Remark Geplaatst: 12 februari 2015 Share Geplaatst: 12 februari 2015 Hallo,Aller eerst, dit is mijn eerste bericht op dit forum, dus sorry als dit fout geplaats is oid. Afgelopen zomer heb ik een paprikaplantje en een tomatenplantje gekocht en in een hangmand in de tuin gehangen. Beiden deden het tot mijn verbazing goed (regelmatig tomatentrosjes en hier en daar een paprikaatje). Echter lijken deze plantjes nu na de winter helemaal dood. Ik heb echt totaal geen verstand van moestuintjes en weet dus niet of deze plantjes weer tot leven komen in het voorjaar, of dat ik ze maar beter weg kan gooien en nieuwe zaadjes moet planten. Het zelfde geld voor mijn tomatenplantjes, deze lijken ook vrij dood (al zitten hier nog wat blaadjes aan), hoe groot is de kans dat ik tomaatjes heb komende zomer? Hebben jullie tips voor mij? Alvast bedankt!Groetjes Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 12 februari 2015 Share Geplaatst: 12 februari 2015 Tomaten en paprika's kunnen niet tegen onze koude winters, en zijn hier dus 1-jarig. Je kunt opnieuw zaaien, of straks weer ergens plantjes kopen. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Remark Geplaatst: 12 februari 2015 Auteur Share Geplaatst: 12 februari 2015 Aha oke bedankt!En kan ik dan deze gewoon zaaien in die manden en in de tuin hangen? Of moet je ze echt in een kas "kweken"? En mijn aardbeitjes, komen die wel weer tot leven? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Estemy Geplaatst: 12 februari 2015 Share Geplaatst: 12 februari 2015 Kweken kan je ook in je huiskamer (op de vensterbank voor licht). Gewoon kleine potjes (of wc rollen) en per pot 1-2 zaadjes planten. Je kan ook buiten zaaien, maar dat mag pas na 12.mei. Het duurt even voor tomaten en paprika plantjes om te groeien, daarom beginnen meeste mensen al maart of april op de vensterbank met voorkweken.Pas op dat je niet te veel planten in je hangmandje plant. Ik weet niet hoe groot die is, maar als daar vorige jaar 1 plant was zou ik deze jaar niet meer dan weer 1 of 2 planten. Ook potgrond vervangen of bemesten+ compost geven! En niet alle soorten tomaten zijn even goed voor containerteelt. Meestal verkopen ze in de winkels snoeptomaten en paprika's, niet de grote vleestomaten, dat alleen in de kas kunnen groeien en heel veel ruimte nodig hebben (weer weet ik niet hoe groot je mandje is, misschien is het wel groot genoeg voor elke ras/soort). Dus zoek uit, wat soort je had.En als je je mandje in september binnen brengt dan hoeft die paprika plant helemaal niet elke jaar doodgaan. Ik heb zelf een peperplant (bijna hetzelfde) dat s'winters altijd binnen is en s'zomers buiten. Of dat ook met tomaten kan, dat weet ik niet, nooit geprobeerd.Aardbeiplantjes zijn winterhard, ze komen elke lente weer terug. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geertlaurent Geplaatst: 12 februari 2015 Share Geplaatst: 12 februari 2015 als je aardbeien 'bakje' onderwater stond/zeer vochtig dan gaan die er ook aan zijn voor de moeite, anders zullen ze binnenkort wel weer beginnen groeien. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Remark Geplaatst: 12 februari 2015 Auteur Share Geplaatst: 12 februari 2015 Ontzettend bedankt voor de info! Ik ga ze lekker in de vensterbank kweken zodat ze wat eerder groeien. Ben blij te horen dat dit gewoon in de vensterbank kan. De tomatenplantjes die ik had, waren snoeptomaatjes. Lijkt me inderdaad verstandig precies dezelfde soort te nemen ivm de grootte. De aardbeitjes hebben wel behoorlijk wat regen gehad maar ik heb geloof ik wel gezorgd toen ik ze plantte dat het water weg kon. Maar ik neem aan dat nu hij alweer wat groene blaadjes heeft, hij het gewoon overleefd heeft? Groetjes Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Veenmol Geplaatst: 22 februari 2015 Share Geplaatst: 22 februari 2015 Een peper/paprika kan prima regenereren, alleen zal je hem dan uit de kou moeten houden. Geen plek meer in de huiskamer dus ik zaai wel nieuwe Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.