michael-art Posted May 2, 2015 Share Posted May 2, 2015 (edited) Zoals het onderwerp het al stelt, wie heeft hier ervaring mee? Ze zijn bij ons in de buurt flink veel aan het bouwen en verbouwen en zodoende heb ik uit een sloopcontainer twee en halve buizen gefixed.De kleinste buis is zo'n 150 cm dus het worden dan 3 buizen van 150 cm onder elkaar. http://www.prepperforums.net/forum/attachments/garden-canning-long-term-food-storage/1035d1356443171-gardening-outside-box-pic-day-pvc-gardening2.jpg Bovenstaande link is zo'n beetje het idee hoe ik het wil gaan doen. De bedoeling is dan om eventueel een druppelslang in de buis te bouwen/leggen voor makkelijke bewatering. De zijkanten worden wel afgesloten, dat is bij deze foto geloof ik niet het geval. Op internet vind ik namelijk wel veel over verticaal tuinieren maar de meeste systemen gaan uit van pallets, of rechtopstaande buizen voor met name aardbeien.Andere hebben de buizen wel horizontaal maar gebruiken dan weer planten in potten zoals hier: https://ordinary2extraordinarydotcom.files.wordpress.com/2012/06/img_7227.jpg . Afgezien van dat dit misschien makkelijk bewatert zie ik het verschil niet echt met gewoon een potje op een plank of in een buis. Dus zijn er meer mensen hier op het forum die dit geprobeerd hebben en met succes of tegenslag? Let me know EDIT: Mijn ontwerp is klaarhorizontale buizen zijn het geworden. Zijkanten zijn in principe open maar dicht gewerkt met worteldoek welke tevens door de hele buis loopt. Dit zodat eventueel later nog een druppelsysteem zou kunnen worden toegevoegd. De buizen zijn 12 en half cm. doorsnee met twee vakken van 50 cm. en met het "dak" eraf blijft er ongeveer 10 cm aarde over voor beplanting.In de onderste buis parijse worteltjes gezaaid en uien. De andere buizen moeten nog worden ingericht. Edited May 11, 2015 by Guest Quote Wat als alle oceanen van appelmoes gemaakt zouden zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bietje Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Ik heb het niet geprobeerd, maar ik vind het wel een super leuk idee!! Gaaf! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 http://www.een.be/programmas/groenland Denk dat je zoiets bedoelde? Instructie video is de eerste video (groot venster ) en noemt zwevende aardbeien bak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Ik probeer het dit jaar voor het eerst uit meet een oude dakgoot. Ik heb drie lagen gemaakt. Wat aangepast zaaigoed erin zoals parijse worteljes en radijsjes. Tot nu toe gaat het goed. Je moet wel goed opletten met (tijdig) water geven want het droogt snel uit. Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
michael-art Posted May 4, 2015 Author Share Posted May 4, 2015 Zo ongeveer is inderdaad de bedoeling maar dan met een oude afvoerbuis opengewerkt en in etages. Was alleen wel benieuwd naar hoe goed alles gaat groeien. Bloemkolen zullen dan wel niet goed gaan maar er moeten vast veel groenten zijn die het wel doen?Hier vind ik dus eigenlijk vrij weinig informatie over. @AshaiRey Ben je ook nog van plan andere groentes te kweken in de dakgoot of alleen kleine varianten? Ik denk dat ik gewoon anders ga experimenteren en kijken wat wel en niet goed gaat. De hoogte/diepte van de grond is dan niet optimaal maar ik denk dat het voordeel tegenover potjes van deze hoogte is dat ze wel in de breedte meer kunnen groeien.Enfin, zodra ik de boel bij mekaar geklust heb komen er wel wat foto's! Quote Wat als alle oceanen van appelmoes gemaakt zouden zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted May 4, 2015 Share Posted May 4, 2015 Ik ben er nog mee aan het experimenteren. Ik heb even een fotootje gemaakt voor je.Van boven naar beneden en van achter naar voren.Sla melange en radijsjesParijse worteltjes en spinazieVerschillende soorten slaplantjes. Van alles wat dus om te kijken hoe het gaat. Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
michael-art Posted May 11, 2015 Author Share Posted May 11, 2015 @AshaiRey Leuk om te zien, ziet er ook wat mooier uit dan die buizen van mij als ik eerlijk ben . Radijsjes ga ik denk ik nog wel planten maar sla hoeft niet per se van mij. Ik ga wel experimenteren met bieten en juni ga ik chinese kool proberen. Kijken hoe ver ik dit kan rekken. Quote Wat als alle oceanen van appelmoes gemaakt zouden zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 Volgens mij kan het met alle ondiep wortelende gewassen. Dat komt vaak neer op bladgroentes en aardbeien, trouwens:). Bij zulke ondiepe bakken zou ik wel voor iets van een waterslang zorgen; ik heb nu zelf aardbeien in ondiepe bakjes maar ik word helemaal krankjorum van dat water geven. Misschien een soort druppelsysteem. Van die opgehangen dakgoten word ik helemaal vrolijk trouwens . Nog een lust voor het oog ook! Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted May 21, 2015 Share Posted May 21, 2015 De gebruikte dakgootjes zijn eigenlijk een maatje te klein. Je moet iedere dag controleren of er water bij moet. Maar ja, deze had ik liggen om te proberen. Maar ik ga zeker een maat groter ophangen. Zo en nu mijn ervaring tot dus ver.- Afwateringsgaatjes niet onderin boren maar meer aan de zijkant waardoor je een watervoorraadje onderin krijgt.- Niet de kleinste regenpijp maat gebruiken.- Sla plantjes gaat prima. Als je van iedere plant iedere keer een paar bladeren afhaalt heb je een maaltje en de plant blijft doorgroeien.- Sla melange blijft heel klein en schiet snel door.- Parijse worteltjes en radijsjes gaan tot nu goed.- Zet een tankje met water in de buurt, bijv. een 1.5 liter plastic melkpak. Dit maakt het makkelijk voor andere die langs lopen water te geven. Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted May 21, 2015 Share Posted May 21, 2015 ik denk dat de ervaringen vergelijkbaar zijn met de balkonbakken. bijvoorbeeld de balkonbakken waar mijn aardbeien in staan. afwatering zit niet op de bodem maar hoger. tot aan het afwateringsgat liggen hydrokorrels(grind kan ook maar is zwaarder), daarop doek om de grond tegen te houden en daarna de grond. Vorig zomer moest ik echt elke dag (soms meerder malen per dag) water geven. Nu de grond vermengd met vermiculiet en dat bevalt veel beter.mijn tip is dus vermiculiet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted May 21, 2015 Share Posted May 21, 2015 Hierdoor geïnspireerd ga ik een hangende horizontale bak maken voor sla en bladgewassen! (Zocht al naar oplossing want zaaien in mijn MM-bak is geen doen qua vraatzuchtige slakken) Ik wil er dan iets met een slang met gaatjes in prutsen. Als het werkt zal ik het delen! Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts