Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vragen over Druivelaar


bad-karma

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

 

Ik heb een aantal vragen over druiven kweken. Ik wil er zelf mee gaan beginnen, en heb vorig jaar een ''venus'' druif gekocht.

 

IMG_20150207_111805_zpsr1hzhmjm.jpg

 

Ik wil m gaan kweken als productiedruif, dus niet voor de sier. Ik zie wel eens druivenstammen zoals deze.

 

druif%20snoeien.jpg

 

Maar bij professionele wijngaarden veel vaker een ''T'' vorm. Dit heeft voor mij ook de voorkeur , maar wat is nu precies t voordeel/verschil voor beide methodes?

 

snoeiencordon3.gif

 

Om die ''T'' vorm te bereiken, moet ik dan de huidige 'v-vork' die je op de foto ziet laten groeien naar links -en rechts? Of moet de plant eerst hoger groeien en dat ie dan na b.v. een meter hoog gaat splitsen? Weet iemand de hoogte en de breedte van de stam en zijtakken?

 

IMG_20150207_112145_zpstirvyaly.jpg

 

 

Ik heb ook wel eens gehoord dat je de druivenplant in kan graven tot net onder t ent-knobbeltje, is dat de knobbel recht onder t gele naamkaartje op de foto?

 

IMG_20150207_111757_zpsa7d5rf5l.jpg

 

En ten slotte wil ik de druif in een grote pot gaan kweken...Kan dat, en zo ja, in een hoeveel liter pot moet ik m zetten. Ik heb potten van 11 tot 210 liter. En wat is de beste bodemsamenstelling?!

 

 

Een hoop vragen, hopelijk weet iemand antwoord. Groet, Niels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi

 

ik ben in nov bij de westlandsedruif geweest.

De vorm buig je uit en laat de 2 taken groeien tot een 1 meter. Of als je ruimte beperkt is dan 80cm. in de dec snoei je hem terug tot deze lengte. dan gaat hij daar op vrucht hout vormen. Snoei altijd terug tot 0.5 op een buiten oog.

 

Het jaar daar op is hij 3 jaar snoei je de zij liggers weer terug maar dan op 2 meter. Of 180. Dat licht aan je ruimte.

Na 3 jaar is de plant in de vorm die je wilt.

 

de vrucht dragende takken bind je om hoog en snoei je in de manden 6/7 terug tot 5 bladeren boven de vrucht. En blijven dieven.

 

het is echt een leuk uitje om bij de Westlandsdruif een rond leiding te doen.

 

Ps druiven zijn net onkruid. Dus durf te snoeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Je zegt dat je hem als productiedruif wil gaan kweken. Ik denk dat je hem dan beter in volle grond zet. De wortels van een druivelaar worden heel groot en aangezien hij in een pot staat zal hij niet genoeg ruimte hebben. Je moet hem dan ook heel precies water en voedingsstoffen geven. Ik stel voor, als het mogelijk is, om hem aan de zuidkant aan een stenen muur te zetten. Overdag warmt de muur op en 's nachts geeft hij die warmte af waardoor de druivelaar toch altijd een beetje warmer staat. Als je hem buiten wil gaan kweken ben je beter dat je maar 1 knop overhoudt. Dit doe je door in maart tot op 2 scheuten te snoeien en dan de sterkste over te houden. Je 'y'-vorm moet dus ook weg. Je kan hem tot aan de ent-knobbel ingraven, dat is de knobbel onder de knobbel die jij aanduidt. Een druivelaar staat graag op een grond met voldoende voedingsstoffen en voldoende kalk (ph tussen 6.5 en 7) Ik heb een boekje over de buitenteelt van druivelaren. Ik heb het voor je ingescant, je kan het hier downloaden: http://www.mediafire.com/download/lmre8dw3nm8b8mq/druivelaar.pdf (het is een pdf bestandje) Hopelijk heb ik je een beetje geholpen.

moestuinieren is als zwemmen of fietsen, je verleert het nooit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor die PDF, ziet er heel helder uit. Welk boek is dat?

 

Ik denk dat je hem dan beter in volle grond zet. De wortels van een druivelaar worden heel groot en aangezien hij in een pot staat zal hij niet genoeg ruimte hebben. Je moet hem dan ook heel precies water en voedingsstoffen geven. Ik stel voor, als het mogelijk is, om hem aan de zuidkant aan een stenen muur te zetten.

