Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wisselteelt met ongelijke indeling


vrijdenker

Aanbevolen berichten

Goedemiddag,

 

Sinds enkele jaren heb ik (vrij grote) volkstuin van 350m2, incl. tuinhuisje en grasveld. De daadwerkelijke moestuin is ongeveer de helft daarvan.

 

Ik heb een hoop zaken die ik nog moet leren, maar één daarvan is de wisselteelt die ik onder de knie moet krijgen. De reden dat ik daarmee stoei is gebrek aan kennis.

Ik ben dus ook begonnen om me er nu wat meer over in te lezen.

 

Waar ik voornamelijk tegenaan loop is het volgende:

De wisselteeltplannen die ik tegenkom gaan uit van 4 of 8 gelijke percelen en zo kun je dus je gewassen makkelijk in 8 onderdelen verdelen en doordraaien.

Wat ik echter graag wil is:

- 1 kwart aardappelen

- 1 kwart bonen

- de overgebleven grond gelijk verdeeld

 

De reden daarvan is dat ik aardappelen en bonen beide lekkere en makkelijk te verbouwen groenten vind. Bijkomend voordeel is dan dat het overgebleven deel een stuk kleiner is en ik me zo meer kan focussen. Uiteraard speelt ook tijdgebrek hier een rol.

 

Nu komt de vraag:

Als ik 2/8 deel aardappelen heb, dan zal die dus ook het komende jaar 2 delen moeten doorschuiven.

Dat is nog geen probleem, want de daarnaast gelegen bonen schuiven dan ook 2 delen door.

Maar dan: het doel van wisselteelt is volgens mij dat gewas X op de plek van de bonen komt, maar dat gaat niet, want gewas X beslaat slechts 1/8 deel.

Of kan ik simpelweg stellen dat dus alles 2/8 deel doorschuift en er zo elk jaar op 1 deel van de bonen gewas X en op een ander deel van de bonen gewas Y komt te staan?

 

Ik hoop dat mijn probleem duidelijk is en ben erg benieuwd naar jullie inzichten

 

Gr,

Paul

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bonen zijn niet zo heel kritisch, aardappelen en uien wel, zorg hiervoor minimale rotatie van 4 jaar, Ik heb mijn tuin in 4-en voor de aardappelen en knoflook en uien en de rest plant ik wisselend waar ik wil. Een en ander hangt ook van de grondsoort af. Kijk eens op de site van diana's mooie moestuin.

 

Ga ook gewoon bij jezelf na, een aardappel trekt veel uit de grond, hierna wortelen en of uien zou de grond erg uitputten. Een prei is een allium maar wordt vaak gerekend onder de bladgroente (ook vwb bemesting) voor de ziekten moet je hem echter tot de alliums rekenen !.

Gezond verstand en niet continu hetzelfde dan gaat er niets mis !

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

kool is ook een probleemplantje, ook minimaal 3 jaar voordat je weer plant

ik zou een schema maken met gelijke veldjes en er dan 2 voor de aardappels reserveren, en die twee laten meedraaien

niet te snel achter elkaar is belangrijker dan de opvolging want ziektes voorkomen is beter dan eventuele wat gunstiger opkweek mi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien je van plan bent om 2/8 aardappelen en 2/8 bonen te doen, zou ik inderdaad zoals je zelf al stelt elk bed elk jaar 2 bedjes opschuiven.

 

dus inderdaad het tweede jaar op 1 bed van de bonen gewas X en op het andere gewas Y. Zo kom je nog pas na 4 jaar opnieuw op hetzelfde bed terecht met hetzelfde gewas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...