balkontuinder Geplaatst: 10 februari 2015 Geplaatst: 10 februari 2015 Ik ben bezig mijn eigen moestuinbak te bouwen en wil het hout graag behandelen zodat het wat langer dan twee jaar meegaat. Maar hiervoor wil ik geen reguliere beits gebruiken. Nu heb ik ergens op het forum iets gelezen over een keuken-olie, maar ik kan het niet meer terugvingen. Weet iemand nog welke dat was? Of kan ik iedere soort olie gebruiken? Quote
redmoestuin Geplaatst: 10 februari 2015 Geplaatst: 10 februari 2015 Ik zou denken lijnzaadolie?Of je moet de bak afsluiten met vijverfolie zodat geen chemicalien door je planten kunnen worden opgenomen, dan denk ik dat beits ook kan. Maar dat weten de experts vast te vertellen of dat zo is. Quote
balkontuinder Geplaatst: 10 februari 2015 Auteur Geplaatst: 10 februari 2015 Bedankt Red! Dat was inderdaad de olie waar ik eerder over geleze heb. Quote
balkontuinder Geplaatst: 14 februari 2015 Auteur Geplaatst: 14 februari 2015 Ik heb een fles olie gekocht, nu staat erop dat ik het moet verdunnen met terpentine. Maar dat klinkt niet als iets waarvan ik wil eten... Is dit echt nodig? Quote
jojet Geplaatst: 14 februari 2015 Geplaatst: 14 februari 2015 Door de terpentine dringt de olie verder het hout in.Stond ik voor hetzelfde dilemma. Heb gekozen om het onverdund te gebruiken. Heb het idee dat het nu niet het hout in drong, daar waar ik het eigenlijk wel wilde hebben. Mag ik nu waarschijnlijk eerder een nieuwe bak gaan knutselen Had ik eigenlijk eerder het hout moeten behandelen. Een goede les voor de volgende keer. Quote Doe wat je zegt, dan lieg je niet
RobO Geplaatst: 15 februari 2015 Geplaatst: 15 februari 2015 vlgns mij verdampt de terpentine helemaal, het is behoorlijk vluchtig Quote
Erny Geplaatst: 15 februari 2015 Geplaatst: 15 februari 2015 Je moet het hout er ook twee keer mee behandelen... Bij de eerste keer gaan de "houthaartjes" omhoog staan, bij de tweede keer gaan ze weer plat liggen. Quote
HuubvG Geplaatst: 15 februari 2015 Geplaatst: 15 februari 2015 vlgns mij verdampt de terpentine helemaal, het is behoorlijk vluchtig Niet helemaal, je zou dan beter wasbenzine kunnen gebruiken.Terpentine bevat meer rotzooi als olie etc.Wasbenzine verdunt ook en wordt ook gebruikt om te ontvetten.Omdat het wat sneller verdampt, moet je er misschien wel iets meer bij doen. Er is overigens ook bio carboleum in de handel, is dat niet iets? Quote
balkontuinder Geplaatst: 15 februari 2015 Auteur Geplaatst: 15 februari 2015 Dus, wasbenzine of bio carboleum? Dan denk ik dat het wasbenzine gaat worden, ik kan te weinig informatie vinden over de bio carboleum. Quote
HuubvG Geplaatst: 15 februari 2015 Geplaatst: 15 februari 2015 Niet verkeerd begrijpen: wasbenzine, om lijnzaadolie mee te verdunnen.óf:In plaats van het verboden carboleum, zoek eens op ecoleum of bruinoleum.En dat dan weer in plaats van (met wasbenzine verdunde) lijnzaadolie. Quote
balkontuinder Geplaatst: 17 februari 2015 Auteur Geplaatst: 17 februari 2015 Bedankt voor de verduidelijking. De lijnolie heb ik echter al gekocht, nu weer iets anders kopen vind ik dan toch ook zonde. Het is wel een tip die ik ga onthouden voor de volgende keer! Quote
jelmervdh Geplaatst: 17 februari 2015 Geplaatst: 17 februari 2015 Je kan het ook beter met terpentijn verdunnen ipv terpentine. Moeilijker te krijgen, maar een heel stuk milieuvriendelijker. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.