Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

2 mei 2015 MTFD Weknow Vraag & Aanbod


weknow

Aanbevolen berichten

Het is nog vroeg in het jaar. Daarom heb ik nog niet veel in de aanbieding. Moet nog even afwachten wat bovenkomt, aanslaat, uitkomt en over is.

Nog ruim 3 maanden de tijd om het aanbod uit te breiden.

Ik plaats nu al een aantal dingen die ik vraag, omdat de komende tijd diverse planten kunnen worden gescheurd...

 

Aanbod.

 

* Zwarte framboos afkomstig van Thea. Via afleggers zomer 2014. Let op...groeiwijze is als een braam. Scheuten van 2 meter minstens, die doorns hebben.

* "perkels". Zaailingen najaar 2014 die nu (eind jan.) rond de 25 cm. hoog zijn. Ik heb er 15 overgehouden, waarvan enkele voor eigen gebruik of al besproken in Velt-kringen. Er zijn al diverse mensen op het forum die hun belangstelling aangaven. Die laat ik voorgaan. Als stekken lukt en al goed beworteld zijn, wordt het aanbod wat groter. Ik weet niet of dat eind april al duidelijk is. Zie verder in dit topic: https://www.moestuinforum.nl/kent-iemand-perkels-t1073.html

 

Vraag

- Diverse species en vormen van Elfenbloem. (Epimedium) Meestal een sterk groeiende bodembedekker in schaduw of halfschaduw. Met bewortelde uitlopers of gescheurde stukken plant zou ik heel blij zijn. Er zijn heel veel bladkleuren en bloemkleuren. Echt een plant om te verwilderen, als ze naar haar "gedacht" staat.

- Zaden of zaailingen of planten van Helleborus. Alle species zijn goed. De succeskans met zaden is veel beter bij verse zaden. Bloei ligt tussen november en mei en zaadvorming is ca. 2 maanden later. Voor zaden wil ik graag evt. verzendkosten vergoeden als je er hebt en deze voor of na de MTFD wilt sturen.....

- Hosta's: Alle soorten en vormen zijn nog steeds welkom.

- Varens die zich thuisvoelen in niet zure kleigrond.

- Bloempotten. Ik ben momenteel nogal wat bomen aan het zaaien en opkweken (komt ook zeker wat van in mijn aanbod) en heb daarvoor best veel diepe bloempotten nodig in allerlei maten. Dus als je er over mocht hebben van een gekochte struik of boompje... Graag!

- Heuchera-plantje(s) (gescheurd, uitgezaaid) (Aanvulling 31/1/15)

- Stekken van treurwilg

 

 

Wordt vervolgd

 

Aanvulling aanbod op 25 april. Er zijn enkele mensen die nog een ruil van mij te goed hebben. Zij hebben voorrang bij dingen waar ik maar een paar van heb.

- Egyptische ui in volle groei met bloemknoppen (ca. 4x)

- wilde rucola zaailingen

- Noorse esdoorn (Acer platanoides) zaailingen nu 10 a 15 cm. (3x)

- Groot gescheurd stuk van Gojibes (3 takken, ca. 50 cm)

- Zaailingen van smalbladige olijfwilg "Elaeagnus angustifolia" (3x, ca. 10 cm.)

- zaailingen van Chinese Judsboom "Cercis chinensis" (2x ca. 15 cm, in de groei)

- Zaailingen van Gouden regen (Laburnum anagyroides) 2x ca. 15 cm.

- Nog 1 aflegger van zwarte framboos van Thea (Er hebben zich hier al diverse gegadigden gemeld)

- Portie compostwormen ("tijgerwormen") 50 a 100 stuks vers gevangen in een doosje met verterende compost

- Zaailingen tomaat White Cherry (Lekkere, vrij zoete en - bij mij sterke en gezonde - stamtomaat van ca. 1,20 meter hoog en behoorlijke opbrengst. Creme-witte vruchten van ca. 3 a 4 cm doorsnee.

 

 

Aanvulling aanbod 26/4

Pollen van Chinese bieslook of "knoflookbieslook" gezaaid in 2014. 4 a 5 stuks.

2x gescheurde Hortensia "Annabel".

 

 

Afspraken voor uitwisseling: (Wordt nog aan updates gewerkt )

 

Voor Jorieke: 2x perkel.

Voor Aaltersewilly 1x perkel Al gegeven

Voor Esthe76r 1x perkel

Voor Estemy: 10 eieren

Voor Kibas: perkel Vervalt, door allergie. Perkel is voor Yuras,

Voor Erny: zwarte framboos

Voor Bouwvrouwe: zaailingen White Cherry + Gojibes.

Voor Gemma: Al behoorlijk grote rabarberplant. Neemt zelf een pot o.i.d. ervoor mee.

Voor Appelvrouw: Geleisuiker speciaal + BZD

Voor Angela: zaailing Poncirus trifoliata

Voor Spike: 2 stekken kruisbes.

Voor Groentjuh: pot pruimenjam Jammer hij heeft griep. Volgende keer nog een potje jam tegoed?

