AshaiRey Geplaatst: 7 maart 2015 Geplaatst: 7 maart 2015 Moederse de vrouw hier is naarstig op zoek naar een Japanse wolmispel(loquat)Is er misschien iemand hier die daarvan een stek heeft of iets dergelijks? Ik heb eventueel nog wel wat verschillende bessen en groene vijgen stekken staan. Weet nog niet helemaal zeker wat er allemaal is aangeslagen. Quote Groetjes,Bram
Goldfish Geplaatst: 7 maart 2015 Geplaatst: 7 maart 2015 Ik heb ze vanmiddag nog zien staan in Boskoop in de loods van www.fruitbomen.net Quote
AshaiRey Geplaatst: 7 maart 2015 Auteur Geplaatst: 7 maart 2015 Ik ook online En bij Hornbach a raison van 65,- Quote Groetjes,Bram
Goldfish Geplaatst: 7 maart 2015 Geplaatst: 7 maart 2015 Heb ze al een tijd op mijn verlanglijstje staan, maar na het inladen van Jujube, Vijgen, Kaki's, Ananasguave en een nederige late rode bes zat mijn auto vol vanmiddag. Verder heb ik weliswaar een grote kas, maar deze kan ik niet boven nul houden. De loquat zou weliswaar kunnen overleven, maar fruit kan je dan wel vergeten heb ik eerder begrepen. Quote
AshaiRey Geplaatst: 8 maart 2015 Auteur Geplaatst: 8 maart 2015 Hahaha, ik kan je helemaal begrijpen. Ik was gisteren met mijn vrouw naar een tuincentrum geweest om wat rond te neuzen en moest heel vaak het karretje weer leeg ruimen, 'geen plek, geen plek'. Toch overstag gegaan met een framboos. De hele nacht liggen peinzen waar ik die nu moet gaan zetten en toch plek vrij houden voorde paar planten die ik echt nog wil. Quote Groetjes,Bram
Roland Geplaatst: 23 februari Geplaatst: 23 februari Hebben jullie al vruchten aan de Loquat gekregen? En zijn er rassen die beter geschikt zijn voor ons klimaat? 1 Quote
Goldfish Geplaatst: 23 februari Geplaatst: 23 februari Ik maak dit jaar voor het eerst kans, Twee planten in bloei sinds november, maar hebben op dit moment nog bloemen die open moeten gaan. Elders in mijn woonplaats is er een grote boom die bijna elk jaar draagt, maar die staat in een ultiem microklimaat. Ja, er zijn rassen die beter geschikt zijn voor ons klimaat als t aankomt op de bloei, qua winterhardheid heb ik geen idee. Je moet denken aan -12 a -14c voor een volwassen boom. De meeste cultivars kennen maar één bloeiperiode en die valt bij ons in midden in de winter, zodat je het probleem hebt van t ontbreken van bestuivers (handmatig bestuiven is wel goed te doen qua kelk), maar vooral van vorst die of de bloesem of de proto-vruchten doet verloren gaan. Wat je nodig hebt is of een cultivar die relatief heel laat bloeit of beter een cultivar die meer dan één periode van bloei kent. Zo is er een mutant die tot 13 bloeiperiodes kent, zodat je een paar keer in het jaar wel in de prijzen valt qua vruchtzetting. De kwaliteit van de vruchten van deze selectie (waar erg moeilijk aan te komen is, ik sta bij Lubera b.v. al een eeuw op een wachtlijst) schijnt wel minder dan gemiddeld te zijn. 1 Quote
EdelSpint Geplaatst: 25 februari Geplaatst: 25 februari Ik volg graag ook de ontwikkelingen rondom deze hemelse vrucht. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.