Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Frambozen rupsen?


Jans

Aanbevolen berichten

Vorig jaar hebben wij voor het eerst frambozenplanten in de tuin gezet. Uiteindelijk is al het blad opgegeten. Aan de achterkant van het blad krioelde het van de rupsen (?). Hele kleine, dunne, lange beestjes. Er zaten er wel 20 op 1 blaadje.

Iemand een idee wat dat was? En hoe ik dat dit jaar kan voorkomen? M'n plant heeft vorig jaar ook geen vruchten gegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

frambozenkever zit toch vooral in de knoppen en vruchten?

 

ik had vorig jaar ook rupsen die al het blad opaten.

Dit waren de rupsen die op mijn frambozenstruik zaten (geen eigen foto):

11569_1308726734.jpg

toen niets over kunnen vinden en ook in het identificatie topic wist niemand het. hopelijk komen ze dit jaar niet terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer begon het? Dan kan je achterhalen welke vlinder eiafzetting heeft. Hoe zagen de rupsen eruit? Ik denk zelf meer aan een inheemse vlindersoor. Maar het kan van alles zijn. Probeer er dir jaar op te letten en te achterhalen welke vlinder of kever wat me sterk lijkt was.

Regenwormen graven gangen, en veel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zijn larven van de bladwesp Pteronus salicis. Ik ken ze alleen van aantasting op ribes, en dan met name kruisbes. Maar ze komen ook op framboos voor.

 

De larven lijken op vlinder rupsen maar zijn dit dus niet. Je kunt de larven gemakkelijk wegvangen en vernietigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ah dat verklaart dan ook waarom ik er geen foto's van kon vinden.

kan ik er iets tegen doen om te voorkomen dat ze komend jaar weer mijn framboos opvreten?

 

 

nou weten we alleen nog niet van welke beestjes Jans last had. helaas is hij nog niet online geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 years later...

Ik kom thuis van vakantie en ontdek bij inspectie een bijzonder mooie rups, maar ook een vraatzuchtige.

Hij heeft als bijzonderheid de 4 oranje borsteltjes op zijn rug en ook bij de kop aan de zijkant. Hij is grijs aan de flanken oranje stippen met allemaal lange haren. Lange zwarte harige voelsprieten. Ik ben onder de indruk, want ken niet veel rupsen. Foto ..ik weet niet hoe ik die hier kan bijvoegen via de URL..

Heleen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...