Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wie weet wat mis is met mijn tomatenplantjes? Zie foto


Tuinpraat

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

 

Ik heb naar jaarlijkse gewoonte tomaten gezaaid maar sommige rassen lijken af te takelen. ( couer de boeuf, Golden Pearl) Ze verliezen kleur, hangen wat slapjes, de stengels zien er paars uit en er komen een paar witte kleine spikkeltjes op.

 

Iemand enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn en of dit nog op te lossen valt? Ze hebben voldoende water gekregen en hebben heel wat zon. Zie de foto in bijlage.

 

IMG301550981429180731.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is dat zonnebrand, misschien in combinatie met te veel water.

Zet de planten enkele dagen in de schaduw zodat ze kunnen herstellen en geef ze daarna alleen indirect licht.

Dat doe ik met verbrande tomatenplantjes.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze 3 weken geleden verplant naar nieuwe potjes met potgrond in dus ik vermoed dat het daar niet aan kan liggen. heb ze ook voldoende diep geplant zodat ze nieuwe wortels kunnen maken langs de steel. Andere plantjes doen het wel goed in deze potgrond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is het dat inderdaad niet. Die paarse verkleuring die komt er meestal als ze koud/in de tocht staan, maar in dat geval overleven ze het wel makkelijk (heb ik hier ook al meermaals gehad) maar ook dat ze het hier wel niet zijn daar ze mooi in de zon staan binnen.

 

Vermoedelijk klopt de uitleg van Itoero dan ook, ofwel heb je de wortelen wat te hard in de potgrond geknepen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk te nat en te koud gestaan kort na het verpotten. Heb er deze week ook een paar verloren die overdag werden buiten gezet en door omstandigheden niet op tijd weer binnen stonden. De grond toevallig ook vrij nat en dus goed koud geworden. De wortels gaan daarvan kapot of de stengels rotten door onder de grond. Tomaatjes staan liever warm... Ik zou ze afschermen tegen felle zon en binnen houden tot je ziet dat er weer groei inzit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...