JannyH Geplaatst: 21 februari 2015 Share Geplaatst: 21 februari 2015 Ik kocht een zakje barletta zaadjes bij de Lidl en wil zo graag alvast ergens mee beginnen.Er staat weinig info op het zakje en ik vind ook weinig op het net. Ik heb balkonbakken, potgrond, zaaigrond, grond,Het kan vanaf februari staat op zakje. Kan ik hier wat mee?Dank! Ik weet dat uitjes niks kosten, het is voor de leuk. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 21 februari 2015 Share Geplaatst: 21 februari 2015 Je kunt nu binnen voorzaaien. Start van ui is erg langzaam. Dan verspenen naar kleine potjes...gaat nog heel langzaam. Als het in mei een beetje een plantje geworden is (zeg 3 a 4 sprieten en een 5 a 7 cm. groot) uitplanten. Geeft je wel een aanzienlijke voorsprong en betere opbrengst (dikkere uien). De berletta is wat zoeter en minder pittig en blijft relatief kleiner dan de gangbare uien. Het is absoluut geen bewaarui. Enkele weken na oogst beginnen de bollen al flink aan kwaliteit te verliezen, ook als je ze goed droogt. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bubbels Geplaatst: 23 februari 2015 Share Geplaatst: 23 februari 2015 Zijn hele leuke uitjes voor in bakken. Ik had ze vorig jaar ook in een simpele bak en dat ging prima. Heb ze nu weer gezaaid. De Roja de Niort die je ook bij de Lidl kon kopen is trouwens een perfecte bewaarui die ook op je balkon te kweken is. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
JannyH Geplaatst: 23 februari 2015 Auteur Share Geplaatst: 23 februari 2015 Dankjulliewel!Ps;even weer in lappenmand. Tot gauw hoop ik! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
JannyH Geplaatst: 24 februari 2015 Auteur Share Geplaatst: 24 februari 2015 Het lijkt me leuk om ze in te maken. Kan dat?En kan ik ze in zo'n lange balkonbak doen? Hoeveel rijen en hoeveel ruimte?Wat voor grond?Heb potgrond, zaaigrond en grof zand op voorraad. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vuur Geplaatst: 24 februari 2015 Share Geplaatst: 24 februari 2015 Ik kan je niet echt helpen met afstanden binnen rijen en tussen rijen, want ik ben daar zelf héél slecht in. (Lees: ik hou me zelden aan de instructies op het zakje ) Maar: Ja, je kunt de Barletta's zeker inmaken. Daar heb ik ze speciaal voor. Vorige jaar waren ze (in de volle grond) supersimpel: * zaaien (ik denk dat ik ong 2,5 cm tussen zaadjes heb aangehouden)* onkruidvrij houden* oogsten wanneer je ze groot genoeg vindt (ik teelde ze als zilveruitjes, en sommigen waren al een tikje te groot daarvoor in juli)* schoonmaken en zouten om wat vocht eruit te onttrekken * inmaken (ik heb ze met balsamico-azijn overgoten en dat was het --> dat wil niet zeggen dat dit verstandig is als je zeker wilt weten dat het goed houdbaar is moet je ff onderzoek doen). Mmmmm.... PS. bedankt voor de tip, ik heb een zakje bijgekocht bij de Lidl Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
JannyH Geplaatst: 25 februari 2015 Auteur Share Geplaatst: 25 februari 2015 En zet ik de bak dan eerst binnen?Of onder plastic? Kan radijs ook al buiten? Ik heb wel een soort " tuin in de hoogte" met ruimte. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.