Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Onkruidcompost

heavythibaut

Aanbevolen berichten

hallo iedereen

Ik heb sinds julie vorig jaar een volkstuin. Het probleem was toen dat er een 1,5 meter dikke laag onkruid op groeide. Ik heb het onkruid (met distels, weegbree en andere wortels) handmatig uitgetrokken en op een hoop gegooid. Die hoop onkruid is de voorbije 9 maanden omgezet een paar kuub van een soort van compost. Ik hem de voorbije week omgegooit en de wortels van weegbree (soms wel 50 cm lang en 1 cm dik) eruit gehaalt.

Ik was nu van plan om hem op de moestuin te leggen als compost, maar begin nu wel mijn twijfels te hebben. Het onkruid dat gecomposteerd is bestond ook uit planten met zaad. Kunnen die zaden nu nog kiemen na het composteringsproces, of verspreid ik het onkruid door het op de bedjes te leggen

Graag zo snel mogenlijk antwoord

Thibaut

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gooi het terug op de composthoop, goed omgekeerd en gooi er grasmaaisel over zodat het er goed heet in word.

Op de duur gaat alles kapot in een goede composthoop maar sommige wortels zijn niet van het eerste jaar dood hé.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alys Fowler gooit wortelonkruid eerst twee weken in een emmer water voor het op de composthoop gaat. Misschien iets voor de toekomst. Wellicht dat je zoiets achteraf ook nog kunt doen? Krijg je een soortvan vloeibare compost ofzo. Geen idee hoor, ik roep maar wat, niet gehinderd door enige ervaring

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...