Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Slaphangende druif


Liesje

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen!

 

Ik heb een aantal druiven in de tuin staan, een enorme joekel met blauwe druiven, een relatief jonge met witte druiven, en een aantal stekjes waarvan ik er recentelijk een aantal geplant heb, en een aantal nog in potjes heb staan.

 

Nu is die joekel eindelijk een beetje over zijn galmijt heen, dus ik dacht hem laatst eens goed te verwennen met pokonvoeding (korrels, net vorige week gekocht bij het tuincentrum) speciaal voor druiven. En aangezien ik toch bezig was, de andere druifjes natuurlijk ook. Ik heb keurig de instructies gevolgd, en per druiven max. 1 schepje gegeven gegeven per plant. De stekjes uiteraard iets minder.

 

Nu drie dagen later hangen al mijn druiven helemaal slap . Ik weet zeker dat dit door de voeding komt (ze krijgen voldoende water), omdat ze het allemaal hebben, ongeacht hun standplaats.

 

Ik ben gewoon bijna een beetje verontwaardigd, hoe kan dit nou? :-S Je zou verwachten dat ze juist blij zouden worden van voeding. Hebben jullie dit ook wel eens gehad? Iemand een idee wat ik er eventueel aan zou kunnen doen? De druiven zien er erg treurig uit

 

Groetjes, en alvast bedankt voor het meedenken!

 

Elise

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze flink wat water geven in de hoop dat de voeding snel uitspoeld, het is inderdaad raar als je de instrukties goed hebt opgevolgd,

alhoewel ik me kan voorstellen dat de instruktie op druifplant in vollegrond is gebaseerd ipv in een klein potje.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De stekjes hebben naar verhouding minder korrels gekregen. Wat ik bij hun zowieso kan doen is de korrels zoveel mogelijk verwijderen, en hopen dat ze een beetje opknappen. De twee wat grotere druiven zal ik een goeie plens water geven , dat kan idd vast geen kwaad. Dank voor je reactie hansm!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geloof niet dat dat haar probleem is frank, het gaat uiteraard om het plots slap hangen van al haar druiven en de oorzaak en

mogelijke oplossingen.

 

ja als je denkt dat het aan de mest ligt en dat moet haast wel bij zoveel verschillende planten potten, zou ik direkt de korrels zoveel mogelijk weghalen en daarna zoveel mogelijk water geven zodat meeste van die meststof uitspoeld.

 

verder zou ik ook nog die fabrikant emailen en tuincentrum waar je het gekocht hebt je probleem vertellen desnoods met foto om eens te horen wat hun zeggen.

Want soms is dat gewoon interesant zo van benieuwd wat ze antwoorden, en je kunt als je zeker weet dat je juist gedoseerd hebt gewoon ook om nieuwe planten vragen, ik vindt het grappig omdat je dan best soms verassende antwoorden krijgt bij klachten.

Laats geklaagd over koffiepads en een fiets van een jaar oud en alles werdt vergoed zelfs rekeningen van fietsenmaker betaald, extra pakken koffiepads best verassend dat een klacht voorleggen zo serieus soms dan he genomen wordt.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, misschien is dat niet eens zo'n slecht idee om een klacht in te dienen !

 

Ik heb even wat voor en na fotootjes, kunnen jullie even zien wat ik bedoel:

 

Voor (11 mei):

289k2lg.jpg

 

(ik heb nog niet helemaal door hoe ik meerdere fotootjes in een berichtje krijg...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja moeilijk te zien op de foto bij de grote, ik geloof je zonder meer maar dat is toch een joekel van een druif je zou niet verwachten dat een beetje mest daar zo'n invloed op heeft.

nouja ik hoop dat die het in iedergeval red maar ik zou dat wel terugkoppelen naar tuincentrum leverancier.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels de korrels verwijderd, en flink wat water gegeven. De regen van vandaag spoelt misschien ook wel het een en ander weg.

 

Twee van de vijf stekjes zijn alleen helaas dood gegaan . Hopelijk blijft het hierbij, en veren ze weer terug in hun oude staat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Frank: Wauw, bijna tegelijk

 

Nee, de stekjes heb ik zelf gestekt. Maar ze waren tot voor kort allemaal lekker aan het groeien en zagen er goed uit. Ik kan gewoon bijna geen andere oorzaak bedenken dan de korrels, omdat de omstandigheden voor de rest allemaal gelijk zijn gebleven. Maar misschien komen ze er weer bovenop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update: ik heb het volgende mailtje terug ontvangen van Pokon via het tuincentrum:

 

Beste mevrouw,

 

Het is inderdaad teleurstellend dat dit het resultaat is van voeding geven aan uw druiven.

 

Als ik uw verhaal lees dan denk ik aan verbranding. Deze verbranding heeft niets met vuur te maken maar met het feit dat de zouten die in de meststoffen zitten vocht onttrekken aan de plant. Dit geeft een gele/dorre plant.

 

Om dit de kunnen constateren zullen we of bij u moeten komen kijken of dat u ons een aantal digitale foto’s toestuurt.

 

Graag willen we u vertellen wat hier aan de hand is.

Is het mogelijk dat u ons een aantal foto’s mailt?

 

Ik hoop u zo eerst voldoende te hebben geïnformeerd en zie uw reactie tegemoet.

 

Vriendelijke groet

Pokon Naturado BV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nette reaktie !!

Vindt het al mooi dat er zo serieus op ingegaan word.

Zou ze zeker even foto's sturen, maar ook benadrukken dat je je aan de juiste geadviseerde dosering hebt gehouden.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik ben ook een beetje sceptisch over de uitkomst';-), mijn geliefde stekjes krijg ik er immers niet mee terug. Maar wie weet komen ze met een mooi gebaar over de brug...ik heb ze net even de foto's nagegestuurd, dus nu wachten we het maar weer even af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik heb de foto's doorgestuurd, en van de week werd ik gebeld door iemand van Pokon zelf. Ze konden het niet zo goed zien op de foto en vroegen of ze misschien mochten komen kijken naar de schade. Mja, ik was een beetje terughoudend, mede omdat ik alle pokon-korrels weg heb gehaald, een plens water heb gegeven en de druiven nu weer aardig terugveren. En je wil ook niet dat die mannen voor niets komen. Maar goed, uiteindelijk besloten dat ze dan toch maar even moesten komen kijken, kan allicht nuttig voor ze zijn. Dus ik belde even terug om een afspraak te maken, maar ik kreeg geen gehoor. Ik heb een bericht achter gelaten, maar tot op heden ben ik nog niet terug gebeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...