Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardappels Telen


bad-karma

Aanbevolen berichten

Ik wil dit jaar voor t eerst Aardappels gaan telen. Ik heb er helemaal geen ervaring mee, maar wilde mijn plan van aanpak delen, en uiteraard ook om er van te leren want ik weet dus helemaal niet zeker of ik t juist heb , dus tips zijn welkom.

 

Ik heb bij ''Vreekens zaden' b.v.' , twee soorten pootaardappelen besteld, Opperdoezer ronde en Roseval. Nou weet je t bij Vreekens nooit, maar als t goed is krijg ik ze in februari nog binnen.

Nu wil ik de pootaardappelen in eierdozen leggen voor t raam, zodat ze gaan spruiten, en bij een cm of 3 lange spruit ze in kleine 13cm potjes zetten (ook binnen) om ze op te kweken.

 

Daarna wil ik ze in Maart in een grote tuinafvalzak van 270 liter gaan kweken volgen dit principe.

De zak die de man in dit filmpje gebruikt is dus stukken kleiner.

 

Nou heb ik geen zin om 270 liter nieuwe potgrond te gebruiken voor een soort van experiment, maar gelukkig heb ik nog zeker een kuub oude potgrond van vorig jaar bewaard en die wilde ik gaan hergebruiken.

 

Ik zat zelf te denken om oude grond in een speciekuip te mengen met nieuwe grond, houtas en moestuinvoeding https://www.gardenseeds.nl/product.php?productID=2024 Ik heb een pelletkachel, dus ook zuiver en fijn houtas.

Alleen wat zouden jullie me aanbevelen met deze 4 componenten , in welke verhouding ? Hoe krijg ik de aarde optimaal voor aardappelen??

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Over de verhoudingen in je potgrond kan ik niet veel vertellen, daar zijn andere mensen hier veel beter in.

 

Wel is het handig je aardappels niet in het raam te zetten, ze moeten licht en koel staan en in het raam is vaak zon en evt een verwarming eronder? Beter niet doen. Behalve als het dus een raam, uit de zon in een onverwarmde kamer is, dan kan het wel