Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Japanse duizendknoop


aalterse-willy

Aanbevolen berichten

Is inderdaad de plant die zelf door scheurtjes in beton kan groeien en zeer moeilijk weg te krijgen. Zou het zelf dus nooit planten maar als je ermee zit, kun je het dus wel gebruiken. Al heb ik wel het idee dat hij in onze contreien iets minder agressief is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even ter illustratie hoe sterk dit onkruid is: vorig voorjaar vond ik naast de groene kliko een paar Japanse duizenknoopjes. Gelukkig is de grond hier erg rul dus ik trok de wortel er in één keer onbeschadigd uit. Omdat ik ergens had gelezen dat je deze plant niet in de kliko mag gooien, heb ik hem op een hoopje stenen gelegd, dan droogt het wel helemaal uit. En dan vergeet je zoiets natuurlijk...

 

Ik vond het uitgedroogde stukje dit voorjaar terug op hetzelfde hoopje stenen. Uitgedroogd? Nee, niet helemaal: Ongeveer 1 cm van het stengeltje was nog groen en daaruit groeide een ielig worteltje, 10 cm naar beneden, waar het zich tussen de betonklinkers had verankerd...

 

Ik wil het plantje nu gaan verbranden maar ik ben bang dat hij zich dan met zijn laatste krachten in m'n nek vastbijt...

Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden!

In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

DSCN229411961492357279.JPG

En hier een plaatje ervan. Links de moestuinen NME, rechts de bijenvereniging. Op de aarden wal mogen ze hun gang gaan, van beide kanten worden ze in toom gehouden/geschoffeld.

DSCN229548001492357285.JPG

En nu dan ook gesneden (de toppen) voor de moes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 years later...
Op 7-5-2015 om 17:34, HuubvG zei:

- 5 blaadjes kant-en-klare diepvriesdeeg voor hartige taart

- uien

- knoflook

- paneermeel

- groen netelzaad

- lijnzaad heel

- parmazaanse strooikaas

- jong belegen Goudse kaas

- eieren

- volle yoghurt

- zout

- peper

- verse dille

- kerriepoeder

- klein beetje meel om te binden

- bovenste knoppen van de Japanse duizendknoop (geen steel)

 

Uien in grove snippers snijden, en alvast zoetig laten worden op het vuur. Knoflook erbij. De bakvorm invetten en dan de plakjes aanbrengen. Dikke laag paneermeel, met droge parmazaanse strooikaas (rode bus uit het koelvak van AH), lijnzaad en groen netelzaad erbij. Daar bovenop dikke repen jong belegen Goudse kaas in stervorm draperen (ik had een ronde bakvorm, vandaar)

Eieren in een kom doen, kloppen met de garde, dan volle schenkyoghurt, en een klein beetje meel er bij doen, totdat je een homogene dikke massa krijgt die je een tikje met je garde omhoog kan krijgen. Zout en peper erbij, verse dille erbij.

Bij de glazige uien doe je nu pas de kerrie, want kerrie mag niet aanbranden, wel smaakversterken met wat opbakken. De gewassen topjes van de Japanse duizendknoop erbij. Blijven roeren, het idee van de wok, maar dan in je koekenpan. Als de topjes wat van kleur veranderen, alles in de bakvorm storten. Daar overheen de eiermassa. Even schudden om luchtbellen te laten ontsnappen. Dan de voorverwarmde oven in. Ik had hem op stand 8 (per oven verschillend vermoed ik), en later heb ik hem wat lager in temperatuur gezet toen de bovenkant dreigde te verbranden.

Ik gok dat hij er drie kwartier in heeft gestaan, ik hield de korstkleur in de gaten van de glazen bakvorm. Daar heb ik meer aan dan aan standaardtijden.


Een bericht van 9 jaar geleden, een recept van @jasmin die het toen voor de mtfd had gemaakt.

Zijn hier anderen die nog hartige recepten aan kunnen leveren? Ik heb gebleekte duizendknoop geoogst, schil toch de dikkere stelen en vries het in om er eventueel volgende week wat mee te doen. 
 

