Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welke stokken voor tomaat?


0xygen

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

Ik heb nu een aantal tomaten planten. Op internet zie ik dat het aan te raden is om een stuk er naast te zetten. Mijn vraag is nu waar halen jullie die stok en welke stokken gebruiken jullie.

 

Ps. Ik heb ook een aantal aubergines en courgettes en pompoenen. Maar als het goed is zijn dit hele erge klimmers en gaan ze vooral over de grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook taken/staken van de knotwilg of iets dat op een knotwilg lijkt gebruiken voor de tomaat. Meschien is dit pompoenrek iets voor de pompoenen http://www.landleven.nl/Tuin/Algemeen/2014/7/Maak-zelf-een-pompoenrek-1567106W/. Voor de aubergines zou ik het zelfde gebruiken als voor de tomaten. Courgette vormt geen ranken alle courgettes liggen dus om de moederplant, dus voor een courgette kan je geen klimconstructie maken en ook heb je geen stoken nodig. Je hebt een stukje grond van ongeveer één vierkante meter per courgette plant nodig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan een courgette wel tegen een korte stevige stok omhoog leiden tot ongeveer een halve meter hoog. Het voordeel daarvan is dat er minder op de grond hangt wat de kans op rotten en schimmel verkleint. Het verkleint niet het oppervlak wat je per plant nodig hebt.

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, klopt, een courgette heeft geen ranken. Echter de stam is nogal dik en zwaar vertakt met de bladeren. Wat ik doe is vlakbij\naast de plant een stok zetten en de plant er tegen aan laten leunen. De stok komt dus ingeklemd te zitten tussen de bladstengels en de stam. Hij groei dan omhoog tegen de stok aanleunend. Het is maar hooguit een halve meter maar de courgettes en bladeren liggen dan niet meer in het vocht op de grond wat de kans op schimmels verminderd. Ik hoop dat ik zo wat duidelijker ben.

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik tonkin-/bamboestokken voor de tomaten (en bonen) die ik gekocht heb bij zaadhandel Van der Wal. Buiten gaan ze alleen maar een paar jaar mee. Er zijn tegenwoordig ook (groene) kunststof stokken te koop.

 

Een aubergine is vrij stevig en heeft alleen bij veel vruchten een kleine stok nodig. Dat kan ook een stok uit het bos zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...