Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mijn Project Vleesetende planten


Trapping_Daniel

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik zou een topic willen openen voor iedereen die hun project wilt delen met andere zodat we daarmee ook van elkaar ideeën kunnen overnemen.

Dus deel hier je project

 

Hier zie je mijn voortuin met een lege ingegraven speciekuip waar vroeger een vijver in zat.

Helaas konden mijn kinders het niet laten om er allerlei rommel in te gooien met als gevolg dode vissen

IMAG440315331424421812.jpg

 

Dit zijn mijn planten tot nu toe en deze wil ik iets mee doen in combinatie met mijn speciekuip buiten.

IMAG440269401424419253.jpg

 

Ik heb hier op het forum een foto gevonden (geplaatst door Indy) wat ik een leuk idee vind voor bij mij in de tuin.

voorbeeld64401424422185.png

 

Zo iets wil ik dus ook gaan maken Ik zal hier in dit topic de updates plaatsen van dit project

 

Ik wil uiteindelijk nog gaan kweken ook maar hier moet ik nog veel over leren.

Ik weet nu nog niet eens hoe ik een zaadje moet ontkiemen

 

Ik ben erg benieuwd naar de projecten van andere forum gebruikers hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zojuist bij de bouwmarkt geweest om te zoeken naar wat materiaal voor mijn project. Geen perliet helaas

 

Maar ik heb er wel een kleinere speciekuip gevonden waar ik mijn plantjes in wil gaan zetten.

Was wel ff opletten want ik had bijna een speciekuip gekocht op de tuinafdeling die € 22,50 koste, maar ik dacht ''laat ik eerst even aan de andere

kant van de bouwmarkt kijken op de bouwafdeling.'' Daar stond deze zelfde speciekuip van het zelfde merk voor € 4,50 maar dan wel zonder gaatjes in de bodem.

 

Daarna doorgereden naar een andere zaak waar ik perliet kon bestellen. Ik word daar maandag over terug gebeld betreft hoeveelheid en koste van dat spul.

Ook heb ik daar wat Buffalo wormpjes gekocht. Ik had nog nooit dit soort plantjes gevoerd... Wel erg cool om te doen, al vonden mijn dochters het zielig voor de

wormpjes.

 

Als ik het perliet heb kan ik gaan knutselen, en dan zal ik ook weer een foto plaatsen van de voortgang.

 

Kan ik trouwens die worpjes aan al mijn plantjes geven? Ik heb ze nu alleen nog maar aan mijn Venus vliegenvangertjes gegeven.

 

Nog een vraagje: Die gaten die ik in de kuip wil maken wil ik niet te klein maken omdat ik wil dat er genoeg water doorheen blijf lopen om de bodem goed

nat te houden. Hoe kan ik het beste er voor zorgen dat er niet van alles door die gaatjes naar buiten loopt? heeft iemand een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo mensen,

 

Ik lees het onderstaande op het internet:

 

''Hou in het achterhoofd dat watergeven van turfmengsels van bovenaf dient te gebeuren en dat achterblijvend water op regelmatige basis ververst dient te worden; dit om opbouw van zouten tegen te gaan''

 

Dat zou betekenen dat ik dus beter geen turfstrooisel gemengd met perliet kan gaan gebruiken bij dit project?

Hebben jullie advies? Moet ik nu mijn project helemaal aan gaan passen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit klinkt als een leuk project om je mee bezig te houden. Ik betwijfel het alleen of er op dit moestuinforum veel kennis is over vleesetende planten. Zelf weet ik er in ieder geval niets van, behalve dat ik dacht dat de meeste vleesetende planten tropisch zijn. Gaat dat werken in ons koude buitenklimaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit klinkt als een leuk project om je mee bezig te houden. Ik betwijfel het alleen of er op dit moestuinforum veel kennis is over vleesetende planten. Zelf weet ik er in ieder geval niets van, behalve dat ik dacht dat de meeste vleesetende planten tropisch zijn. Gaat dat werken in ons koude buitenklimaat?

 

Het is in ieder geval een heel leerzaam project Ik weet zelf ook nog niet zo heel veel van vleesetende planten.

