HarrieCorleone Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 Ik heb vrijdag van oude gebakken bakstenen een bloem- moestuinbak gemetseld met metselmortel. Het is 3 meter lang, ongeveer 0.5 m breed en 0.3 m hoog. 3 lagen bakstenen hoog. Het cement is allang hard maar lees op veel sites dat het officieel nog wel 28 dagen kan duren voordat het echt is uitgehard. Uiteraard begin ik een beetje de kriebels te krijgen en wil graag de zakken tuinaarde erin gooien en de groenteplantjes die er nu nog naast staan die we wel alvast hebben gekocht. Kan het kwaad als de (bemeste) tuinaarde wordt gevuld in de bloembak in verband met de verdere uitharding van de bak? Ben benieuwd naar de antwoorden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 Voor de uitharding misschien niet maar voor de planten... ik zaai, plant nooit in gekochte "bemeste tuinaarde". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 Op de zakken staat ook dat het enkel geschikt is voor egaliseren en ophogen. Niet voor de moestuin dus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BruntingeG18 Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 Die 28 dagen is weer typisch zo'n klok-en-klepelverhaal. In de betonwereld is het gebruikelijk om de sterkte van gewapend beton na 28 dagen verharding te meten. Op deze 28-daagse sterkte baseert de constructeur zijn berekeningen. Maar de verharding gaat nog jaren door, zolang er vocht beschikbaar is voor het hydratatieproces.Voor metselmortel is een vergelijkbaar verhaal op te hangen, maar is veel minder belang. Als er een niet te schrale mortel gebruikt is, bijvoorbeeld een kant-en-klare metselmortel, dan kun je na enkele dagen probleemloos het metselwerk belasten. Zeker als de bak maar 3 lagen hoog is. Dan kun je na een dag al de bak met aarde vullen. Kalkhoudende mortel zal na verloop van tijd 'oplossen' onder invloed van humuszuren, maar door de bak aan de binnenkant te bepleisteren kun je dat proces 10-tallen jaren voor je uitschuiven. Over welke soort aarde te gebruiken heb ik geen mening, maar mijn redelijk belegen ervaring met bemeste tuinaarde is niet echt positief. Voor bloembakken geef ik de voorkeur aan potgrond, evt wat tuinturf toevoegen, maar dat is afhankelijk wat je in de bak wilt zetten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted April 24, 2015 Share Posted April 24, 2015 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts