Samantha1979 Geplaatst: 29 maart 2015 Geplaatst: 29 maart 2015 Ik vroeg me af wat nou de handigste manier is om bonen tomaten komkommer etc goed de hoogte in te begeleiden.Ik zie speciale spiralen waar ze doorheen groeien. Of een wigwam van stokken waar ze tussen groeien. Of een soort rek, gemaakt van stokken met een net ertussen.Wat is nou het meest praktische? Quote
Erny Geplaatst: 29 maart 2015 Geplaatst: 29 maart 2015 Dat is voor al die soorten die je noemt verschillend. Quote
Jane Doe Geplaatst: 29 maart 2015 Geplaatst: 29 maart 2015 Bonen stokken, peulen & erwten net of hek (gaas), tomaten stok & spiralen, komkommer stok denk makkelijkste. Quote
Samantha1979 Geplaatst: 30 maart 2015 Auteur Geplaatst: 30 maart 2015 ok duidelijk dankjulliewel.Ga met 2 stokken en een net iets voor bonen maken. De moestuin komt naast het huis en heb daar nietzoveel ruimte. De stokken hoever mogen die tegn de muur? centimeter of 20?En dan voor tomaten spiralen, maar misschien dat ik de tomaten in potten in de foliekas zet.En iemand nog de tip tegen katten? Notabene mn eigen katten zucht... Heb het hele moestuin stuk met gaas afgedekt, gaan ze er nog tussen poepen. nu staat er nog niks, maar wil dit straks echt niet meer. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 30 maart 2015 Geplaatst: 30 maart 2015 In de kas laat ik alles langs touwen groeien, gaat prima, gewoon er rond draaien.Zowel tomaten als komkommer en meloen.Bonen groeien langs drie meter hoge staken en de erwten aan gaas. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Missmass Geplaatst: 30 maart 2015 Geplaatst: 30 maart 2015 Hier gebruik ik voor de bonen stokken, en voor de komkommers en tomaten gebruik ik die tomatenspiralen. Beiden bij bijna elk tuincentra te krijgen. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
thijmen Geplaatst: 30 maart 2015 Geplaatst: 30 maart 2015 Voor de tomaten gebruik ik bamboe stokken (goedkoper dan spiralen) of stokken van eigen wilgen. Quote
Infinite Geplaatst: 30 maart 2015 Geplaatst: 30 maart 2015 Ik gebruik bamboe stokken voor de tomaten en touw voor de klimboontjes. De komkommer, meloen en augurk groeien langs een trellis. Quote To plant a garden is to believe in tomorrow.
gerritr1955 Geplaatst: 30 maart 2015 Geplaatst: 30 maart 2015 Ik vroeg me af wat nou de handigste manier is om bonen tomaten komkommer etc goed de hoogte in te begeleiden.Ik zie speciale spiralen waar ze doorheen groeien. Of een wigwam van stokken waar ze tussen groeien. Of een soort rek, gemaakt van stokken met een net ertussen.Wat is nou het meest praktische? Wilgen tenen, die zijn niet zo glad als bamboe stokken. Quote Hortus est amicus meus.
Dineke Geplaatst: 6 april 2015 Geplaatst: 6 april 2015 Heb toevallig deze week een aardige oplossing voor mijn bonen bedacht. Supergoedkoop; 3 bamboestokken van 1.80m en wat binddraad. heb alleen een ander probleem. Mijn kat is dol op de bobebladeren... Hoe houd ik haar daarbij vandaan? Quote
AshaiRey Geplaatst: 6 april 2015 Geplaatst: 6 april 2015 Voor de tomaten gebruik ik bamboe stokken (goedkoper dan spiralen) of stokken van eigen wilgen. Goedkoop is relatief hier. Die spiralen rotten niet dus als je na een paar jaar de bamboe stokken moet vervangen ben je al duurder uit. Quote Groetjes,Bram
loes Geplaatst: 6 april 2015 Geplaatst: 6 april 2015 Spiralen rotten niet. Maar kunnen wel roestenMijn 2 spiralen zijn na 1 seizoen al verroest. En ik had zeker niet de goedkoopste. Quote
gerritr1955 Geplaatst: 6 april 2015 Geplaatst: 6 april 2015 aan elk voordeel kleeft een nadeel enaan elk nadeel kleeft een voordeel.het is denk k een ervaring die je moet op doen wat je wil gebruiken.de een zweert bij dit en de ander weer bij dat.het blijft toch een persoonlijk gevoel denk ik. Quote Hortus est amicus meus.
Estemy Geplaatst: 6 april 2015 Geplaatst: 6 april 2015 Ik heb alle manieren gekocht vorige jaar (bamboe stokken+spiralen+plastic stokken+henneptouw) om alles uit te proberen. 1. Bamboe stokken: zeker het beste manier voor bonen voor buitenteelt (niet het beste voor containerteelt). Je moet wel vaak touw of wat dan ook bij gebruiken om planten op te binden. Soms kan dat veel werk opleveren, want planten groeien snel en voordat je het weet zijn ze niet meer in de juiste richting/maat/hoogte. Nog steeds gebruik ik bamboestokken voor veel planten buiten: olijfkomkommers, komkommers, golden pearls, tomatillo's, bonen, bessenstruken, kleine bomen, mais enz. 2. Spiralen: zeker het beste voor tomaten. Touw ging soms kapot onder het gewicht van het plant en stokken waren gewoon niet even handig. Met een spiraal kon ik de plantjes in de juiste richting laten groeien en ik hoefde niet elke dag weer kijken hoe het ging. Enige minpunt was dat ze waren soms niet lang genoeg (ik heb een hoge kas). Ook super voor kleinere planten, want een spiraal beschadigt de wortels niet en geeft vanaf het begin veel steun. 3. Dan heb ik nog voor bonen bonenkegels gemaakt, want dan heb je maar 1 stokje nodig. Ik heb 2 plastic stokken uit tuincentrum gekocht (met bamboe kan natuurlijk ook). Het lukte goed, maar uiteindelijk werden de planten te hoog en ik moest nog een 3e stok erbij koppelen (horizontaal tussen de 2 bonenkegels) Vorige week was ik weer in het tuincentrum en ik heb een soort pak van zwarte plastic koppelclips gezien dat bedoeld zijn om precies voor die groene plastic stokjes. Ze waren niet heel goedkoop, maar zou ik meer van die plastic stokjes hebben zou je in die manier super mooie en stevige bonenrekjes kunnen bouwen.Foto van plastic stokken:Foto van koppelclips (waren niet deze, maar het idee was bijna hetzelfde): 4. En een paar weken terug heb ik een nieuwe bindartikel gekocht uit Boerenbond om hem uit te proberen. Het is eigenlijk een plastic pot met 3 bamboestokken en een waterreservoir, of het goed is weet ik nog niet.Foto kan niet geplaats worden, kijk naar de link: http://www.acd-kassen.nl/nl-8635-4779-8909-water-acd-waterreservoir.html Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.