JannyH Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 Wie kan me zeggen wat dit is? Meerdere planten hebben deze vlekjes maar verder zien de planten er goed uit, denk ik...En moet ik er wat aan doen? Of is het storm in een glas water? Dank! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 pas in de kou gezet misschien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dries_86 Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 Lijkt op verbranding door zon... Zijn er misschien waterdruppels op het blad gekomen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaupyOnRide Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 Cherrytomaten hebben dat ook vaak. Ik heb daar geen verklaring voor. Soms denk ik aan niet volledige juiste voeding. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JannyH Posted May 7, 2015 Author Share Posted May 7, 2015 Dank!Ze staan inderdaad nog maar kort buiten (plastic kas) maar binnen zag ik de vlekjes ook al. Zijn nooit nat geweest.Doen het verder prima! (Gelukkig) zie ook nergens beestjes.Staan in nieuwe potgrond, voeding voor ongeveer twee maanden toch?Wat voor voeding gebruiken jullie? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grumpie Posted May 7, 2015 Share Posted May 7, 2015 Ziet eruit als beginnend meeldauw. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted May 7, 2015 Share Posted May 7, 2015 Ziet eruit als beginnend meeldauw.Sorry maar daar heb ik toch zeer sterke twijfels bij hoor. Hier hebben enkele planten daar ook last van, was ze is een nacht vergeten terug binnen te zetten (stonden dus nog buiten en hadden last van de koude). Nadien zijn de bladeren die het hardst getroffen waren wat gaan verschrompelen andere kregen nadien zulke vlekjes door temperatuurverschil/de zon erop. Lijkt mij echt zonnebrand/koude vlekken, geen enkel probleem trouwens want daar komen ze wel doorheen. Als ze wat te veel in de tocht staan gaan de bladeren en stammen onderaan ook nog wat paars worden, maar ook daar komen ze doorheen al krijgen ze daar wel een groeistop van (van de vlekken die er nu zijn niet) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
0xygen Posted May 7, 2015 Share Posted May 7, 2015 Ik heb ook tomaten planten een tijdje niet in de zon gehad, gevolg is bladeren die er precies zo uitzien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grumpie Posted May 7, 2015 Share Posted May 7, 2015 Ik heb even zitten googelen en kwam deze foto tegen van een blad met meeldauw, vandaar mijn reactie. Het lijkt er wel op maar kan ook idd iets anders zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
0xygen Posted May 7, 2015 Share Posted May 7, 2015 een essentieel verschil is dat er bij de foto van jouw de vlek er als het ware op ligt en bij die van de poster de vlek in het blad zit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grumpie Posted May 7, 2015 Share Posted May 7, 2015 Klopt, dus mijn verontschuldigingen. Ziektes zijn net als bij een mens moeilijk te onderscheiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
0xygen Posted May 7, 2015 Share Posted May 7, 2015 Je hoeft je daar niet voor te verontschuldigen hoor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perk Posted May 7, 2015 Share Posted May 7, 2015 ik heb ook zoiets gehad dit jaar, de vlekken werden groten en de bladeren stierven meestal af. 'k ken er allemaal niet veel van, maar mijn veronderstelling was dat het zonnebrand was. Patrick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JannyH Posted May 7, 2015 Author Share Posted May 7, 2015 Klopt, bij mij lijkt t net of er spetters van het een of ander op zitten. Niet schimmelig pluizig of vies. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaupyOnRide Posted May 14, 2015 Share Posted May 14, 2015 Het is waarschijnlijk bladvlekkenziekte Fulvia fulva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted May 15, 2015 Share Posted May 15, 2015 Wie kan me zeggen wat dit is? Meerdere planten hebben deze vlekjes maar verder zien de planten er goed uit, denk ik...En moet ik er wat aan doen? Of is het storm in een glas water? Dank! Dit is bladverbranding door de zon of schade door de kou. Geen schimmeltje dus, en niet besmettelijk. Wel kunnen de vlekken (dood weefsel) later gaan schimmelen. Zodra de plant dus goed in het blad zit haal je dit soort bladeren weg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts