Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Verweerde kalkzandsteen gebruiken voor hogere pH?

Sin Fronteras

Aanbevolen berichten

Hallo, na veel verschillende draadjes doorgelezen te hebben, toch maar eens een vraag stellen:

We hebben sinds halverwege vorig jaar een prachtige grote tuin, met een arme zandgrond die snel erg zuur wordt. Achter in de tuin stond vroeger (1950) een garage van kalkzandsteen, maar die is in de loop van de jaren afgebroken tot een ruïne. Gaan we nog eens een mooi terras van maken.

Nu vroeg ik me af of ik die (inmiddels behoorlijk verweerde) kalkzandsteen kan gebruiken om de pH van de moestuingrond (plaatselijk) te verhogen. Ik denk dan vooral aan puin onder een vijgenboom. Of is dit een slecht idee (misschien verkeerde samenstelling van de kalk?).

Wie kan me verder helpen?

Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden!

In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe

Link naar reactie
Delen op andere sites

als het kunst-kalkzandsteen is zit er maar heel weinig kalk in, een procent of10 max

bovendien komt er bij vergruizen (dat zou je moeten doen, denk ik) misschien kwartsstof vrij, en dat wil je niet inademen

als het natuursteen is zal de samenstelling sterk wisselen

ik zou liever gewoon tuinkalk gebruiken met wat magnesium erin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Rob,

Ja, het is kunst-kalkzandsteen, van voor of vlak na WWII dus niet van de beste kwaliteit. Het is op verschillende plekken zo verweerd dat het van zichzelf uit elkaar valt. De kippen zijn er dol op.

Maar je punt dat er maar weinig kalk in zit is wel erg goed. Bedankt!

Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden!

In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...