Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ledjes op zonne energie voor binnen?


dennislp

Aanbevolen berichten

Ok, een redelijk simpel plan denk ik.

Alle troep inkopen in hong kong (redelijk goedkoop) , daarna het aan elkaar maken.

 

Zonne paneeltje buiten -> die laad batterij op -> die voeden de ledjes. Eventueel direct, eventueel 's nachts.

 

Heeft er iemand ervaring met het belichten van planten? Ik heb ooit ergens dacht ik iets gelezen dat planten beter groeien als je er ook nog wat rode ledjes tussen doet..,.. Nu is mijn vraag dus: Welke kleuren licht heb je nodig voor het beste effect? iemand enig idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nouja, ik heb nog twijfels! Wel erg veel werk denk om die ledjes er allemaal zelf aan vast te maken.

 

De ledjes kosten ongeveer 5 tot 10 cent per stuk, hangt even van de dollarkoers af, van de kleur en hoeveelheid.

En kabeltjes etc. heb ik ooit al gekocht op ledtuning.nl

Een groffe schatting zou denk, 20 euro? Zonne paneeltjes zijn nog al prijzig.

 

Heb ook ooit ergens gezien dat ze een afsluitbare doos, vol met gaatjes boorde en daar kestboom lampjes in deden, deksel er weer op en je hebt een giga verlichte doos, maarja dat kan weer niet op zonne energie.

 

 

Ik dacht er ookal aan om gewoon zo'n set tuinlampjes bij de action de kopen, en op de plek van het lampje een draadje te maken met meerdere lampjes.... Alleen vraag me af of het zonne paneeltje dan nog wel genoeg energie binnen haalt......

 

Ik ga even google'en

 

Chillipepers.nl zegt idd ook: Blauw/wit en rood licht is belangrijk

 

Op veel van die wiet forums staan nogal wat interessante dingetjes meestal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal dit weekend is wat proberen, heb nog denk zo'n beetje alles liggen wat nodig is.

Als ik daar zo kijk begin ik al te twijfelen aan zonne energie, als je die zonnepaneeltjes berekent dan is voeding van het net wellicht weer goedkoper, je zou eventueel met een USB kabel denk ook alles op je computer kunnen aansluiten, of gewoon oplaadbare batterijen

Dat laatste ga ik denk doen! En die batterijen haal ik dan wel uit de lampjes die in de tuin staan.. Daar dan lege in die weer opladen , dan blijf je toch bezig op zonne energie!

 

Deze is trouwens ook wel grappig:

penis-solarium.jpg

penis-solarium2.jpg

Zelfde plantje na 4 á 5 dagen onder het lampje:

IMG_8872.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm... Heb alleen maar blauwe ledjes van 1500 / 2000 MCD sterkte, hun gebruikte 15 000 MCD achja, het is en blijft even een test versie Ga het nu knutselen, en zal er even tuinkers onderleggen.

 

Kan er eventueel een enkele witte led tussen doen, die zijn 14 000 MCD, dat komt al wel weer in de buurt....

 

 

Ben hopelijk straks nog terug met het mini LED paneeltje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk bedacht maar voordat je allemaal dingen gaat bestellen eerst jezelf eens goed inlezen over de juiste leds voor planten, combinaties en de benodigde energie die je op moet wekken met het zonnepaneel (in de winter).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat klopt, t is heel belangrijk om de goede lampjes te hebben, maarja dat komt dan wel als het zo ver is..

Wil sowieso alvast even kijken: Valt het redelijk simpel te maken? Hoe ver komt tuinkers met de lampjes die ik al heb?

 

En ik verwacht dat opzich tomaten bijv. het ook wel goed doen onder die lampjes voor pepers??

 

En ehm: Hoe snel zou pluksla groeien onder blauwe ledjes? Ook interessant denk ik zomaar

 

Zojuist het piepschuim gesneden en aluminium folie er over geplakt, even drogen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm... dit exemplaar is natuurlijk nog wel helemaal niks waard eigenlijk , maar om dit te maken: Had het moeilijker verwacht

Jaja, veelste weinig blauw licht hierop, te veel wit, ik weet het! Nogmaals: Probeerseltje is dit

 

11qnuhd.jpg

 

 

Ga denk nu maar is uitzoeken welke licht sterktes het beste zijn, de rest is me eigenlijk al duidelijk. Zonnepaneeltje zal ik er niet nu al op vast maken, knutsel dat er liever later nog even tussen, als ik zeker weet dat dit functioneert naar wens... En uiteindelijk is dat denk niet zo heel moeilijk.

