Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Update : Lekkers maken is leuk!!


berijl

Aanbevolen berichten

Naast het vele buitenwerk vinden we toch ook nog wat tijd om in de keuken te staan. Bijna 2 weekjes geleden heb ik droge en verse worstjes gemaakt. Ik heb gekozen voor 3 soorten:

verse worst: de knoflook en de venkel

droge worst: lombardijse geitensalami

Alle worstjes zijn gemaakt van ons eigen geitenvlees. Ik heb er een klein gedeelte varkensvet bij gedaan omdat ons geitenvlees mooi mager vlees is en je een bepaald vetgehalte nodig hebt in de worstjes. ik heb als darm geitendarm gebruikt. Dit beviel overigens erg goed.

Inmiddels hebben we de verse knoflookworst en de verse venkelworst geproefd en goedgekeurd!

Het lange wachten is nu op de lombardijse geitensalami. Het droogproces ziet er goed uit, dat maakt het wachten nóg moeilijker!

 

11021233_1000303116665314_2731833200526588638_n.jpg?oh=4eb145dd910dd51f1dc28c34a21c3be7&oe=55B144F9

 

Deze week ga ik weer worstjes maken. Straks maar eens neuzen welk recept het ditmaal gaat worden. Eigenlijk wil ik iets gaan roken maar met onze open dag voor de deur, denk ik dat ik daar toch nog even mee zal moeten wachten. Poeh, dat worstmaken is toch wel verslavend hoor!

 

Ook de koelkast staat momenteel op knappen. Er is bijna geen plekje meer vrij voor de gewone spulletjes daar manlief maar liefst 3 poten in het (kruiden)zout heeft gezet. 2 voorpoten van onze geit en 1 achterham van ons varken. We hebben een kruidenzout gemaakt van verse groene kruiden, jeneverbes en peper.

 

10369602_1006308606064765_1194396501185505861_n.jpg?oh=890914d7e677d067ab4c7d62f8c6bc12&oe=55B8DC4C

 

10407408_1006308496064776_7196883521221007867_n.jpg?oh=628ae62fae6b3e64e46e5ed233342642&oe=55879E5A&__gda__=1433779181_28ffdf638728ad2cd818c6ba1f86d87d

 

Ons eerder gedroogde violionohammetje was ook zeer smaakvol dus we hebben de smaak te pakken. Kritiekpuntje was dat we dat hammetje net wat te lang hebben laten drogen, al was de smaak heerlijk. Eerste ervaring heeft dus geleerd dat het geitenvlees een kortere droogtijd heeft. Voordeel, hoeven we niet zo lang te wachten

 

Inmiddels hebben we ook weer geitenmelk en dus gaan we weer starten met kazen. Vanavond karnemelk halen en morgen ga ik de eerste portie "kruidenkaasballetjes op olie" maken om makkelijk te starten. Overigens kwamen we er gister achter dat we boven op de droogkamer nog 3 oude (mini)geitenkaasjes van vorig kaasseizoen hadden liggen. Ze zijn ongeveer 4 a 5 maanden oud. Ik had eigenlijk gedacht dat we ze weg zouden kunnen gooien omdat ze misschien veel te ver ingedroogd zouden zijn maar niets was minder waar! Er zaten zelfs al heerlijke "suikerkristalletjes" in! Dus dit seizoen ga ik pogen om de kaasjes echt langer te bewaren/laten drogen

aangepast door Gast

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

 

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er allemaal erg lekker uit. Maar moet zeggen dat ik geen idee heb of ik wel geitenvlees lust!

Geitenkaas vind ik namelijk helemaal niks! (Sorry!) maar kan me voorstellen dat het erg leuk is om er mee bezig te zijn, met van alles wat lekkers te maken!

Heel veel succes op je open dag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is maar een manier om daar achter te komen jootje Proeven! Dus voel je welkom op onze open dag! Er zit in melk al heel veel verschil, ben ik achter gekomen. Waar we eerst geitenmelk haalden, die melk smaakte veel meer naar geit. Ik kan me voorstellen dat die smaak ook weer in je kaas gaat zitten.

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

 

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de eer om inmiddels twee soorten geitenworst te hebben geproefd: venkel en knoflook.

 

Ahum.... echt lekker!