Voor Jasmin: knoflookbieslook???

Voor Ciska: Zwarte framboos (Helaas de laatste van dit jaar)

Voor Goldfish: 2x white cherry.

Voor DennisUtrecht: 2x perkel meegeven met Goldfish of Bouwvrouwe

Voor Jorg: Slaplantjes Wonder 4 jaargetijden.

Voor Cupcakeje: 2 x White Cherry tomaat??

Prettig Gestoord: Grote pot met stekken van katwilg.

Jootje: Knoflookbieslook

Als nog een perkel over, is deze voor Berijl.

 

Wat ik krijg van diverse mensen heb ik niet precies bijgehouden. Dat is goed voor het sinterklaasgevoel

Van Ciska: zaailingen Helleborus

Van Estemy: Zaad roodnerf spruiten

aangepast door Gast

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pffff helleborus....

Toen ik vanmiddag de tuin in liep zag ik dat de helleborus zich behooooooorlijk had uitgezaaid.

 

Heb dus geen zaden maar wel iets van 100 zaailingen. In de kleuren donkerpaats en roze...

Als je wilt pot ik ze op voor je, andrrs gaan ze de composthoop op...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw.....Ciska.....en eigenlijk zeg ik tegen alle 100 meteen "ja"..... Heeeel graag! Ik heb er zeker genoeg plek voor in de bostuin.

 

Maar we moeten ook even reëel zijn. Je hebt dan potjes nodig + veel potgrond o.i.d. + misschien wel een aanhangwagentje om alles te vervoeren......? En dan heb ik het nog niet over al het werk van uitsteken en oppotten...... Ik kan je natuurlijk vooraf al enkele zakken grond vergoeden...evt. kleine potjes opsturen of je die ook vergoeden..... En ik wil ook duidelijk aangeven, dat je niet meer moet doen dan voor jou kan....zonder in de kreukels te raken. En ik hoop dan ook wat leuke dingen te hebben om te ruilen...!! Maar daar hebben we het nog wel over!

 

@ Esther. Ik beloof de perkel niet voor deze MTFD. Er hebben al diverse mensen eerder een of 2 stuks "besteld", dus ik moet even uitzoeken hoever ik kom en een lijst maken. Maar ik blijf ze zeker kweken, dus dan kom je in het najaar of volgend jaar aan de beurt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha...tis inderdaad nog lang geen mei...

 

Maar ik stop gewoon een klompje zaailingen per potje...krengen zijn zowat niet uit te roeien. Niets geen kreukels...dingen staan nu ook ondanks alle kou en sneeuw gewoon boven..

 

Het viel mij op omdat ik wat appels voor de merels wilde klaarleggen. Dacht nog van goh...de tete a tete komen ook al weer boven....totdat ik de overbekende zaailingen zag....bleeeeeh. Ieder jaar weer.. Ik had zelfs vorig najaar de zaaddozen op tijd verwijdert....nou ja niet dus ...blijkt wel. * zucht*

 

Gr cis

Link naar reactie
Delen op andere sites

De volgende mensen hadden al eerder om zaailingen van een perkel gevraagd.

Jorieke123 (2x)

Aalterse Willy

DennisUtrecht

 

Dus er is er een voor je gereserveerd Esth76r.

 

Vraaglijstje aangevuld met Heuchera-varieteiten (gescheurd of evt. zaailingen)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke maten bloempotten zoek je weknow, diepte/doorsnee. Mn ouders hebben nog wat in de garage staan ..

 

Vooral diepere, langwerpige....en ook wat grotere eventueel vanaf een liter of 3.... Ik heb nogal wat soorten bomen en struiken gezaaid en om vooral de bomen met beperkte ruimte 1 a 3 jaar (afhankelijk van de soort) op te kweken zijn diepe potten erg handig en het meest geschikt, omdat ze diepe wortels moeten kunnen maken. Alle maten zijn goed, want grote bomen zijn eerst nog een periode nog niet zo groot. Veel geef ik weg of ruil ik ook weer en dan ben je je passende potten ook meestal weer kwijt.

palmpot20boompot20rozenpot20266851422732943.jpg

 

Overigens gebruik ik voor de eerste opkweekperiode speciale trays voor palmen e.d. waar er tussen de 30 a 60 in kunnen opgroeien. bomentray20hoog2040204520gaats88581422732959.jpg

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja...daar hoopte ik al op, Angela, maar ik wilde er niet om vragen. Was alleen vergeten dat ik er om zou komen Bespraken net vanochtend aan tafel om misschien over enkele weken weer eens naar Den Bosch te gaan.

 

Staan ze in de grond of in potten of zo? Op zich is het vroege voorjaar een prima tijd om ze over te zetten. Uitlopen begint niet echt voor 2e heft april, mei.

 

Moeten dus maar eens even overleggen...!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weknow ik heb wat witte helleboruszaailingen voor je....Dit staat er voor jou op mijn lijstje: Sweet Meatzaden + Boerenkoolzaad + Helleborusjes..

