Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

verplaatsing bijenhotel

benetton

Recommended Posts

Hallo,

ik heb een vraag waar ik al heel veel aan gedacht heb. Wij verhuizen binnen 2 maanden en hebben een groot bijenhotel staan. Nu vind ik geen perfect moment in het jaar om deze te verhuizen (waardoor hij toch veel schokken zal krijgen onderweg). Nu kan ik hem gerust laten staan voor het perfecte moment, maar ik vind gene.

Ofwel is het hotel gevuld met cocons ofwel zijn de bijen daar druk aan het werk....

Een ware prutser/beginneling :P

Sowieso 's avonds of na zonsopgang denk ik. Van honingbijen weet ik dat je ze minimaal 6km moet verplaatsen, omdat ze anders naar het oude nest terugkeren. En of de cocon schade oploopt, geen idee.

Maar een 'normale' bijenkast heb ik wel eens achterin de auto verhuisd. Na zonsopgang en met de ingang dicht. Geen problemen.

het is een nestkast voor solitaire bijen...

Jammer genoeg is door de storm gisteren heel dat ding gevallen! Alles lag eruit.. Ik heb alle houtblokken en stokken erweer in gedaan, maar hopelijk zijn de gevulde stokjes nu niet dood.. Ik vrees ervoor...

Ik heb wel van dit moment gebruik gemaakt om hem te verplaatsen...

Slecht tijdstip dus..

Een ware prutser/beginneling :P

Ik zou het ook in de herfst/winter doen, als alles in rust is maar het is geen ramp. Je bent al een uitzondering dat je zo bezig bent met bijen te helpen. Doe zo verder zou ik zeggen.

De uitgevallen stokjes zullen ok zijn tenzij dat ze echt gebroken zijn of erg nat geworden zijn volgens mij.

Ik heb zelf al wel eens een uitgevallen stokje teruggeplaatst welk uit een bijenhotel viel.Geen probleem normaal.