Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aangetaste druivenbladeren


dhaas

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Vorig jaar ben ik verhuist en in mijn nieuwe tuin staat een druif. Tot vorig jaar had ik me niet zo bezig gehouden met tuinieren maar druiven uit eigen tuin leek mij wel lekker. Dat jaar was de 'oogst' volkomen verpest door 1 of andere aandoening. Dat wil ik dit jaar voorkomen maar ik heb het idee dat het niet de goede kant op gaat. Hopelijk kan 1 van jullie mij helpen.

De bladeren lijken vanuit het midden te gaan rimpelen. Ook zie ik hier en daar bruine plekjes ontstaan. Tevens heb ik iets wat op een eitje van het een of ander gevonden. Ik heb er foto's van gemaakt. Kan iemand mij vertellen wat dit is en wat er aan te doen is? Is dit 1 aandoening of heb ik last van een aantal plagen? Alvast bedankt voor alle info!

fuz9s6.jpg

xp0dp5.jpg

yfcsp.jpg

if5s29.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot vorig jaar had ik me niet zo bezig gehouden met tuinieren maar druiven uit eigen tuin leek mij wel lekker. Dat jaar was de 'oogst' volkomen verpest door 1 of andere aandoening.

Kan je daarover nog wat meer vertellen, wat waren de symptomen aan de druiven zelf (en hoe zag het blad er uiteindelijk uit)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, ik weet het natuurlijk niet zeker, maar zeker de onderkant van het blad en je verhaal over bruine plekjes doet me een beetje denken aan waar mijn druif momenteel ook last van heeft: een of andere mijtsoort (galmijt?). Door een beetje te googlen kwam ik erachter dat het op zich niet zo heeeeel veel kwaad kon, maar dat het zowieso geen fraai gezicht is. Er zijn uiteraard allerlei bestrijdingsmiddelen in omloop, maar zeker als je plant nog niet heel erg aangetast is kun je ook best volstaan door gewoon structureel aangetaste blaadjes te verwijderen. Heb ik een paar weken geleden ook gedaan, en dit lijkt erg goed te werken . Je druif reageert direct door nieuwe blaadjes aan te maken. Wel goed in de gaten houden alleen of er niet weer nieuwe aangetaste blaadjes komen. Zo ja, gelijk eraf plukken.

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Liesje & Jorg, bedankt voor de reacties.

Jorg: vorig jaar had ik (waarschijnlijk) last van meeldauw - google heeft hierbij geholpen De vruchten werden niet goed rijp, werden niet zo groot en zat een soort van witte aanslag op. Het leek een beetje op schimmel. De vruchten gingen bij het steeltje scheuren. In het begin leek het erop alsof er een soort van stof op de vruchten zat. Dit kon je er nog vanaf vegen maar het was zo terug. Later werd het dus dikker en leek het meer op een soort schimmel. Is meeldauw nu al te signaleren? Dus wanneer er enkel nog kleine groene trosje te zien zijn?

 

Ik zal de bladeren in ieder geval goed in de gaten houden. Elk blad wat een bobbeltje laat zien (kenmerk van galmijt heb ik begrepen) haal ik eraf!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Hoi,

Intussen het gaat intussen niet veel beter met mijn druif! Als het zo door gaat denk ik dat ik ook dit jaar weer weinig goede vruchten tegemoet kan zien.

Omdat een plaatje meer zegt dan woorden, hier wat foto's. Wie weet wat er aan de hand is?

 

15hfj9k42261375028904.jpg

2db813q19271375028905.jpg

20jfq6t88371375028905.jpg

vybfys36671375028906.jpg

2el7cip72491375028906.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry dhaas ik had je vragen van 12 mei niet gezien.

 

Ik had ook het vermoed dat het ook dit jaar meeldauw is: die je druiven aantast.

Ik denk dat guy zijn blogpost je al een aardig eindje op weghelpt.

Hier nog wat aanvullende foto's ter determinatie van veelvoorkomende druivenziektes http://www4.agr.gc.ca/resources/prod/doc/sci/pub/pdf/id_guide_major_diseases_grapes_e.pdf (pagina 8-11 en 14

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de antwoorden. Het lijkt er inderdaad op dat het meeldauw is!

Ik heb inmiddels Silinal van ECOstyle gekocht. Dit ga ik vanavond gelijk spuiten!

Eens kijken of dit de aantasting stopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...