Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Inmaken met een snelkookpan uit de USA the All American


kathy78

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik dacht nu met mijn aankomende grote oogst laat ik eens gaan inmaken zoals vroeger zodat ik niet alles hoef weg te geven.

Echter kwam ik er al snel achter dat het inmaken van bonen en andere groenten risicos op botulisme geeft.

In de USA gebruiken ze echter al jaren een grote soort van snelkookpan. Onder druk wordt de temperatuur hoger en geen risico op botulisme

Wel zo handig want ik wil de pijp niet uit. Ook kan je dan vlees enzo inmaken.

Dingen zijn echt reteduur om uit america te importeren. Gelukkig was er nog een in Engeland, helemaal nieuw. Er is om gevochten maar hij gaat naar Nederland. Het is een All American 15.5 Deze heeft zo goed als geen onderhoud nodig.

Nu nog wat Mason jars en deksels en het feest kan beginnen. Het was duur in aanschaf maar gaat mijn hele leven mee.

 

Net een book gedownload over inmaken. Meer mensen die inmaken=

Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom de paniek om botulisme?

 

het klinkt allemaal heel ernstig maar dat is het niet, mits je weet waar je mee bezig bent. ik quote maar even mezelf:

De bacterie zelf, Clostridium botulinum, is niet bestand tegen hitte en overleeft het wecken niet.

De sporen van deze bacterie kunnen een temperatuur van 100 graden aan en kunnen het wecken dus overleven.

De bacterie en de sporen zijn voor volwassenen niet schadelijk (wel oppassen met baby's). Niets om je druk over te maken dus!

 

Het gevaar zit hem is het stofje wat de bacterie uitscheid genaamd botulinetoxine, kortweg botuline. dat is de veroorzaker van botulisme.

Botuline is niet bestand tegen hitte. Wanneer het eten minimaal 10minuten wordt doorgekookt is het gif onschadelijk.

Wederom niets om je druk over te maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het Nederlands heet zo'n grote snelkookpan een autoclaaf.

 

Clostridium botulinum is een anaëroob groeiende sporenvormende bacterie (groeit zonder zuurstof en vormt sporen). Toxine is hittegevoelig. Bij 75° - 80°C wordt het snel geïnactiveerd. Dus goed verhitten voor consumtie is aan te raden.

 

De decimale reductietijd van Clostridium Botulinum is: (de tijd die nodig is om het aantal cellen te reduceren tot 10% van het oorspronkelijke aantal.

 

Bij 121 graden C 0,2-0,25 minuten voor cellen

Bij 121 graden C 1-1,7 minuten voor sporen

 

121 graden kun je met een snelkookpan bereiken.

 

Als er sporen overblijven, kunnen die tijdens het bewaren uitgroeien.

 

Voor de veiligheid zijn minimaal 12 decimale reducties nodig: dus 12 x de decimale reductietijd.

 

Zie ook: http://www.nvwa.nl/txmpub/files/?p_file_id=29394

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had de informatie ook gelezen over minimale risico´s maar het zal je maar treffen. Ik vind het toch handig om ook gemengde producten te kunnen bewaren dus bv een italiaanse tomaten saus of een chili con carne.

Als je zo´n pan gebruik onder druk weet je zeker dat het goed gaat als je het proces volgt.

Snelkookpan passen vaak de potjes niet in of te weinig temp in de kern van het potje.

Anyway, pan gaat dinsdag op transport. Moet in principe een levenlang meegaan.

 

In USA is het nog steeds erg populair. Ik heb de ball blue book for conserving gedownload en Putting food by, ook een populair boek voor inmaken en dan is er nog een officiele publicatie over canning foods met alle uitleg. Allemaal de laatste edities. Van de ball blue book komt een nieuwe versie in maart. Dit is de 2006 versie. Alles in PDF.

Mocht er interesse zijn dan hoor ik het wel.

 

Zag net dat er ook een stuk is over inmaken op het forum. Als dit item verplaatst moet worden dan zie ik het wel.

Nu is het wachten op het groeien van de planten maar als het zoals afgelopen nacht gaat wordt het een slechte oogst. Mijn hele bak met slaplanten was door de katten van de vensterbank gekieperd. Nu zit alles weer terug in de bak maar nu wel als gemengde sla alles door elkaar:( wordt een verrassing wat wat is. Thanx katten. grrr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist iets als italiaanse pastasaus is ideaal want dat wordt verwarmd voordat je het eet. Dan is er zelfs geen klein risico meer want de gevaarlijke toxine kan niet tegen hitte. (zie ook uitleg Deborah )

Een klein risico is er alleen wanneer je het product zonder koken wil eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...