Mindit Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 Hoi, Ik ben echt een beginner en ik heb denk ik nog vaak hulp nodig. Natuurlijk heb ik al veel gelezen, maar soms heb je toch advies nodig van andere mensen. Ik heb (o.a.) stoksnijbonen geplant, 3 zaden direct in een redelijk ruime pot. Deze beginnen nu aardig te groeien, moet ik deze nu al uit elkaar halen, en ieder in een eigen pot zetten? Of kan ik ze gewoon bij elkaar laten staan? Ik heb alleen een ruim balkon, dus in volle grond zal niet gaan Ik hoor graag jullie meningen/advies/vragen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spike Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 welkom rechts boven kun je zoeken. in de volle grond doe ik 5- 7 bonen per stok. Ze groeien makkelijk langer dan 3meter waar wil je ze in zetten een grotere pot/zakhebben ze de ruimte om omhoog te groeien zoek ook even op internet naar Diana's moestuin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mindit Posted May 7, 2015 Author Share Posted May 7, 2015 Bedankt! Dan weet ik dat ik ze niet uit elkaar hoef te halen. Uiteindelijk zet ik ze in een nog grotere pot, ze kunnen eventueel naar boven groeien, maar kan ik ze misschien ook verticaal leiden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted May 7, 2015 Share Posted May 7, 2015 Stoksnijbonen groeien toch altijd verticaal? Van wat ik erover heb gelezen zijn het ook niet overdreven gulzige planten, dwz met z'n tweeen of drieen in een grote pot zullen ze best okee vinden, zolang ze voldoende hoog kunnen klimmen. Mijn buurvrouw had er vorig jaar vier in een speciekuip, die zich dan om zo'n vierzijdige 'bamboewigwam' slingerden. Je kunt zo'n wigwam maken of een ander soort klimrek; ik heb een rek van twee meter hoog. Maak het rek/de stokken wel voldoende stevig, bij de buurvrouw rukten de bonen haar stellage finaal uit de grond uiteindelijk! Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 8, 2015 Share Posted May 8, 2015 ja, gebeurt altijd als het waait en de stokken dicht bij elkaar staan: oplossing is een ankertje (stok schuin in de grond vlak bij de steunstok en dan goed vastbinden) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mindit Posted May 8, 2015 Author Share Posted May 8, 2015 Hahaha, sorry ik bedoelde horizontaal. Als ik ze niet horizontaal kan leiden, dan schroef ik wel iets tegen de gevel, 2/3 meter is hoog genoeg lees ik, en dan komt het ook niet los.Ik vind het mooie sterke planten. Ik heb ze nu buiten gezet omdat ze al aardig begonnen te groeien. Het tijdelijke stokje werd al te kort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts