Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Citrus koude kas


Menno

Aanbevolen berichten

Zijn er mensen met goede ervaringen met Citrus sp. in de koude kas? B.v een citroen die al jarenlang zonder extra bescherming in een pot staat? Of een boom op een Poncirus onderstam in de vollegrond?

 

Mijn bloedsinasappel zaailing (50cm) gaat al een paar jaar goed in een kuip in de koude kas en ik vroeg me af wat jullie ''citrus overhouden in de koude kas'' ervaringen zijn.

 

Ik lees dat cumquat tijdelijk -10 kan hebben. Zou deze plant het uithouden in een grote kuip in de koude kas? Zijn trucjes als een lichtslang of een deken er overheen gooien levensduur-verlengend?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kleine citroenplantjes, van 2-3 jaar jong hebben deze winter goed overleefd. Deels in de kas, maar hebben wel een keer -7 vorst aan de grond gehad in de kas, en afgelopen week ook een vergelijkbare temperatuur. Ik heb 3 planten, en 2 daarvan staan er echt prima bij, de 3e is ook heel aardig, wel wat vorstschade aan het meest jonge spul. Alle bladeren nog prima. de kumquat hetzelfde, 10cm hoog en staat er goed bij. Vorig jaar gezaaid, was nog amper een plantje.

 

Mijn avocado's uit pitten hebben flinke schade opgelopen, op 1 plant na.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb dit jaar al mijn citrusplanten in mijn tuinhuis gezet met wat daglicht. Ik heb de kaffirlimoen (zaailing die ik enkel voor het blad gebruik ), limequat, Volkameriana, Perzische limoen, Poncirus trifoliata, en de fingerlime. Als het te koud werd bv.onder de -5 dan zet ik een petroliumkacheltje aan net dat het wel/niet vriest.Vorige winter had ik de meeste citrusplanten binnenhuis op een te lichte en te warme (20°) gezet.Resultaat was dat zij verder bleven groeien met resultaat dat alle scheuten te zwak waren om in de lente buiten te zetten en heb vorig jaar bijna geen vruchten heb gehad.Nu gaan mijn planten "gehard" zijn en denk dat ze veel beter zullen groeien in de lente. Mijn planten overwinteren dus bijna zoals een koude serre alleen veel minder daglicht en ze zien er dus verrassend goed uit (tegen vorig jaar).Volgens mij kunnen ze dus wel tegen een beetje vorst als ze uit de wind staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had vorig jaar oa. (pers)sinaasappelpitten gezaaid. Die kiemden heel goed. Het mooiste plantje staan met mijn andere citrussen op een koel kamertje te overwinteren, en 1 staat er buiten. Zonder bescherming. Deze heeft vrieskou en sneeuw meegemaakt maar staat er nog heel mooi bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik overwinter mijn citroenstruik die ik tijdens de zomer in de koude kas in pot staan heb op zolder bij een raam dat veel licht vangt. De temp is er 16 graden, zonder veel schommelingen. Ik blijf gewoon water geven. Wat ik nu merk is dat de plant massief veel bloemen aanmaakt, makkelijk 100 en er ook al vruchtjes verschijnen terwijl er nog volgroeide citroenen van vorig jaar aanwezig zijn die ik nog niet geplukt heb.

Ben niet zeker wat dit allemaal gaat brengen in het voorjaar als ik de plant terug naar de kas verplaats, maar momenteel blaakt ze van gezondheid. Met een beetje geluk heb ik een fikse voorsprong genomen en zullen de vruchtjes uitgroeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...