Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wanneer kan ik mijn grond het best frezen/spitten?


Barreaux

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

Ik wil mijn moestuin het eerste jaar ploegen en frezen, het ploegen is al gebeurd, maar nu vraag ik me af wanneer ik het best de grond kan frezen.

 

Doe ik dat zodra de grond het aankan, of wacht ik best nog een maandje ofzo?

 

Wij zitten in het midden van frankrijk de Auvergne, dus het seizoen begint iets vroeger en duurt iets langer hier.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedenavond,

 

waarom frezen ? Als je grond ploegt dan lijkt me de grond al los genoeg. Ga je frezen, zeker als en nog (on)kruid op staat, zorg je dat dit zich nog meer verspreid. Wat je met frezen ook veroorzaakt, zeker als je dit vaker doet, is dat er na verloop van tijd zich in de ondergrond een storende ( ondoordringbare ) laag ontwikkeld.

 

m.v.g.

Hans.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je freest is het beter om eerst de grond te ploegen en dan pas te frezen. Als je er ook een flinke hoeveelheid mest doorheen geploegd hebt, kan de grond er na deze behandeling wel een tijdje tegen.

 

De laatste tijd komt men ervan terug of ploegen en frezen wel zo goed is voor de grond, het bodemleven wordt verstoord en moet helemaal opnieuw op gang komen.

 

Voor een eerste keer als je de tuin in gebruik neemt, is het ploegen en frezen misschien wel handig, je kunt de bovenste laag vervolgens gaan bedekken met compost en dergelijke (Engels sprekenden noemen het mulchen), op z'n Nederlands bodembedekking. Dat trekt vanzelf wormen enzovoorts aan. De wormen trekken half verteerd materiaal de grond in en maken deze daardoor los. Bacteriën en schimmels doen de rest. Vergeet de planten zelf niet, afgestorven wortels zorgen ook weer voor betere structuur.

 

Maar dat was niet de vraag... ik zou het nu direct doen, zo snel als het kan. Dan kan het oppervlak zich al een beetje herstellen, voordat je straks gaat zaaien en planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil je spitten en frezen of alleen frezen of spitten? Ik begrijp u niet helemaal.

Ik heb de grond al losgewerkt met een graafmachine (omdat deze ter beschikking was), dat is gebeurd net voor de winter.

Dus nu staat de tuin er ruw bij. Mijn idee was om er met een kleine freez machine door te gaan en daarna met de schop.

De grond die we hier hebben is een zéér kleverige kleigrond, in de zomer keihard. Daarom dat ik dit stuk dat nog niet bewerkt is eerst wil behandelen om het werken daarna wat minder moeizaam te maken. Dit doe ik eenmalig, de komende jaren wordt er niet geploegd of gefreezt en enkele bij sommige plantensoorten ga ik spitten.

 

Goedenavond,

 

waarom frezen ? Als je grond ploegt dan lijkt me de grond al los genoeg. Ga je frezen, zeker als en nog (on)kruid op staat, zorg je dat dit zich nog meer verspreid. Wat je met frezen ook veroorzaakt, zeker als je dit vaker doet, is dat er na verloop van tijd zich in de ondergrond een storende ( ondoordringbare ) laag ontwikkeld.

 

m.v.g.

Hans.

Het is toch een groot stuk grond, dit stuk grond is 200m², deze is nog nooit bewerkt geweest en dacht dat het wel goed is om dit het eerste jaar wat los te maken.

Qua onkruid denk ik dat het vooral de paardenbloem is die de strijd gaat opnemen, distels heb ik er niet gezien vorig jaar en netels groeien wel in de geburen, maar niet op die plaats.

Ik zou graag permacultuur principes toepassen waar mogelijk en wil dus ook al het onkruid zelf trekken.

 

Ja, je moet de bodem niet teveel verstoren

 

Die mening deel ik ook en wens dit ook te doen, maar denk je niet dat het goed is, het eerste jaar dit wel te doen?

Als je freest is het beter om eerst de grond te ploegen en dan pas te frezen. Als je er ook een flinke hoeveelheid mest doorheen geploegd hebt, kan de grond er na deze behandeling wel een tijdje tegen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...