 

Ik heb een een behoorlijk grote tuin, en die ligt pal op t zuiden, maar t is toch erg lastig om een plekje te vinden in de volle grond. Dat komt omdat mn tuin voor 60% uit stenen bestaat en 40% uit hout (vlonders), en als ik de stenen uitgraaf dan ligt er 40cm wit zand onder, en daaronder een keiharde leem-klei laag, want we wonen op een dijk. Daarnaast bestaan de zijden van het huis die op t zuiden liggen uit glas, ik heb wel een klein muurtje die eigenlijk perfect zou zijn, zelfs op een helling, maar daar staan teveel andere struiken die t licht weg nemen.

 

Aan de zuid-west kant kan wel in de volle grond, maar daar komt de zon in lente-zomer pas na 10-11 uur bij..echter wel tot laat in de avond. Dus ik weet niet of t daar kan??

Das ook de rede waarom al mijn groeten/fruit in potten staan.

 

Ik ben blij met overige informatie! Dank daarvoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik volg een cursus druiven telen en daar heb ik het boekje gekregen, als je wil kan ik nog meer inscannen (over enten, krenten...) Ik denk dat je druivelaar wel op het zuid-oosten kan staan. M'n oma heeft ook een druivelaar op zuid-oost staan en die lukt prima. Het is wel spijtig genoeg geen ras voor buiten, het is eerder voor de sier.

moestuinieren is als zwemmen of fietsen, je verleert het nooit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik volg een cursus druiven telen en daar heb ik het boekje gekregen, als je wil kan ik nog meer inscannen (over enten, krenten...)

 

Dus Druivelaar15 is binnenkort 'Drs. Druivelaar15'? Als je wilt mag je t inscannen.. info over snoeien b.v. is ook welkom!

 

Ik heb een foto gemaakt van onze zuid-west kant , (dus niet zuid.oost) het gedeelte waar stenen liggen hoort bij t huis, dus ik zou daar ook een druivenhaag (zoiets als op voorbeeld foto) kunnen maken tot aan de dakgoot misschien?

3 druivenplanten op een rij en dan over de hele breedte... voorbeeld>>

 

sonnehoek-druiven.jpg

 

IMG_20150208_131710_zpsy7th8wnt.jpg

 

De zuidkant is wat struikerig, en ik weet niet van wie ze zijn. het liefst snoei ik ze plat, maar misschien zijn ze wel van de gemeente of de benedenburen.

 

IMG_20150208_131743_zpspdtqaq31.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus Druivelaar15 is binnenkort 'Drs. Druivelaar15'? Als je wilt mag je t inscannen.. info over snoeien b.v. is ook welkom!
Een expert ben ik niet hoor Ik had me inderdaad vergist van zuid-oost en zuid-west Ik zal de nuttige pagina's zo snel mogelijk inscannen.

moestuinieren is als zwemmen of fietsen, je verleert het nooit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is het hele boekje, het zijn 2 bestanden. http://www.mediafire.com/view/1f58xughmijar6l/DocScan1.pdf http://www.mediafire.com/view/t7cvd58ol5hd6xb/DocScan2.pdf EDIT: ik heb nu pas gezien dat enkele pagina's omgekeerd zijn, ik heb ze in een word-document juist gezet http://www.mediafire.com/view/lcu30ty4ildtsgm/Doc2.docx

Hechtranken zijn de smalle 'draadjes' die zich om een stok/steun slingeren om de plant vast te zetten.

 

hechtrank68301423648724.jpg

Met snoeien op 1 oog bedoelen ze de scheuten/knoppen wegsnoeien tot er nog maar 1 is.

Met innijpen van de bladeren bedoelen ze de bladeren weghalen. Nog veel plezier met je druivelaar!

moestuinieren is als zwemmen of fietsen, je verleert het nooit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoooo!! Daar ben ik een partij blij mee! En ik denk vele met mij! Echt een fijn boekje! Dat van die pagina's had niet uitgemaakt hoor, want ik print t toch uit, maar wel bedankt!!

 

Dus snoeien op 1 oog, betekent de hele struik inkorten tot op 1 knopje? hmmm, ok, dat lijkt me best eng in het begin...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het gehoord van de nonkel van mijn vader. Hij was vroeger professioneel druivenkweker. Dus hij zal, hopelijk, wel juist hebben. Tenminste als de ouderdom geen gaten in zijn geheugen heeft geslagen. Ik heb ook 2 druivelaren van een jaar en ik ga het ook zo doen. Je zal wel horen van mij hoe het met ze gaat.

moestuinieren is als zwemmen of fietsen, je verleert het nooit

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Heb je een idee van 't ras. De juiste snoeiwijze hangt af van 't ras (cordon of guyot). Indien je 't ras niet ket kan je de druivelaar 't eerste jaar best in guyot snoeien, dan zie je aan de vruchtdracht meteen hoe je het beste fruit gaat krijgen (in functie van de plaats van de trossen op de ranken).

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...