Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

image50851428300511.jpgGoedemorgen beste mensen,

Ik heb gezaaid maar onlangs ook 6 plantjes gekocht.Lidl, staan nu nog zoals ik ze kocht.

Nergens kan ik vinden wanneer ik deze in de definitieve pot moet zetten en wat de juiste maat voor welke tomaat is!

Ik heb allerlei potten en ze kunnen ook gerust nog poosje binnen blijven. Over 2 weken staat de kas er.

Er zitten zielige blaadjes aan die plantjes. (Vlees- tros- en romatomaten)

Mijn eigen zaadjes heten Marmande, Esculentum St. Pierre en Moneymakers. En wat zaadjes uit minitomaatjes die we zelf aten.

Van alles een paar, puur aardigheid en ik koet nog alles leren.

Als ik ergens overheen lees, sorry. Soms krijg té veel info en dan weet ik het helemaal niet meer

Graag maat pot welke voor ( ongeveer) welke tomaat en wat voor de kleintjes? Wil ook best emmers gebruiken hoor! Maakt me niet uit.

Mvg

Janny

Geplaatst:

Als je niet weet waar je cherrytomaatjes vandaan kwamen kan dat ook een grote plant worden. Niet alle cherrytomaatjes komen van kleine plantjes. Ik had vorig jaar een plant met cherrytomaten staan en die had toch wel een pot van 30 cm nodig. Hij werd ook zo'n 2m hoog. Ik denk dat die potmaat wel voor de meeste tomaten goed zal zijn. Tenzij je natuurlijk kleine struikjes hebt, die kunnen ook wel in een iets kleinere pot.

Geplaatst:

als je ze goed wilt laten groeien in een pot is een grotere het best, 10 liter oid

als je ze toch uitplant in de grond van de kas kun je volstaan met een kleinere pot 1 liter per plant

als je ze vult met potgrond moet je na een week of 4 wel gaan bijmesten met wat vloeibare mest met wat extra patentkali

Geplaatst:

Die zwarte bouwemmers van de action lijken me een goede daarvoor, 1 euro geloof ik, en je kunt er makkelijk gaten in maken, inhoud 12 l

Geplaatst:

Fijn topic dit, ik zit net na te denken over hetzelfde. Plant ik mijn tomaatjes vanuit de turfpotjes eerst over naar P9 of zet ik ze direct (per 3) in een grote pot. P9 potjes zijn binnen handiger te plaatsen, dus ik denk dat ik dat toch maar eerst doe. En dan daarna naar hun emmer!

Geplaatst:

Het is ook beter om tussenstadiums te gebruiken voor je naar de definitieve pot gaat. Dat zou beter zijn voor de wortels. Dus tussentijds in P9 is goed.

Geplaatst:

Dat is dit dus! P9

Hoe goed ben ik? maarruhhh... hoe lang mag/kan ik ze hier in laten staan dan?

Ze staan binnen op de vensterbank.

Ik bedoel WAT IS MIJN VOLGENDE STAP?

Zulke kleine plantjes meteen in emmers? Zielig...

Of nog een tussenstap?

Of nog eerst naar boven voor ze naar buiten kunnen?

Denk dat kasje er binnen 1,5 staat.

Naar ik heb de tijd.

Vandaag potten en emmers bij elkaar zoeken.

En goede potgrond?

Ik moet het wel gewoon uit winkels in de buurt halen hoor. Ben geen " prof", hobbyist

Gr

Janny

image85731428381452.jpg

Geplaatst:

met hele kluit overplaatsen in een emmer, heeft de plant meteen ruimte om te groeien,

wel aanvullen met verse potgrond want dat is prima voor de plant

Heb het vorig jaar zo gedaan tegen de schutting voor de grap. en het lukte ook nog.

alleen de oogst was niet veel en de planten werden zomers geel. watertekort

Let er ook op dat de grond snel uitdroogt in een emmer. Ik zou als het kan de emmer ingraven ivm

uitdrogen (evengoed de gaten er in he, en niet in de bodem maar 2-3 cm boven de onderrand, dan

gaat niet alle water verloren.)

succes

Groeten Ben Onderkoffer,

Wie zaait zal oogsten.

Geplaatst:
Fijn topic dit, ik zit net na te denken over hetzelfde. Plant ik mijn tomaatjes vanuit de turfpotjes eerst over naar P9 of zet ik ze direct (per 3) in een grote pot. P9 potjes zijn binnen handiger te plaatsen, dus ik denk dat ik dat toch maar eerst doe. En dan daarna naar hun emmer!

Heb je al bed het hoe je het gaat doen? Ik ben er nog niet uit, ik heb ook teveel plantjes. Ik ga ze maar uitdelen als cadeautjes in een leuke pot denk ik ....

Geen drie in een emmer!!! Heb ik hier ergens gelezen. Dat is te veel!

Geplaatst:
Kunnen ze per twee in een emmer?

Of word dat te vol?

Ik meen gelezen te hebben dat dat te vol is, misschien reageert er een kenner! ?

Geplaatst:

Als je niet voor de Tiny Tim (of een andere kleinblijvende ras gaat) gaat, dan zou ik zeker 1 per pot planten. Ze zijn behoorlijk grote planten. Vaak 2-3m, dus ze hebben een eigen pot nodig. 2 per pot kan ook, maar dan kunnen ze niet vol-groeien en krijg je zeker veel minder oogst van beide planten. Beter een gezonde plant dan 2 zieke, dat niet goed in hun emmer/pot passen.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Heb je al bed het hoe je het gaat doen? Ik ben er nog niet uit, ik heb ook teveel plantjes. Ik ga ze maar uitdelen als cadeautjes in een leuke pot denk ik ....

Geen drie in een emmer!!! Heb ik hier ergens gelezen. Dat is te veel!

Goed idee! Leuk cadeautje...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...