harmony Posted January 6, 2015 Posted January 6, 2015 Vorig jaar kocht ik bij Zaadhandel van der Wal pootaardappelen. Nu ben ik alleen vergeten wat ze daar vertelden. Welk formaat geeft een grotere opbrengst, een kleine of een grote pootaardappel? Quote
angela († maart 2025) Posted January 6, 2015 Posted January 6, 2015 Maakt niet uit.Ik koop ze per kilo heb je kleine dan krijg je meer, zijn het grote snij ik ze doormidden. Quote
geertlaurent Posted January 6, 2015 Posted January 6, 2015 In dat geval geven grote meer want dan heb je 2 poters Quote
Lola Posted January 6, 2015 Posted January 6, 2015 Ze zeggen dat je van kleine pootaardappels minder maar grotere aardappels krijgt en dat je van grotere meer aardappels maar kleinere krijgt. Ik heb zelf nog niet echt verschil gemerkt. Quote
harmony Posted January 6, 2015 Author Posted January 6, 2015 @ Lola, dat was idd wat bij Van der Wal gezegd werd Quote
Jorg Posted January 6, 2015 Posted January 6, 2015 In het veld handboek ecologisch tuinieren staat hetzelfde: grote maten (35-40 en 40-45 mm) hebben meer ogen, meer scheuten, meer stengels en geven dus meer aardappelen per struik. Die aardappels zijn echter wel kleiner. Bij kleinere maten (25-35 mm en 25-28 mm) heb je minder aardappelen per struik maar de aardappelen worden dikker. Velt raad de maat 28-35 aan omdat de verhouding reserves en aantal knollen per kg daar het meest gunstig is. *bron: velt handboek ecologisch tuinieren Quote
harmony Posted January 6, 2015 Author Posted January 6, 2015 Aha, dan weet ik voldoende. Bedankt voor jullie reacties! Quote
Recommended Posts