Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Zaaigrond steriliseren

appelvrouw

Recommended Posts

Zojuist heb ik zaaigrond samen gesteld..met daarin vermiculiet, geel zand, molshoopaarde en bladgrond.

Dat laatste komt van eigen blad en ik zag dat er verschillende zaailingetjes zaten in de zak. Om de aarde van zaad te ontdoen heb ik het in een grote ovenbak op de houtkachel gedaan..in deze bak is het ondertussen al goed heet aan t worden.

Hoe lang zou ik het gloeiend moeten houden om de zaden/kiemen dood te maken? Zou 5 minuten genoeg zijn?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

OK dank je wel Piros. T grappige is dat ik het precies zo gedaan heb met de gemengde grond vandaag..het luchtje dat eraf kwam vond ik niet echt aangenaam. Ik dacht de volgende keer eerst maar de grond te steriliseren en dan pas de vermiculiet erbij te doen..nu blijkt dat jij juist dát steriliseert. Waarom alleen de vermiculiet?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

ik denk dat 80 graden genoeg is anders verbrandt je organisch materiaal, en dan een minuut of 10; wij doen het in de oven op 80 graden met een vleesthermometer erin, anders wordt het erg ongelijkmatig heet

er zullen wel wat bacterien blijven leven maar dat lijkt me alleen maar goed linkje