Cookie Geplaatst: 4 april 2015 Share Geplaatst: 4 april 2015 Hallo iedereen, De ph in men tuin bedraagd 7,5 - 8... Wat een beetje hoog is. Mijn vraag was, hoe krijg ik deze naar 4,5 - 6. Ik had al enkele sites geraadpleegd mr ben hierdoor wat in de war. De ene zege bekalken de andere niet... Heeeelp Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Deborah Geplaatst: 4 april 2015 Share Geplaatst: 4 april 2015 pH hoger dan 7 = Basisch (van 7 naar 8 is 10x zo basisch, van 7 naar 9 10x10 = 100 keer zo basisch)pH lager dan 7 = Zuur Om de pH omhoog te brengen voeg je kalk toe, om de pH omlaag te brengen zou je turf toe kunnen voegen. De vraag is alleen wat de behoefte van jouw planten is. Heb je druiven, dan is basisch prima. Heb je blauwe bessen, dan moet het zuur zijn. Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Cookie Geplaatst: 4 april 2015 Auteur Share Geplaatst: 4 april 2015 Het is voor groenten in het algemeen. Dus kan ik er best wat turf opgooien. Het bessengedeelte zal ik dan zo laten... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Zeeuw Geplaatst: 4 april 2015 Share Geplaatst: 4 april 2015 Ik zou compost gebruiken.In de gratis compost die je bij de stort krijgt zit vaak veel conifeer in.Conifeer is erg zuur dus de compost ook. Het kost niks op deze wijze Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 5 april 2015 Share Geplaatst: 5 april 2015 ik zou de pH van die compost eerst even testen, dat heb je kennelijk bij de tuingrond ook gedaan toch? het mengresultaat hangt natuurlijk af van je grondsoort (zand= weinig zure compost toevoegen, andere grondjes meer) en de bufferwerking van je grond elders lees ik een advies om 40g (zand) tot 100 g (andere grondsoorten) zwavel per vierkante meter goed in de grond te mengen om je ph in de toplag 1 punt omlaag te brengen of zelfs een chemisch zuur te gebruiken ik zou altijd een paar vierkante meter als test gebruiken en pas gaan planten als het zuurmakend middel er een paar weken in zit Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Thinkpad Geplaatst: 5 april 2015 Share Geplaatst: 5 april 2015 Misschien een rare/stomme vraag,hoe komt het dat je grond zo basisch is? Het tegenovergestelde heb ik vaker gehoord, zuur. Is de ph meting wel goed gedaan? Dit zou ik eens goed controleren, voordat je veel werk gaat doen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Itoero Geplaatst: 6 april 2015 Share Geplaatst: 6 april 2015 Ik zou het nog eens meten (met een andere methode als dat kan) voor je je grond verzuurt.Een ph van 4,5 is wel nogal zuur. Je kan ook je gietwater wat zuurder maken....dat werkt het snelste denk ik.Daar zijn klaargemaakte oplossingen voor die je in de betere tuincentra kan kopen. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Cookie Geplaatst: 7 april 2015 Auteur Share Geplaatst: 7 april 2015 ik woon in een oude boerderij en overal is het zo. Er staat hier een oude serre. Zelfs daar is de ph langs de hoge kant.. Het stukje moestuin was vroeger mss kippenkot In de serre In de moestuin Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 7 april 2015 Share Geplaatst: 7 april 2015 (aangepast) ai, ik ken deze metertjes van alibaba, die zijn niet erg betrouwbaarals je ze goed schuurt en in een ijkoplossing zet geeft ie zomaar 1-2 ph waarden anders aan ik zou voordat je met zuur gaat werken toch eerst even echt laten meten of in de buurt rondvragen edit: trouwens..de meter geeft hier ongeveer 6.8 aan toch? 8 april 2015 aangepast door Gast Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Cookie Geplaatst: 7 april 2015 Auteur Share Geplaatst: 7 april 2015 A ok dan ga ik morgen een tuincentra bezoeken om degelijk testmateriaal aan te kopen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
piggy Geplaatst: 7 april 2015 Share Geplaatst: 7 april 2015 misschien zoiets.http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/zelf-ph-meten/ Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sokrates Geplaatst: 8 april 2015 Share Geplaatst: 8 april 2015 Ik lees ook <7. Nog een testje kan geen kwaad. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.