Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Balkenbrij


berijl

Aanbevolen berichten

De afgelopen week heb ik me er aan gewaagd: balkenbrij maken. Ik had wat hororverhalen gehoord over "veel werk", "varkensharen in je balkenbrij" enz maar het is mij alleszins meegevallen en vind het voor herhaling vatbaar (al heb ik nu wel even voldoende voorraad in de vriezer )

Ik had via kennissen een (scharrel/bio)varkenskop gekregen. Deze heb ik laat in de middag met wat water in een flinke ketel aan de kook gebracht. Na zo`n 3 uur koken heb ik het gas uitgedraaid en de volgende ochtend heb ik de kop ontdaan van al het vlees /vet/vel. Alles viel zo van het bot, dus amper werk.

Daarna heb ik het kopvlees + 600 gram lamslever (van eigen boerderij) + wat extra rugvet (ongeveer 300 gram) redelijk grof gemalen.

Ondertussen de ketel weer op het vuur gezet met zo`n 2,5 liter kookvocht (waar de kop in gekookt heeft) en daar een bouillon van gemaakt. Ik heb gesmokkeld en blokjes gebruikt.

Vervolgens al het gemalen vlees/orgaan terug in de pan met bouillon. Toen dat eenmaal aan de kook was, heb ik het rommelkruid erbij gegooid en er lepel voor lepel meel aan toe gevoegd. Ik moest in totaal 1 1/2 kg boekweit hebben maar dat had ik niet helemaal in huis dus ik heb een mengsel van spelt en boekweit gemaakt. al met al denk ik dat ik wel een half uur bezig ben geweest om al het meel erdoor te lepelen. Het goedje werd mooi dik en de lepel bleef er in staan.

Toen alles klaar was, heb ik het in allerlei bakjes geschept. Het was wat meer geworden als ik dacht en veel van mijn schalen stonden nog in de vaatwasser (die waren de vorige dag gebruikt voor het maken van 4 kg verse en droge worsten) dus geïmproviseerd met allerlei bakjes (welke ik wel voorzien had van een bakpapiertje).

De balkenbrij heeft een dag in de koelkast gestaan om op te stijven. Het resultaat was heel behoorlijk. Het had net nog iets harder mogen zijn maar je kon er wel plakken van snijden. Ik was vergeten het kopvlees te wegen en ik vermoed dat dit meer was als de hoeveelheid welke in het recept beschreven stond. ik had er denk ik net wat meer meel aan toe moeten voegen.

Het recept komt uit het boek: "Het perfecte varken, van boer tot bord "

 

Foto540-HKFZINKW.jpg

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

 

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het ook een keer geprobeerd die van mij was te nat om behoorlijk te snijden.

Ik hoorde naderhand van een slager dat het heel nauw komt om alles af te wegen, iets wat ik normaal gesproken niet zo gauw doe en nu dus ook niet.

Die van mij was wel grijzer van kleur dan die van jou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hihi, tja daar ben ik ook niet zo heel erg van dus volgende keer toch maar even wegen om zeker van t zijn dat alles klopt zoals in het recept beschreven.

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

 

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn overgrootouders maakten het zelf (ze maakten ook bier zelf ) .

Er was wel een verschil: de Brabante tak maakte het zonder rommelkruid en de Gelderse tak met rommelkruid.

 

(Ik ken alleen de smaak van balkenbrij zonder rommelkruid)

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

geen bekend familierecept dus? Ik zal eens op google speuren. Ik heb net weer en kop liggen dus volgende keer proberen we een ander smaakje

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

 

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

In plaats van rommelkruid kun je ook enkel kruidnagel gebruiken. Zo deed mijn schoonmoeder het altijd en zij was een Bossche, dus heel erg Brabants Haar balkenbrij was inderdaad altijd grijs.

Ik heb het onlangs ook gemaakt (volgens recept) en dat was goed gelukt. Maar balkenbrij luistert inderdaad nauw, ook ervaren makers willen wel eens een mislukte "batch" hebben.

 

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor de tip marijjke. ik heb nog een kop liggen dus volgende keer eens iets anders proberen

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

 

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...