prinske86 Geplaatst: 24 maart 2015 Share Geplaatst: 24 maart 2015 Hallo allemaal, Ik heb twee maanden geleden een laag van 5cm groencompost aangebracht op mijn bedden, omdat ik op een hele arme zandgrond zit. Ik heb het niet ingewerkt. Wel wat lavameel er door geharkt. Ik heb mijn compos nauwkeurig uitgezocht, dus echt 100% groencompost ipv compost van gft, omdat ik in de veronderstelling was dat ik hier gewoon in kan zaaien. Echter, ik heb nu al 3 a 4 weken geleden bosui gezaaid zonder opkomt en 3 weken geleden radijs , waarvan er slechts een paar zijn ontkiem (eentje was geel). Rucola lijkt wel goed te gaan (al gaat dat ook erg traag). Heb ik er toch niet goed aan gedaan om in de groencompost te zaaien? Volgens mij kwam het vorig jaar beter en sneller op Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 24 maart 2015 Share Geplaatst: 24 maart 2015 Opkomst met dit koude weer is buiten sowieso erg langzaam. Ik doe het niet!! Het heeft geen voordeel, want alles - kiemen, groei - staat nagenoeg stil. Bovendien is het heel droog. Als het droge compost is, zal er niets in kiemen. Water geven dan. Als het compost van de milieustraat o.i.d. is, dan heeft die wat tijd nodig om zich te "zetten". Die is zo droog dat het water erover weg sijpelt en pas na een aantal weken voldoende vochtig gaat ze als "gewone" compost werken. Mijn advies is dan om ze ligt in te harken in de zaairijen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
prinske86 Geplaatst: 24 maart 2015 Auteur Share Geplaatst: 24 maart 2015 Bedankt weknow! Het zal dus eerder een vocht- en temperatuurprobleem zijn dan een overmaat/tekort aan voedingsstoffen zeg je. Daar kan ik inkomen. Het valt me inderdaad op dat de compost vrij snel droog wordt. Ik ben gewoon een beetje huiverig over het feit dat ik tegen alle adviezen in (maar toch met gezond verstand) ben gaan zaaien in een compostlaag Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
loes Geplaatst: 24 maart 2015 Share Geplaatst: 24 maart 2015 temperaturen zijn nu ook iets ander dan vorig jaar. dat speelt misschien ook nog mee. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Roelie Geplaatst: 24 maart 2015 Share Geplaatst: 24 maart 2015 Ik zou de compost even door de bovenste laag grond heen werken, dat geeft meer structuur aan het geheel en brengt de voedingstoffen van de compost daar waar ze horen, in de teellaag. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.