tomvm Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 hallo ik heb voor de eerste keer radijzen in een zaaikist gezet een 3-tal weken geleden.Er zijn al blaadjes uitgekomen, maar voor de rest nog niets te zien. Ik heb de zaaikist nu sinds een paar dagen in onze nieuwe serre gezet (hebben altijd in de garage gestaan)Nu is het probleem ineens dat meer van de helft van de blaadjes slap zijn gaan hangen en dat er zelf een enkele al is 'afgestorven'. Weten jullie toevallig hoe dit komt?Ter info: Ik geef ze telkens 's avonds water en de volgende avond is het (nu met dit weer toch) altijd opgedroogd (terwijl mijn pompoenplanten in andere potjes nog gewoon nat zijn). Alvast bedanktTom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 Misschien is het handig om ook even een foto van de situatie en de betreffende kist te plaatsen zodat we gemakkelijker mee kunnen denken? Ik denk nu zelf dat het daar te warm wordt in die serre... Beter om ze gewoon buiten te zetten. Niet pamperen maar sterk maken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomvm Posted April 23, 2015 Author Share Posted April 23, 2015 oke, ik ga ze gewoon buiten zetten en hopen dat het werkt volgende keer zal ik een foto doorsturen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomvm Posted April 23, 2015 Author Share Posted April 23, 2015 extra vraagje radijzen kan je vanaf april tot september ofzo dan niet in een serre kweken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 Dat is nergens voor nodig. Die staan veel liever buiten (volle grond). Dus waarom zou je dat dan doen? Liefst ook nog gewoon gelijk buiten uitzaaien en niet voorzaaien en verpotten dus. Hier nog wat algemene info over radijzen voor je: http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/koolgewassen/radijs/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomvm Posted April 23, 2015 Author Share Posted April 23, 2015 ik heb een nieuwe serre en wou die onmiddellijk gebruiken voor alles wat ik me kon bedenken buiten is het maar 4m x 4m dat ik groentenhof heb en die gaat ook al vol staan precies maar idd, radijzen staan beter gewoon buiten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piggy Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Radijsjes zaai je standaard in rijen op 10cm afstand, 2cm in de rij (of uitdunnen tot 2cm van elkaar). Dit betekent dat elk radijsje 10cm x 2cm of 20 vierkante cm nodig heeft. 1 vierkante meter is 100cm x 100cm of 10.000 cm2. Moest je enkel radijs kweken in je 4x4m tuin zou dit 500 x 16 of 8.000 radijsjes kunnen opleveren. Knabbelen maar ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomvm Posted April 27, 2015 Author Share Posted April 27, 2015 bedankt voor de berekening Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts