BOEDAH Geplaatst: 11 april 2015 Geplaatst: 11 april 2015 Hallo medetuinders, Ik heb een vraag over de Courgette.Bij mij worden de planten allemaal zo idioot groot terwijl word aangegeven dat de plant maar 1.5 meter grond vraagt.Wat doe ik verkeerd, moet ik de plant snoeien of zo??? Alvast bedankt voor uw hulp. Quote
Itoero Geplaatst: 11 april 2015 Geplaatst: 11 april 2015 In welke zin wordt die heel groot?Courgettes vormen geen ranken, die kunnen niet heel groot worden. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Deborah Geplaatst: 11 april 2015 Geplaatst: 11 april 2015 Tenzij je klimmende courgette hebt (v.b. Long green trailing), kun je de breedte van een plant beheersen door rondom de stam 2 of 3 stokken te plaatsen. Zodoende groeit de plant omhoog, i.p.v. dat hij wegzakt. Bijkomend voordeel is dat je het oogstseizoen verlengt doordat schimmel minder kans krijgt. Ik ga vandaag courgette zaaien voor het komende seizoen, na de ijsheiligen mogen ze immers pas naar buiten en ze kiemen snel. Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
jasmin Geplaatst: 11 april 2015 Geplaatst: 11 april 2015 Heb je misschien zaad uit een courgette gepeuterd? Mogelijk kruisbestuiving met iets anders (pompoen) Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
geertlaurent Geplaatst: 11 april 2015 Geplaatst: 11 april 2015 Misschien lees ik het verkeerd maar als een plant 1,5 meter grond nodig heeft voor hem alleen dan wil dat inderdaad zeggen dat het een erg grote plant is. Zeker als je te vroeg binnen voorzaait gaat die al snel overal uitgroeien en in de weg staan want 1,5 meter op 1,5 meter is echt veel hoor. (Een pompoen is nog erger natuurlijk ) Dus ja die worden nu absurd groot binnen tegenover de zaailingen van een kool ofzo. Quote
gerritr1955 Geplaatst: 11 april 2015 Geplaatst: 11 april 2015 Tenzij je klimmende courgette hebt (v.b. Long green trailing), kun je de breedte van een plant beheersen door rondom de stam 2 of 3 stokken te plaatsen. Zodoende groeit de plant omhoog, i.p.v. dat hij wegzakt. Bijkomend voordeel is dat je het oogstseizoen verlengt doordat schimmel minder kans krijgt. Ik ga vandaag courgette zaaien voor het komende seizoen, na de ijsheiligen mogen ze immers pas naar buiten en ze kiemen snel. Ik heb er nu al een buiten gezet in de volle grond. Ik wil eens zien hoe dat gaat.Ik heb er nog vier in potten staan. Ook buiten, alleen bij kans op nachtvorst zet ik die binnen.Tot nog toe gaat het met beiden goed. Al zo'n veertien dagen. Quote Hortus est amicus meus.
barco78 Geplaatst: 11 april 2015 Geplaatst: 11 april 2015 ik heb ze ook al buiten staan maar ik moet wel bekennen dat ik heb gekozen voor een vroege soort (zaaien vanaf maart buiten) Quote een dag niet buiten geweest is een overgeslagen dag
Deborah Geplaatst: 11 april 2015 Geplaatst: 11 april 2015 Ik ben wel benieuwd welke soort je gezaaid hebt Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
gerritr1955 Geplaatst: 11 april 2015 Geplaatst: 11 april 2015 black beauty Quote Hortus est amicus meus.
Deborah Geplaatst: 11 april 2015 Geplaatst: 11 april 2015 Die heb ik ook, maar in mijn zaai-instructie staat niets over buiten zaaien en ook niet in maart. Vorig jaar wel al een leuke oogst gehad in mijn eerste moestuinjaar Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
gerritr1955 Geplaatst: 12 april 2015 Geplaatst: 12 april 2015 op mijn zakje zaad staat: april zaaien onder glasmaar ik ben een beetje nieuwsgierig hoe het gaat als ik ze nu al buiten zeten misschien is het ook een beetje ongeduldigheid Quote Hortus est amicus meus.
lupos Geplaatst: 12 april 2015 Geplaatst: 12 april 2015 Goede tip Debora, om de courgettes omhoog te leiden, ga ik ook doen, heb al mooie plantjes binnen, ben gretig door het mooie weer. lupos Quote
FamFoppen Geplaatst: 1 augustus 2017 Geplaatst: 1 augustus 2017 Hallo allemaal, Ik ben nieuw hier op het forum en heb meteen een vraag over onze courgette plant. Als het lukt plaats ik meteen een foto erbij..Zoals je kunt zien is deze mega groot geworden. Mag ik de bladeren snoeien/wegknippen en hoe pak ik dit aan? Groetjes,S. Quote
balkontuinder Geplaatst: 1 augustus 2017 Geplaatst: 1 augustus 2017 Dat ziet eruit als een normale maat plant. Ik zou daar niet teveel in gaan snoeien, dat kan ten koste gaan van de vruchten. Quote
FamFoppen Geplaatst: 1 augustus 2017 Geplaatst: 1 augustus 2017 Ah ok, bedankt voor je reactie. Wij doen dit voor het eerst nu met onze kleuters..vandaar de vraag, maar dan laten we het zo en dat moet dan idd niet ten kostten van de vruchten gaan nee Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.