays http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/details/kweekplaten-54-potjes-4cm/tuinartikelen/diverse-tuinhulpjes/planten-en-verplanten , maar je moet ze in de gaten houden ivm uitdrogen. Wat ook onhandig is, is dat je niet kan schuiven als ze groeien e.d.

ik ben meer fan van P9 potjes. Die werken veel flexibeler. Een nadeel is dat je meer substraat nodig hebt.

Op de plaats van u tray 50x32 kunnen 15 p9 potten met tray zijn het er 54 wat een voordeel geeft om in een propagator te kunnen en als ze uit tray zijn gegroeid is bij verwarmen minder nodig . Minder substraat lijkt me niet als ze daarna toch uitgeplant worden naar P9potjes.

Ze water geven vind ik bij een trays ook gemakkelijk wat water in transportbak tray er een 10 tal minuten in zodat grond vocht kan opzuigen en daarna laten uitlekken . Perfecte hoeveelheid water voor de meeste plantjes en allen even veel .

 

Zo staan er hier nu een 54 peper en paprika zaden te ontkiemen zal zeker niet lukken in een propagator met telkens 1 zaadje per p9 pot zoals het nu is elk zaadje apart .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...