Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Composthoop starten


Moestuinfan

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Sinds een jaartje heb ik een huis met een leuke tuin erbij. Hier heb ik ook een klein moestuintje. Nu zou ik graag een composthoop willen starten om mijn moestuin beter te onderhouden. Vooral nu het voorjaar er weer aankomt. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik moet beginnen met een composthoop. Waar moet ik op letten? Heeft iemand tips?

Alvast bedankt voor de reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een wormenbak moet je van alles aan schaffen. Bij een compost hoop moet je de plantenresten op een hoop gooien een een of meer keer per jaar draaien, dan kan je de nog niet god verteerde compost onderspitten of nog een jaar laten liggen dat het meer verteerd is. IK spit het na een jaar onder, want ik spit toch elk jaar die zware kleigrond en dan licht het 20 cm diep dus hebben zaailingen geen last van die slecht verteerde compost. Als je de composthoop niet veel hoger maakt dan één meter hoef je ook geen bak te maken. De zijkanten moeten iets schuin maken, zodat alles goed blijft liggen. Als je veel drogen planten resten erop gooit (alles wat niet nat is)is een bak (wat houten planten aan drie kanten van de hoop op elkaar timmeren) wel handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een wormenbak moet je van alles aan schaffen.

wat moet je allemaal aanschaffen dan?

3 bakken, meer heb ik niet aangeschaft voor een wormenbak.

 

voor een kleine tuin (tja wat is klein?) zou ik compost wel in een bak doen, een hoop neemt meer ruimte in (1meter hoog met schuine randen is al minimaal 1,5 meter doorsnee). een houten bak of een kant en klare compostton staat ook netter.

 

verder is er met de zoekfunctie veel info te vinden over compost

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties! Ik kan zeker wel wat met de tips! Het idee om een wormenbak te starten kan ook, maar ik denk dat ik toch voor een composthoop ga. De tip om wat rond te googlen is ook handig, ik kwam een handige website tegen met uitleg: http://www.recyclingplatform.nl/content/preventie-afval-zelf-thuis-gebruiken

Maar nu staat hier geschreven dat je overtollige aarde moet verwijderen als je uitgeboeide planten wilt composteren. Waarom zou dit zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jasmin gaf deze link naar dit artikel met recente ecologische bemestingsinzichten uit het tijdschrift Seizoenen met een rekenmodelletje voor bemesting van je moestuin met compost.

http://www.velt.be/sites/files/content/%20...%20_hopen.pdf

 

2 Kleine aanvullingen om het wat praktischer te maken.

 

A. Kilo's compost rekent niet zo makkelijk. Hoeveel liter is dat?

Reken voor 100 kilo tussen de 130 a 140 liter compost. Ken je de inhoud van je kruiwagen of je compostvat/bak, dan kun je snel een schatting maken voor de beschikbare/gewenste hoeveelheid compost per 100 m2 of deel daarvan.

 

B. Het artikel gaat vooral uit van een moestuin waar al lange tijd compost is toegevoegd. Reken 6 a 7 jaar opbouwfase om tot een behoorlijke opbouw aan humus/organisch materiaal te komen, waarin de hoeveelheid compost die je geeft een stuk hoger mag zijn.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...