 

image.jpg

  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, duidelijk genoeg nu. :D

 

Nee, niks meer mee gedaan. Sinds een paar jaar ben ik al niet meer actief in die tuin. Daar hebben ze het stuk moestuingrond aangepakt, de rug met duizendknoop helemaal afgegraven. Ik heb nu gewone rabarber in mijn achtertuin aan huis gezet.

 

Maar zie ik het goed dat jij de wortelscheuten op het plaatje hebt staan? Met beginsel  van bovengrondse uitlopers, zoals links uit de vergiet steken op je foto? Die topjes was ik gewend te gebruiken, maar dan bovengronds, tot ze een cm of 20 zijn. Ik weet wel dat de wortels meer resveratrol bevatten, maar hoe is de smaak? Geen idee, ik lees het graag t.z.t.

 

Sinds ik een keer blaasjes in mijn mond kreeg wanneer ik een stukje rauw proefde, was ik niet meer zo enthousiast over het gewas, temeer dat er nog steeds weinig bekend is qua voedselonderzoek. De jonge scheuten waar nog geen verhoute draden in zaten, vond ik het smakelijkst als ze een paar minuten gekookt waren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb enkele stukjes rauw gegeten gisteren, nergens last van. En ik heb best gevoelig mondslijmvlies, op erge dagen kan ik bv geen verse tomaat en walnoot eten. 
Ik vond het heel zuur maar ook lekker. Fris.
Deze oogst kwam onder een kokoskleed vandaan dat ik gebruikt had om te bleken. De scheuten heb ik schoongemaakt en de dikkere geschild en alles ingevroren. 
wordt vervolgd dus. 

aangepast door appelvrouw
  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die smaak, iets fijner dan rabarber, 'edelrababer' wordt het genoemd, maar ik weet niet precies door wie.

 

Ik ben benieuwd naar het invriezen, jij blancheert niet als ik het goed onthouden heb. Hoe het er na het ontdooien uitziet, smaakt, of dat je het bevroren in de pan gaat doen. Wanneer ben dat van plan?

 

En, waar heb je de duizendknoop staan? In Knarrestein?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons op de volkstuinen is het juist afhakken, platstampen of anderzins doodmaken/verwijderen. Want er zijn een paar plekken waar het in de omliggende wal groeit. Exoot,voor je het weet neemt het hele stukken grond over. Gek dat het hier nog als eetbaar topic is,eigenlijk.

 

Ik heb zelf ooit wat van dit spul gehad in bakken bij huis, als mooi bloemschikmateriaal. Helaas weegt de ellende van japanse duizendknoop niet op tegen de eventuele voordelen qua eetbaarheid of ander nut.  Dus maar terug naar rabarber, denk ik dan.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom is dat gek? het topic staat vol waarschuwingen en het is duidelijk niet bedoeld om Japanse duizendknoop in je tuin te introduceren maar onder het motto “if you can't beat it, eat it” kan je er wel gebruik van maken. 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, woldistel zei:

Gek dat het hier nog als eetbaar topic is,eigenlijk

Loes heeft gelijk, een onderdeel van het bestrijden is ook het eten. Als bloemschik materiaal? Vers, of gebruikte je dan de gedroogde of oudere verhoute takken? Ik woonde vroeger in Hilversum in het centrum waar een lange prachtige haag was van J.D. Ik was er eerlijk gezegd behoorlijk gek op zo mooi. De dichte massa was meer dan manshoog in mijn herinnering. Nu vinden we de plant niet zo mooi meer door zijn invasieve eigenschap. In H’sum hebben ze een busstation over de haag gelegd, werkte ook afdoende😉

 

@HuubvG rauw ingevroren wel schoongemaakt maar nog niet kleingesneden. Ik hou je op de hoogte.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 hours ago, loes said:

waarom is dat gek? het topic staat vol waarschuwingen en het is duidelijk niet bedoeld om Japanse duizendknoop in je tuin te introduceren maar onder het motto “if you can't beat it, eat it” kan je er wel gebruik van maken. 

 Ik snap de bezorgdheid wel. Ook schilafval van de Japanse Duizendknoop op je composthoop kan weer tot nieuwe planten lijden. Dat moet je in dit geval niet willen. Maar aan de andere kant... als je het toch al in je tuin hebt, dan kun je het best eten, mits je ervoor zorgt dat het zich niet verder verspreid. En dat laatste wordt meestal heel erg onderschat.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...