patrick634 Posted January 7, 2015 Posted January 7, 2015 Hallo,Ik ben pas begonnen met deze nieuwe hobby en heb nu zelf substraat aangemaakt en deze geent met broed van stropharia en nameko.Heb voor beide soorten zowel een stro- als beukesnippersubstraat genomen.Hoelang duurt het nu eer beide echt doorgroeit zijn want ik heb de indruk dat de nameko het wel goed doet en de stropharia niet.Deze heeft in beide substraten nog zo goed als geen zichtbare schimmeldraden.Ze staan beiden binnen in een kast op ong. 20 graden.De nameko daarentegen heeft in beide substraten al veel draden gevormd.Graag jullie ervaringen hiermee.alvast bedankt Quote
Stan Posted January 8, 2015 Posted January 8, 2015 Voor beide gaat op binnen enkele dagen tot een paar weken en normaal zou de Stropharia het heel goed moeten doen op stro(is een echte compost liefhebber(en geef je later een deklaag aarde)). Hoe warm/koud heb je ze staan ? Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
patrick634 Posted January 28, 2015 Author Posted January 28, 2015 hallo Stansorry voor men late antwoord.Even er tussenuit geweest.Zoals gevraagd staan beide soortr-en op 20 graden.Ik heb nu wel in alle substraten witte schimmeldraden.Hoe weet ik nu wanneer deze voldoende gerijpt zijn om te kunnen beginnen met oogsten.Ze staan nu ong 1,5 maand. Quote
Stan Posted January 28, 2015 Posted January 28, 2015 Voor de Nameko is het beter dat het hele substraat bijna wit is(volledige doorgroeiing). bij de Stropharia kan je zo te horen al een deklaag gaan aanbrengen(dan weer even een paar dagen (10 tot 14) laten doorgroeien en dan op een 15 tot 18 graden laten pinnen. Je kan ook volgens mij bij groene takken of andere paddensteoelbedrijven handleidingen vinden voor de kweeksets(doorgroei-temperatuur e.d. kan je je inlezen in de teelt omstandigheden van een soort). Nameko heb ik zelf ook maar enkele keren geteelt en dus ook niet heel erg veel ervaring mee. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
patrick634 Posted February 9, 2015 Author Posted February 9, 2015 hallo Stan,hier nog even een paar vraagjes ivm tijdstip om te beginnen met oogsten.Daar ik nog volkomen een leek ben in deze materie heb ik geprobeerd een paar fotootjes te uploaden.Hierop kan jij misschien zien of deze al rijp zijn.alvast bedankt Quote
Stan Posted February 9, 2015 Posted February 9, 2015 Google maar eens op Nameco dan zie je hoe het er straks uit moet zien . Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
patrick634 Posted February 10, 2015 Author Posted February 10, 2015 hallo,ik heb me mss verkeerd uitgedrukt.Ik bedoel eigenlijk zijn deze substraten al voldoende doorgroeid met mycelium om ze koeler te zetten en ze dan te laten pinnen Quote
Stan Posted February 10, 2015 Posted February 10, 2015 Persoonlijk zou ik het nog ietsjes witter laten worden maar, het gaat de goede kant op en als je echt niet meer wilt/kunt wachten kan je ze wel gaan plagen en dus koeler gaan zetten. Het mooiste is als je bijna geen substraat meer kan zien en dan weg zetten en wat water geven. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
patrick634 Posted February 10, 2015 Author Posted February 10, 2015 bedankt Stan ,Ik heb deze half december geënt.Is dit dan niet lang eer alles doorgroeid is en geeft dit geen problemen als ik ze nog wat langer laat staan.Mij lijken ze stil te staan.Ze staan in een donkere kast op ong 20 graden. Quote
Stan Posted February 10, 2015 Posted February 10, 2015 Als je echt het gevoel hebt dat ze stil staan zou ik ze hooguit een week geven nog. De gevolgen van langer staan kunnen zijn kleinere paddenstoelen en een mindere oogst tot besmet kunnen raken met andere schimmels of een virus danwel een bacterie. Maar mijn ervaring is dat het soms gewoon langer nodig heeft dan je zou willen en zolang het goed wit is en niet groenig of grijzig oid is er niets aan de hand. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Recommended Posts