 

Deze die ik nu gemaakt heb is 6 blauwe , 2 witte ledjes op een 9v accu, weerstandje er tussen dat er maar 3,5v door heen gaat. Dan zou je dus eventueel die accu als hij oplaadbaar is, kunnen aansluiten op een zonnen paneeltje en klaar... Moet ik even kijken hoe dat in die tuinlampjes werkt, en dat na maken!

 

 

 

Maar lichtsterktes...

Voor pepers weet ik het dus via de eerder vermelde site, : Kan je dit ook gewoon gebruiken voor paprika en tomaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dennis, van wit en of blauw licht voor paprika's en pepers weet ik niets. Ik weet wel dat ik met stomheid geslagen ben dat je dit in een paar uurtjes in elkaar knutselt! Alhoewel ik niets heb met dit soort kweeklaboratoria kan ik me wel voorstellen dat je 'het wilt uitproberen'. Ik hoop voor je dat het prachtige planten gaat opleveren, kun je straks in december aardbeien verkopen via MP

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou wel grappig zijn Achja, zal er binnenkort eentje maken met blauw en rood, en er dan is een peper plantje onderzetten (Heb er toevallig nog wat van staan, en nog veel zaadjes).

 

Alleen denk dat ik het eerst gewoon probeer met de lampjes die ik nu heb liggen, en als daar geen resultaat aanzit: betere lampjes kopen. Toch nog voldoende tijd, uiteindelijk hoeft het pas serieus te werken in de herfst/winter

 

Webwalter:

24-11-2010

 

Hallo,

 

ik ben van PowerLEDdiscounter, dus niet helemaal onpartijdig, maar ik neem

aan dat zolang het nuttig is wat ik vertel dat dit geen probleem is?

 

Ik heb me hetzelfde afgevraagd, ben ook op zoek geweest naar informatieve

sites maar heb dé site niet gevonden... wat ik wel ontdekt hebt in mijn

zoektocht is het volgende:

- je kan het beste LED lampen gebruiken die zowel blauw als rood licht

hebben. Dan zit je het veiligste.

- met een verhouding van ongeveer 1:3 a 1:4 (blauw : rood)

- Het rode licht is het belangrijkste voor de fotosynthese; de meeste

bloemen en planten hebben daarnaast blauw licht nodig om de groei te

reguleren, te bloeien en/of voor de groei van vruchten.

 

Walter

 

Bron: Groeninfo.com

 

 

Vaag Op veel plekken zoals dat chilli pepers forum gebruiken ze toch echt denk meer blauw dan rood....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het mee denken,

maar nee; is niks voor me.

 

LED's gebruiken minder energie, en ze zijn veel goedkoper naar mijn idee

dsc02605i.jpg

 

Mooie kant en klare dingetjes zeg Wel duurder, 14 euro per stuk, minimale afname van 2 stuks.. + 33 euro verzendkosten (heb je het wel binnen enkele dagen binnen, vanuit china met de DHL)

 

 

Achja, ik ga dit weekend denk maar weer is verder knutselen... Overal worden standaard lampen aangeboden ''universeel'' voor alle planten, achja: dan zal t wel niet heel veel uitmaken welke lampjes ik gebruik.

 

En ga voorlopig eerst toch maar even op een stopcontact versie i.p.v. zonne energie... Zonne energie word toch wel erg lastig als je het lang aan wilt hebben (18 uur per dag bijv, of 24/7 -> Red je niet meer met zonne energie vrees ik.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vensterbank licht schijnt uiteindelijk toch weer beter te zijn.. maarja voor op de donkere dagen, of donkere plekjes die niet gebruikt worden is dit wel ideaal :o Moestuin onder je trap!

 

Zat er aan te denken dat als ik het maak, de bovenkant en één zeikant van plastic te maken, met er bovenop de ledjes natuurlijk,

waarom een zijkant dan licht doorlatend? Staat denk mooier

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...