 

De man van Berijl had me aangeraden om de worsten niet compleet door en door te bakken, maar dat was toch per ongeluk gebeurt. Maar niet getreurd, we hebben er echt van genoten. De worst was niet vet, meer van het droge, geen penetrante vreemde smaak (maar ik ben op zich een boel gewend, dus een ander zal het anders beoordelen), en goed gekruid, heldere smaken, niet muf gelukkig!! Ik heb gelukkig nog 1 worst in de vriezer, kan ik nóg een keer genieten.

Het beviel zo goed, dat ik in de verleiding kom zelf te leren worst maken. Niet dat ik beesten heb rondlopen, maar gewoon lokaal een paar kilo vlees kopen en aan de slag. Voor de vriezer dan.

 

Ik heb ook soepkippen en een parelhoen (helemaal biologisch en vrije kippen) van Berijl. De eerste keer soep was echt een openbaring. Vrij biovlees is echt anders dan de supermarkt. Het is ook donkerder van kleur, dat wist ik helemaal niet. Ik zei dat in verbazing tegen mijn man, en die knikte grijnzend, die kende dat wel.

 

Conclusie: Aanrader.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er allemaal erg lekker uit. Maar moet zeggen dat ik geen idee heb of ik wel geitenvlees lust!

Geitenkaas vind ik namelijk helemaal niks! (Sorry!) maar kan me voorstellen dat het erg leuk is om er mee bezig te zijn, met van alles wat lekkers te maken!

Heel veel succes op je open dag!

 

Ik heb er hier nog 1 liggen. Die kunnen we samen een keer bakken als je wilt. Maken we er een gezamelijke lunch van of zo??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Bijna 3 weken geleden hebben we lombardijse geitensalami gemaakt. Opvallend is dat dit veel sneller gedroogd is als de varkensvleesworstjes. Ik vermoed dat dit komt door het vetgehalte?! Voordeel is dat we veel sneller kunnen proeven. Wat een straf! Ik vond de salami precies goed qua droogtijd. Wel echt goed droog maar niet zó hard dat je het bijna niet meer kan aansnijden. De geitendarm bleef ook mooier om het worstje heen zitten i.v.m varkensdarm. Geitendarm is toch net wat steviger.

De smaak van het vlees was heerlijk. Ik denk dat niemand zou proeven dat het geit is, dus helemaal geen overheersende smaak (wat men soms denkt bij geitenvlees). Enige kritiekpuntje vond ik de jeneverbes. Niets mis mee op zich maar ik hou zelf niet zo van die smaak.

Conclusie: recept is een hit! Volgende keer maak ik het met wat andere kruiden.

Ook de 2 geitenvoorpoten hangen er mooi bij. Inmiddels hangen ze zo`n 2 weekjes te drogen en het ziet er goed uit. De varkensachterpoot mag een dezer dagen uit de pekel. Ik ben benieuwd hoe die er uit ziet. Wor(s)dt vervolgd ....

 

10440739_1019492401413052_4934181468849563406_n.jpg?oh=21a851d08cc1bfdd27087e9f949c0e75&oe=55B174B9&__gda__=1436805075_97c6cc3e278b1d703a5b9bfe2ddfc3bb

 

11107721_1019492528079706_7100051588681446914_n.jpg?oh=01d184d37ee766b97b971f54b7d58dee&oe=55BBD1AA

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

 

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Berijl als ik ik je een tip mag geven voor je klanten die geen varkensvlees eten, gebruik dan schapenvet ipv varkensvet. Ook handig varkensvlees van ander vlees gescheiden te houden, dat het dus niet met elkaar in contact kan komen via direct of indirect contact.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk, tips geven mag altijd! Maar klanten hebben we niet hoor Alleen een boerenerf waar we steeds meer natuurlijk / "zelfvoorzienend" leven. Af en toe hebben we oa (h)eerlijk boerenerf`s vlees teveel voor ons twee (en de woefs) en kunnen we een ander weer blij maken. Het is allemaal maar klein, niet te vergelijken met bijv jorieke en joep Voor hen is het dan ook een heus bedrijf, voor ons een way of living. (laatste wsl ook voor hen maar hoop dat je snapt wat ik bedoel )

Geen schaapjes hier anders wat het aanvullen met schapenvet een goed idee geweest

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

 

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ah leuk / lief Ik zou zeggen, kom de volgende keer gezellig mee!

Klopt, we verkopen / ruilen ook wel het eea maar zoals in het eerdere bericht beschreven staat, niet met de intentie een bedrijf met klanten en dat soort dingen te zijn /te starten.

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

 

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...