Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wat een werk!!! Daar kon je inderdaad wel wat extra handen bij gebruiken. En dan de gezelligheid nog op de koop toe!

Ziet er mooi uit, helemaal met die ouwe stenen.

Geplaatst:

Wat een prachtstukje is het geworden

Fantastisch werk hebben jullie geleverd en past perfect bij de omgeving

Een dikke proficiat aan de harde werkers

Geplaatst:

Zo mooi jammer dat ik niet zo'n leuke stenen heb om iets dergelijks te maken.

Nu maar hopen dat ie stevig is en niet uit elkaar valt

Ben ook wel erg nieuwsgierig naar de resultaten van de groeten die je daar in gaat zetten.

Geplaatst:
schreef geertlaurent:

Nu maar hopen dat ie stevig is en niet uit elkaar valt

Ik ben er van overtuigt dat om vallen niet zomaar kan. Ik heb zelf met mijn gewicht op de stenen gezeten. het is een stevig bouw werk.

Geplaatst:

Prachtig,en ben uiteraard ook heel nieuwsgierig hoe het er straks beplant en wel uit ziet. Ziet er heel goed uit. .maar je had natuurlijk ook hele goeie hulp

Geplaatst:

Klopt Indy en ook hele fijne materialen. Het heeft sinds de dag dat weer hem gemaakt hebben nog niet echt geregend en de aarde is nog maar weinig gezakt.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ondanks dat het niet geregend heeft lijkt de aarde iets ingezakt. Het is nogal zware maar goed gevoede kleigrond met redelijk wat stenen..ik ben benieuwd of dit systeem de aarde snel bewerkbaar zal maken. Ik vermoed dat ik ook wel veel zal mulchen dit jaar. Lie heeft aan een kant het muurtje nog iets opgehoogd en verder nog tegels in het sleutelgat gelegd..ik zal later een foto maken.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Foto volgt echt

Het heeft hier flink geregend vorige week maar de KHG is nog niet erg ingezakt. Ik ga een intensief compost toevoersysteem aanhouden..dat zal ook het inzakken tegenhouden dacht ik. Ik knip mijn keukenafval behoorlijk klein voordat ik het in de koker stort, gevolgd door een laagje stro uit het kippenhok. Af en toe een hand uit de grote compostbak erbij met zoveel mogelijk wormen. Ook iedere worm uit de tuin die ik tegenkom bij het planten gaat in een bakje en mag verhuizen naar dit nieuwe wormenparadijs...

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik ben begonnen met planten erin te zetten. Voorlopig alleen nog peterseliesoorten, kamille, Wels onion, rode zonnehoed, agastache( dropplant) en Jiagolan.

2015-04-09-1569311428607048.392015-04-09-1571901428607052.46

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Alles groeit redelijk tot goed in de KHG. Het doel is onder andere om niet te gieten..de planten moeten genoeg vocht krijgen/diep genoeg wortelen om zichzelf te bedruipen(..)

Bij het planten heb ik wel flink aangegoten, maar daarna alleen gemulchd met gras.

De planten groeien redelijk zei ik al..ik ben nog niet helemaal tevreden over de kleur van de planten..ze zouden wat donkerder groen mogen zijn..de voeding komt misschien nog niet helemaal tot bij de wortels. Maar het gaat goed. De tomaten ( gartenperle aan de ene kant en balkonzauber aan de andere kant) groeien mooi, en ook de 4 augurkenplanten gaan goed.

2015061908522137931434791096.jpg

2015061908523766831434791098.jpg

2015061908525869921434791100.jpg

Ook de kruiden aan de achterkant ( zonnehoed, onsterfelijkheidskruid, dille en mariadistel groeien goed. De kamille is al geoogst. Tussen de kruiden en planten staan lenteuitjes, peterselie en Welsh onion. De Citroenverbena groeit wat minder goed vind ik..blijft wat achter en is wat licht van kleur. Van Jorieke kreeg ik rode weegbree die ik wel mooi vind. Of ik het ga eten is een tweede . Voorlopig heb ik die planten gebruikt voor in de KHG maar ze zullen hier niet blijven. Het is wel de bedoeling dat de hele aarde van de KHG bedekt wordt met planten -het liefst een mix van geneeskruiden en vruchtgroente- maar een echt plan heb ik niet, dit eerste jaar ga ik eerst eens kijken wat er goed groeit.

2015061908520720081434791094.jpg

Over het geheel genomen ben ik erg tevreden..het is een gemakkelijk kweekbed. Ik hoef niet te bukken, en het onkruid wat opkomt is er zo uit. De slakkenaanvallen zijn wat minder leuk..en ik kan hier de eenden niet inzetten dus gebruik ik onder enkele dakpannen wat ecostyle korrels..zo min mogelijk natuurlijk.

De koker voor de compost vind ik wel een uitkomst. Ik gooi er alles in wat ik rond de KHG in de tuin knip. Onkruid in de bloei, met zaadjes, maar ook tomatenblad etc. Iedere week is de compost in de koker zo`n 15 tot 20 centimeter ingezakt en kan ik weer vanalles toevoegen.

De bovenste laag hou ik bedekt met 20 cm. stro of gras, dit tegen vliegen en andere irritante vliegbeestjes.

Doordat de wormen het afval opeten en verder mee de aarde innemen ben ik niet zo bang voor onkruidexplosies.

De tijd zal uitwijzen of dat ook zo blijft...

Geplaatst:

Ik zag nu al een paar keer een Kleine hagedis (levendbarende hagedis) op de KHG..ik hoop dat die de slakkeneitjes opeet..en de kleinere naaktslakken.

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

Het gaat goed met de Keyhole.

De opbrengst was heel goed, augurken, tomaatjes, peterselie, slauitjes en medicinale kruiden, vrijwel alles deed het goed. De compostkoker heb ik heel vaak gevuld.

Aan het einde van het seizoen stortte de aarde wat in, niet heel erg..een beetje een dal zeg maar. Alle potten van aardappels, paprika`s, tomaten enz. die leegkwamen hebben we op de KHG geleegd, en nu ligt de aarde weer mooi horizontaal. In november heb ik hem belegd met een leuke laag smeerwortelblad, en ik blijf de koker vullen..

Gisteren voor het eerst onder sneeuw:

IMG985464331452876876.JPG

• 5 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...