Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardappels Telen


bad-karma

Aanbevolen berichten

Ik wil dit jaar voor t eerst Aardappels gaan telen. Ik heb er helemaal geen ervaring mee, maar wilde mijn plan van aanpak delen, en uiteraard ook om er van te leren want ik weet dus helemaal niet zeker of ik t juist heb , dus tips zijn welkom.

 

Ik heb bij ''Vreekens zaden' b.v.' , twee soorten pootaardappelen besteld, Opperdoezer ronde en Roseval. Nou weet je t bij Vreekens nooit, maar als t goed is krijg ik ze in februari nog binnen.

Nu wil ik de pootaardappelen in eierdozen leggen voor t raam, zodat ze gaan spruiten, en bij een cm of 3 lange spruit ze in kleine 13cm potjes zetten (ook binnen) om ze op te kweken.

 

Daarna wil ik ze in Maart in een grote tuinafvalzak van 270 liter gaan kweken volgen dit principe.

De zak die de man in dit filmpje gebruikt is dus stukken kleiner.

 

Nou heb ik geen zin om 270 liter nieuwe potgrond te gebruiken voor een soort van experiment, maar gelukkig heb ik nog zeker een kuub oude potgrond van vorig jaar bewaard en die wilde ik gaan hergebruiken.

 

Ik zat zelf te denken om oude grond in een speciekuip te mengen met nieuwe grond, houtas en moestuinvoeding https://www.gardenseeds.nl/product.php?productID=2024 Ik heb een pelletkachel, dus ook zuiver en fijn houtas.

Alleen wat zouden jullie me aanbevelen met deze 4 componenten , in welke verhouding ? Hoe krijg ik de aarde optimaal voor aardappelen??

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Over de verhoudingen in je potgrond kan ik niet veel vertellen, daar zijn andere mensen hier veel beter in.

 

Wel is het handig je aardappels niet in het raam te zetten, ze moeten licht en koel staan en in het raam is vaak zon en evt een verwarming eronder? Beter niet doen. Behalve als het dus een raam, uit de zon in een onverwarmde kamer is, dan kan het wel

Ook het tijdelijk in kleine potjes zetten is niet nodig, het kiemen duurt sowieso wel een week of 4, 5, en dan is het al half maart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke, bedankt Piroska. Ik zal ze maar niet op de vensterbank zetten, maar op de grond ergens.

 

Ook het tijdelijk in kleine potjes zetten is niet nodig, het kiemen duurt sowieso wel een week of 4, 5, en dan is het al half maart.

 

Ik moet ze wel eerst in potjes doen , wil ik ze op deze manier telen. Er moet namelijk loof aanzitten om ze door t gat van de plantzak heen te kunnen steken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oude potgrond is prima en je container is zeker groot genoeg. Gewoon wat compost en mest (niet verse) bijvoegen. Hoeveelheden weet ik niet ik doe het altijd naar mijn eigen gevoel. Als 2/3 oude potgrond is en 1/3 andere spul (met meer compost en en beetje koemestkorrels ofzo) dan moet dat, volgens mij, meer dan genoeg zijn.

Ik teel zelf in een grote container gevuld met bemeste tuingrond (en dat is niet zo goed als jou potgrond). Volgende seizoen wordt het 2e, dus ik ga in april compost halen en ik deel het over mijn hele tuin. Hoeveel elke pot en plant nu krijgt hangt af van hoeveel compost ik heb, hehee (we krijgen maar een beetje gratis van de gemeente, en ik kan max meenemen wat in de auto past). Koemest korrels heb ik genoeg, maar aardappels willen, volgens mij, niet te veel. En ook heb ik, persoonlijk, mijn pootaardappels gewoon in de grond verstopt (zonder dat gedoe op de vensterbank), want ik wist het vorige jaar niet beter. Volgens mij kwamen ze nog steeds allemaal op en ik ga deze jaar hetzelfde doen. Ik geloof niet dat aardappelboeren paar duizend pootaardappels op de vensterbanken voorkweken, dus ik doe het ook niet. Maar iedereen, mag natuurlijk doen, wat ze wil en het kan zijn dat ik met voorkweken nog betere oogst zou hebben gehad.

Dus niet bang zijn, het gaat je zeker lukken, want het is een makkelijke groente dat bijna geen onderhoud nodig hebt. Sommige mensen op dit forum telen ze in 40l zakken en het lukt nog steeds.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...