Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Van aquarium naar kweekbak


Sjuul

Aanbevolen berichten

Beste mede enthousiastelingen,

 

Ik wil een aantal plantjes opkweken en omdat ik dit zo goed mogelijk wil doen meen ik een verwarmde bak nodig te hebben.

Van huis uit ben ik regeltechneut dus weet wel hoe je de juiste condities (licht, vocht, warmte) moet scheppen en behouden.

 

Nu zie ik die prachtige propagators maar ik weet wat er in zit en schrik dan een beetje van de prijzen, tevens houden deze vaak de temperatuur niet constant maar verwarmen slechts een stukje op tov de omgeving

 

Mijn idee:

Op MP koop ik een aquarium (beginners maat is 60cmx40cmx40cm) max €25, hierin zet ik een laag van 15cm water met daarin de aquarium verwarming.

Vervolgens maak ik een simpele constructie zodat ik ongeveer 5cm boven het water mijn zaaibakjes kan plaatsen.

Verwarming verwarmt het water tot 25 graden en hierdoor dus ook de hele bak. de verlichting kan ook nog aan om de dagen wat te lengen.

Door de glazen constructie is er voldoende licht, en kunnen mijn zaadjes mooi gecontroleerd kiemen.

 

Wat denken jullie hiervan?

Mvg Sjuul

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Sjuul,

 

volgens mij klopt je denkpatroon wel redelijk. Ik zou wel beducht zijn voor ventilatie. (Deksel uitboren)

Bij die aquariumlampen valt het doorgaans wel mee, maar ze kunnen best heet worden, dus wellicht nog geen extra thermometer nodig.

 

Kijk wel even naar een goede lamp. Zeker de goedkope modelletjes ontberen die. En als het kan zet er dan twee in: 1 met UV. Die bestaan dus, TL'tjes met UV. Bij de betere speciaalzaak.

 

Is het denk ik wel zo....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk es aan,

 

De licht inbreng wil ik voornamelijk natuurlijk houden. de bak gaat er vanaf en daarop komt dan een plexiglas plaat.

De Tl buis wil dan gebruiken om 's morgens en 's avonds een uurtje te smokkelen als het al nodig is.

 

Beluchting is idd wel iets om op te letten, het wordt al snel een te vochtige "schimmel" bak.

Hiervoor kunnen wat schuifjes komen in de bak.

Ik wil de bak zoveel mogelijk beluchten als de verwarming toe laat...

 

Heb even de vriendenkring aangesproken en inmiddels heb ik al een bak staan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de opstelling af gemaakt en aan een test onderworpen.

De bak blijft keurig op de ingestelde 25*C.

 

Ik heb met dubbelzijdige tape "radiator reflector isolatie" aangebracht zodat ook meer licht in de bak blijft, buitenom alle randen nog eens verstevigd met normale tape.

Op de bodem ligt de verwarming en een pompje zodat het water ook mooi overal 25*C wordt.

Twee bakstenen op hun kant en een plexiglas plaat zorgen voor een plateau net boven het water.

De bovenkant van de bak heb ik ook afgedekt met een plexiglas plaat.

 

Als de zaadjes binnen zijn kan ik aan de slag...

 

P329012227981427647990.JPG

P329012394601427647994.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houdt je ook rekening met water dat verdampt? Als je goed ventileert verdampt er ook genoeg water (heb zelf 2 aquariums staan, met vissen wel te verstaan ). Als je dan water wilt toevoegen zul je het zelf moeten toevoegen op de juiste temperatuur.

 

Wat betreft de warmte van de TL lampen. Hier wordt een 60cm bakje verwarmd met enkel de lampen tot 23 graden in de winter en tegen de 28 graden aan in de zomer. Wellicht omdat je maar een klein laagje water hebt, zal de temperatuur niet zoveel spannends doen. Ziet er overigens wel allemaal netjes uit .

“When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tl buis doet idd veel van de verwarming, maar de waterplas houd de boel wel mooi constant als een soort van buffer / warmte accu. voornamelijk als de lamp uit gaat 's avonds moet deze aan de gang om alles mooi op temperatuur te houden.

 

Bij vullen is geen probleem, ik controleer de bak dagelijks, als er wat uit verdampt dan vul ik dat meteen aan,overigens is het geen ik moet bijvullen zo weinig dat het niet veel doet in temperatuur.

 

Heb de bak klaar en ook al enkele dagen laten proefdraaien. ik ben er klaar voor maar de zaadjes laten nog op zich wachten, twee weken geleden besteld bij de oudste plant-postorder-boer van Nederland maar tot nu toe niks... kan toch eigenlijk niet meer in deze tijd dat je zonder enkel teken van leven iemand twee weken laat wachten op een bestelling, terwijl iedereen deze tegenwoordig verwacht binnen de 48uur....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...

he, sjuul dit is goed te doen. een jaartje geleden hetzelfde gedaan met cactus zaaien, dat ging super. niks schimmel en te nat . wel dagelijks luchten als jouw bak potdicht is, de mijne had een ronde opening aan de bovenkant om te ontluchten, maar het gaat om het principe. wel stel ik voor eerst met een goed koop plantjes/zaad een en ander uit te testen., bv een tomatenzaadje of paprika. meestal heb je die toch al in de keuken nu je toch 14 dagen op je zaad moet wachten

veel succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

waarom maak je geen gebruik van een (oud) terrarium?

 

is de ventilatie ook mooi geregeld door een strook ventilatiestrip voorop en bovenop

en praktischer in gebruik door de schuifruitjes op de voorkant

 

terrarium70121444913111.jpg

 

op marktplaats scoor je er zo eentje voor ongeveer 25 euro

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...