Ik zie dit niet op je lijstje staan Weknow ..de helleborus is van het soort dat blad aan de stengels heeft, hier is een foto: helleborus-blad-t12310.html laat maar even weten of je deze drie zaken zou willen hebben..

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja...daar hoopte ik al op, Angela, maar ik wilde er niet om vragen. Was alleen vergeten dat ik er om zou komen Bespraken net vanochtend aan tafel om misschien over enkele weken weer eens naar Den Bosch te gaan.

 

Staan ze in de grond of in potten of zo? Op zich is het vroege voorjaar een prima tijd om ze over te zetten. Uitlopen begint niet echt voor 2e heft april, mei.

 

Moeten dus maar eens even overleggen...!

 

Ze staan in de volle grond, ik weet nog wel waar ze staan je ziet er alleen niets meer van.

Laat maar weten als je in de buurt bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan nog wel Kibas. Tenzij er planten zijn die uitvallen. Is wel zo een beetje de laatste die ik voor mensen op het forum ter beschikking heb.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kreeg in het najaar ook al een zakje van SuusP, Kim, en dat heb ik gezaaid in mijn kasje 2 weken terug. Denk ook dat het in mei te laat is om deze nog te zaaien. Toch bedankt dat je er nog aan dacht!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Nog een wens toegevoegd: Wie kan er enkele stekken nemen van een treurwilg?

 

Ik weet er hier geen in het openbaar te staan, waar ik zo maar wat 1 a 2 jarige twijgen af kan knippen. Terwijl er in vele prive-tuinen, parken of bosjes moeten staan.

 

Stekken is bij wilgen heel gemakkelijk. Je steekt in de winter of het najaar wat stukjes jong hout van 20 a 30 cm. in een bloempot met zand + (pot) grond gemengd. Als ze niet totaal uitdrogen, zouden rond 2 mei al volop worteltjes er aan moeten komen......

 

Dank alvast als iemand dat voor mij zou kunnen doen!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi weknow. Heb je nog een stekje van de perkel? Ik ken het niet en het lijkt me erg leuk om te proberen. Ik heb zelf geen treurwilg staan maar ik wil wel voor je op "jacht" om er stekken van proberen te maken. En anders heb ik nog wel hosta voor je.

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

 

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Berijl. Perkel kan ik niet meer beloven. Althans de zaailingen zijn nu ongeveer allemaal vergeven. Ik heb ook wel stekken proberen te maken.....niet zeker of dat kan en lukt...kan maar eens proberen ....maar daarvan is het nu nog veel te vroeg om te weten of die zijn aangegaan. Tegen 2 mei weet ik hopelijk meer! En anders kom je bovenaan het lijstje van als ik volgend najaar weer ga zaaien.

 

Wie weet heb ik wel nog wat andere bomen voor je tegen die tijd. Van zaailingen van bijv. Chinese Judasboom, Robinia pseudoacacia, Europese gouden regen, Pocirus trifoliata (= wilde citroen) en nog wel het een en ander ga ik waarschijnlijk over hebben en die zijn nu lekker aan de groei. Maar ik wacht tot eind april om dit echt aan te bieden...er kan nog van alles misgaan....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik beloof nog niets Angela. (Wist dat je er waarschijnlijk een wilt).

 

Ik had mijn zaden in 2 porties verdeeld. Die ik in december buiten gezaaid heb in vermiculiet, zeg maar de natuur-methode, zijn al heel snel gaan schimmelen, ook al waren ze niet echt heel vochtig. Die eerst 8 weken in de koelkast gestratificeerd waren en daarna op hetzelfde niet te natte vermiculiet gezaaid, kiemden binnen een week op kamertemperatuur. Hoewel het een hele langzame groeier moet zijn, gaan de kiemplantjes in kleine potjes nu na 7 tot 14 dagen heel voorspoedig en snel in vergelijking met andere zaailingen. Mij valt op dat de zaden zo gauw gaan schimmelen, zelfs onder vrij schone omstandigheden.....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, ik wacht even af of er nog een perkeltje vrij komt

 

@ Berijl. Perkel kan ik niet meer beloven. Althans de zaailingen zijn nu ongeveer allemaal vergeven. Ik heb ook wel stekken proberen te maken.....niet zeker of dat kan en lukt...kan maar eens proberen ....maar daarvan is het nu nog veel te vroeg om te weten of die zijn aangegaan. Tegen 2 mei weet ik hopelijk meer! En anders kom je bovenaan het lijstje van als ik volgend najaar weer ga zaaien.

 

Wie weet heb ik wel nog wat andere bomen voor je tegen die tijd. Van zaailingen van bijv. Chinese Judasboom, Robinia pseudoacacia, Europese gouden regen, Pocirus trifoliata (= wilde citroen) en nog wel het een en ander ga ik waarschijnlijk over hebben en die zijn nu lekker aan de groei. Maar ik wacht tot eind april om dit echt aan te bieden...er kan nog van alles misgaan....

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

 

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...