Volgens mij kan je hier in Nederland prima zo een moerasbak houden. Er zitten hier op het forum wel een aantal mensen die mij veel kunnen leren.

 

Inmiddels heb ik mijzelf ook ingeschreven op een forum die alleen maar met vleesetende planten bezig zijn.

 

IMAG441414331424616613.jpg

IMAG441517161424616595.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

IMAG442358821424819520.jpg

Bakje is al aardig gevuld met regenwater. Jute gebruikt om het moeras uit de binnenbak te houden.

 

IMAG442647561424819655.jpg

Perliet op de bodem (5cm)

 

IMAG442729421424819588.jpg

Sphagnum op de Perliet

 

Toen werd het donker dus geen foto's meer.

Mix 50% perliet en 50% turfstrooisel gemaakt

 

Boven op een laagje pure turfstrooisel

 

En daar op een laagje sphagnum.

 

Nu ben ik even de regendans aan het doen.

 

Zoals jullie kunnen zien heb ik het omgedraaid.

Ik wil nu moeras in de buitenste kuip en regenwater in de binnenste... Hier komt blaasjeskruid in te liggen.

 

Ik hou jullie op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11043077_1725682794324939_392923993562663374_n.jpg?oh=af4a887f5ad9c5bac38d0170785b29c7&oe=558DF279&__gda__=1435929771_4c49ea37ff57c0cd437db454ed06c2df

 

Dit was mijn vijver vanmorgen. Ik heb hem gister gevuld met regenwater en toen zag ik vandaag dat mijn moeras omhoog was gekomen.

Nadat ik 2 emmers water er uit heb gehaald zakte mijn moeras weer. Dus, ik moet er nog een afvoer bij maken. En wel vanuit mijn vijver net onder het

gat waar het water wat te veel in mijn moeras komt mijn vijver in loopt. Deze moet dan het water afvoeren naar mijn grasveldje vanuit mijn vijver.

Als het mooi weer is buiten ken ik weer ff knutselen dus.

Daarna blijft het water in mijn moeras goed onder een bepaald niveau.

 

Ik heb er zonnedauw gezaaid op een mixje turf en perliet, en een beetje andere type zonnedauw boven op het sphagnum.

Ook heb ik Droseria's gezaaid in een ijsbakje ingewikkeld met transparant keukenfolie. Deze staat lekker in het zonnetje op mijn schuur dak.

Ik zit nu met spanning te wachten tot er wat omhoog gaat komen

 

Met 2 van mijn 3 Sarracenia's gaat het niet goed. De jonge bekers krijgen dorren uiteindjes. Dit blijkt te komen door een te lage vocht gehalte in mijn woning.

Maandag ga ik gelijk op pad om een vernevelaar aan te schaffen.

 

Zo, jullie zijn weer up 2 date!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Leuk project! Ben zelf ook altijd gek geweest van vleeseters en zou er graag weer eens aan beginnen

Zo'n moeras plekje is wel heel mooi, ben benieuwd hoe het er uit komt te zien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie ik in één keer mijn moerasbak staan

Hij staat nog steeds,inmiddels heb ik in de buitenrand watermunt die net zo woekert als gewone munt. ,Iris, en een leuk wit ietsje. Ik heb een mengsel van zand ,turf en grind gemaakt voor het moerasgedeelte. Daar voelen de plantjes zich het meest in thuis. De Sarracenia purpurea is uitgegroeid tot een enorme bos(ik zal morgen ff een foto nemen) Er zijn niet veel vleesetende soorten die in de winter buiten kunnen blijven ,maar Sarracenia P kan dat wel. Drosera is er ook in een winterharde versie,maar die heb ik niet. Ik heb de plantjes die niet tegen de winter kunnen,in losse potjes staan. Zij gaan dan zodra de eerste vorst zich aan dient naar binnen. Er zijn hier een aantal mensen die ook vleesetende planten zaaien, Met de zoekfunctie vind je vast nog meer info. Ik ben benieuwd hoe jouw bak verder wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...