Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zaaigrond steriliseren


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Zojuist heb ik zaaigrond samen gesteld..met daarin vermiculiet, geel zand, molshoopaarde en bladgrond.

Dat laatste komt van eigen blad en ik zag dat er verschillende zaailingetjes zaten in de zak. Om de aarde van zaad te ontdoen heb ik het in een grote ovenbak op de houtkachel gedaan..in deze bak is het ondertussen al goed heet aan t worden.

 

Hoe lang zou ik het gloeiend moeten houden om de zaden/kiemen dood te maken? Zou 5 minuten genoeg zijn?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK dank je wel Piros. T grappige is dat ik het precies zo gedaan heb met de gemengde grond vandaag..het luchtje dat eraf kwam vond ik niet echt aangenaam. Ik dacht de volgende keer eerst maar de grond te steriliseren en dan pas de vermiculiet erbij te doen..nu blijkt dat jij juist dát steriliseert. Waarom alleen de vermiculiet?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat 80 graden genoeg is anders verbrandt je organisch materiaal, en dan een minuut of 10; wij doen het in de oven op 80 graden met een vleesthermometer erin, anders wordt het erg ongelijkmatig heet

 

er zullen wel wat bacterien blijven leven maar dat lijkt me alleen maar goed linkje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...